Senaste nytt

Turkish: nekad 8 personer på samma bokning – och delad betalning?

Återigen, du kan boka med VN från GOT till SGN med ett byte.
Har kollat på VN på de tider vi tänkt oss. Från GOT-SGN är ett byte men från BKK-GOT krånglar de till det med två byten, plus 40% dyrare än Turkish

Skärmavbild 2026-01-10 kl. 12.29.46.png

Stort tack till alla som har svarat och delat med sig av erfarenheter – verkligen värdefullt för mig som är ganska ny på sånt här.
Jag har nu även fått kontakt med en resebyrå som kan hjälpa till, så får vi se vilken lösning det landar i i slutändan.
Oavsett känns det mycket tydligare nu efter alla era inspel, tack igen!

Däremot när jag läser förutsättningarna igen där smidighet efterfrågas hade jag personligen valt i princip vilket flygbolag som helst förutom Turkish

Ledsen men det är för mycket strul med dem.
Finns spaltmeter här på BC med tråkiga historier
Oj, det låter ju inte så bra…

Anledningen till att jag fastnat för Turkish är just att de verkar ha överlägset bäst tider för oss – inte bara att det är en mellanlandning, utan också väldigt bra avgång/ankomst både ut och hem. Dessutom ligger de klart bäst till prismässigt i business på våra datum, och i några YouTube-klipp jag sett har de fått väldigt höga betyg.

Tyvärr känns det inte som att det finns så många andra realistiska alternativ från GOT heller – med de flesta andra bolag blir det två mellanlandningar GOT–SGN och betydligt högre pris, så därför har Turkish sett ut som det mest rimliga valet.

Men jag är absolut ingen expert, så när du skriver att det finns spaltmeter här med tråkiga historier blir jag lite tveksam. Får nog läsa på mer om det också innan vi bestämmer oss helt.

Turkish borde ha en lucka på Landvetter flygplats, det är väl Menzies som sköter den. Hos dom kan man göra ombokningar och dylikt.
Jag hade faktiskt åkt ut till flygplatsen och frågat om dom skulle kunna hjälpa till med detta eftersom det inte går att göra på hemsidan.

Jag hade i förebyggande syfte haft en tydlig lapp med mig på samtliga passagerare med pass numren och ålderskategori samt resplan!!

Dessutom ligger de klart bäst till prismässigt i business på våra datum, och i några YouTube-klipp jag sett har de fått väldigt höga betyg.
Jag misstänker att dessa Youtube klipp (som kanske dessutom troligen var sponsrade?) inte gick igenom hur Turkish hanterar saker när det går snett, utan hur det var när allt fungerar.

När det fungerar så är Turkish bra, även om de inte längre är lika bra som de var tidigare enligt mig.

Däremot är de ett av de absolut struligaste att ha att göra med när något går fel. Och hela upptakten till den här tråden är ju att du vill minimera problem om det går fel...

Jag är tveksam till att Amex-försäkringen täcker för folk utanför hushållet.
De som är utanför hushållet bör nog skaffa en egen försäkring.
Båda familjerna har Amex Elit. Det vi vill göra är att boka alla 8 i samma bokning men betala som två separata kort, det för att undvika blir splittrade vid eventuella ombokningar

Jag misstänker att dessa Youtube klipp (som kanske dessutom troligen var sponsrade?) inte gick igenom hur Turkish hanterar saker när det går snett, utan hur det var när allt fungerar.

När det fungerar så är Turkish bra, även om de inte längre är lika bra som de var tidigare enligt mig.

Däremot är de ett av de absolut struligaste att ha att göra med när något går fel. Och hela upptakten till den här tråden är ju att du vill minimera problem om det går fel...

Det problem jag och den andra familjen främst är rädda för är just att vi skulle bli uppdelade på olika flyg vid överbokning/strul, särskilt när vi är åtta personer som ska resa tillsammans.

Vi reser inte jättemycket, men ändå kanske 20–25 gånger totalt, och har faktiskt aldrig råkat ut för några större problem hittills. Jag har nog tänkt lite naivt att om något väl händer så får man “första och bästa” hjälp av bolaget – särskilt när man betalar för business och det är deras högsta klass (Turkish har ju ingen First).

Därför är det nytt för mig att höra att Turkish kan vara en av de struligaste när något går fel, det tar jag verkligen med mig i funderingarna.

Turkish borde ha en lucka på Landvetter flygplats, det är väl Menzies som sköter den. Hos dom kan man göra ombokningar och dylikt.
Jag hade faktiskt åkt ut till flygplatsen och frågat om dom skulle kunna hjälpa till med detta eftersom det inte går att göra på hemsidan.

Jag hade i förebyggande syfte haft en tydlig lapp med mig på samtliga passagerare med pass numren och ålderskategori samt resplan!!
Tack för tipset! Ska absolut kolla upp både Turkish-luckan på Landvetter och Amex Resor.

Toppen