Senaste nytt

Två päron i New York - hjälp mig att ge mina föräldrar deras livs resa!

Teddulin

Medlem
The greatest city in the world rekomenderas att se från ovan Helicopter Flight Services, New York - Sightseeing tours, charters, airport transfers, custom flights En av de kortare turerna räcker gott och väl. Andra saker jag längtar efter när jag tänker på New York.
- Bara gå och gå (gata upp och gata ner :) Insupa atmosfären och imponeras av alla häftiga byggnader.
- Central Park
- Lunch på Spicemarket
- Drinkar på Salon de Ning (Rooftop terrace of the Peninsula New York)

Ha en underbar resa!
 

Elsson

Medlem
Far - 62 prima år. Gillar musik (fäbless för pop och rock), sport, flygplan och liksom grejer som farsor gillar.
Mor - 61 starka år. Gillar allt min pappa inte gillar dvs. kändisspotting, shopping, musikaler och andra grejor om mödrar tenderar att uppskatta.

Jag generaliserar som synes utan pardon.

Kolla NHL hockey i Madison Square Garden, NY Rangers-Florida Panthers spelar 18 april.
 
NHL-plåtar bokade. Farsan darrade på rösten, märkbart tagen när jag ringde och berättade den lilla detaljen. STORT tack för det tipset, trodde faktiskt att MSG alltid var slutsåld och hade inte bemödat mig kolla andrahandsmarknaden då jag trodde att allt var svinigt dyrt.
 
NHL-plåtar bokade. Farsan darrade på rösten, märkbart tagen när jag ringde och berättade den lilla detaljen. STORT tack för det tipset, trodde faktiskt att MSG alltid var slutsåld och hade inte bemödat mig kolla andrahandsmarknaden då jag trodde att allt var svinigt dyrt.

Lär bli bra stämning också när Rangers vinner för Panthers är usla. ;)

Har själv bott på The New Yorker och även om rummen inte är supermoderna är det ett riktigt bra hotell imo.
Ni har MSG på andra sidan vägen. :)

Ha en bra resa!
 
Last edited:

Senator

Moderator
Hej,

Personligen är jag väldigt förtjust i att ta en resa ut till Ellis Island och Frihetsgudinnan. Kolla upp t.ex. om ni har släkt eller vänner som en gång emigrerade till USA, och lägg lite tid att leta efter dessa på Ellis Island kartoteket. Min far och jag hittade t.ex. min fars morfars vänner dock inte han själv och deras immigration records när dom arbetade på 20-talet i USA.

Som musikintresserad, kolla vad som händer på Apollo i Harlem där ni kan börja med en middag på Red Rooster. The Cotton Club ligger några stenkast borta under en bro.

Jag skall tänka på mera saker, men några höjdpunkter för mig med min mamma och pappa senast:
Frukost på en Diner
Brooklyn Diner

eller

Baltazar
Balthazar Restaurant :: Home

Burger på the Shack
Burger Joint at LE PARKER MERIDIEN Hotel New York

Morsan kan du parkera på Macy's en dag...

Häng i parken
 

JacobGBG

Medlem
Hotell
Har du möjlighet att avboka The New Yorker? 7 dagar på samma ställe kommer nog göra det svårt för dig att få någon uppgradering. I min erfarenhet med ställen där jag inte haft status så har min tur med uppgraderingar varit bäst när jag helt enkelt varit allmänt trevlig vid incheckning och frågat om de har några upgrades tillgängliga. Om det inte funkar så frågar jag om möjligheten till en "cash-up" (dvs betald uppgradering). Dessa är oftast långt billigare på plats än att boka i förväg.

Min rekommendation skulle vara att sprida ut vistelsen på två st hotell. Ju kortare vistelse desto större chans till uppgradering. Du kan t.ex. ta The New Yorker för de försts 3-4 nätterna och sedan flytta till något annat. Titta t.ex. på Hotwire "blinda" bokningssystem så kan du få ned priset ordentligt på bra hotell. Använd listorna över möjlgia hotell på Priceline and Hotwire Hotel Lists and Forum för att se vad det är för hotell som döljer sig bakom priset.

Om du har ordentligt med is i magen så är utan tvekan det billigaste sättet att få bra hotellrum genom iphone/android appen HotelTonight. Du kan dock bara boka början på din vistelse från kl 12 samma dag där och skulle därmed innebärra at du åker till NYC med visa nätter obokat. Kanske inte något man gör på en familjeresa...

På min kommande resa bor jag på hela 3 olika ställen, men då är jag hotellnörd och har fått till det väldigt bra med BRG rates.
Marriott at Brooklyn Bridge: 195 USD/natt (2 nätter)
The Algonquin: 203 USD/natt (5 nätter)
Andaz Wall Street: 186 USD/natt (2 nätter)


Smultronställen
Ett annat New York
Blogg som enbart tar upp smått okända och säregna ställen i New York som ligger långt utanför vad en vanlig turist skulle finna på egen hand.

Scouting NY
Vill du veta var brandstationen i Ghostbusters egentligen finns i Manhattan? Eller kanske var man kan hitta en hemlig offentlig park i New York på en innergård avskiljd från insyn. Denna blogg tar upp massor med spännande platser, byggnader och arkitektur i New York som vart med i filmer eller är har något utmärkande med sig.

Kartor
Om Google Maps likt Google Reader skulle dra i sin tjänst så skulle jag lägga mig ned och dö. Inga reseguider har förgyllt mina resor så mycket som Google Maps funktion att göra sina egna anteckningar på befintliga kartor. Detta är speciellt värdefullt för NYC som är tättpackat med spännande ställen många som man riskerar att gå rakt förbi om man blinkar.
Att kunna ha dessa kartor sparade offline på mobilen är värdefullare än att ha en privat chafför i stan (och för guds skull hyr aldrig en bil i Manhattan).


Essential New York Restaurants.
och Where to eat in New York City
Bra restauranger i New York. Jag kan inte garantera att alla ger en toppen upplevelse men denna karta har så många att oavsett var du är i staden så kan du plocka fram den och hitta ett

Ett Annat New York - Karta. De platser som recenserats i bloggen ovan utlagda på en karta över staden.

Michelin restauranger 2012. New yorks alla restauranger som hade en Michelin stjärna år 2012. Kan tyvärr inte hitta någon karta över 2013.

Hemmabygge. En egen karta jag gjort inför min kommande resa med en mix av sevärdheter, restauranger, barer och diverse...

Några personliga rekommendationer på restauranger:
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Försök få en poänguppgradering för dig och syrran till Business på minst en av sträckorna. Sedan byter ni stol med päronen, så att de får flyga C och du och syrran får flyga ekonomi extra. På det sättet får alla "prova på lite bättre" resa än de är bokade i.

Alternativt uppgradeera syrran till ekonomi extra.
 
Toppen