Senaste nytt

Turkish Airlines slutar servera alkohol inrikes!!

Tråkig utveckling, men inte förvånad. Läppstiftsregeln skapade mycket debatt i Turkiet, hoppas folket säger ifrån och att de backar. Detta är helt fel fokus för TK.

Last edited:
Jag låter det vara osagt om det är rätt eller fel att förbjuda en viss färg på läppstiftet, det finns andra flygbolag som har märkligare regler för sin flygpersonal, men hur TK sköter sin kommunikation är däremot väldigt amatörmässigt. Å andra sidan är det ett turkiskt fenomen när man först går ut och säger en sak, för att vänta några dagar/veckor för att dementera det. Om man nu satsar på att bli en global spelare så gäller det att vara professionell och spela enligt spelets regler.

Jag tycker det är förvånansvärt att vissa här inne har en sådan platt och ignorant syn på saker och tings tillstånd. Att Turkiet skulle blivit "värre" under AKP får gärna underbyggas med sakliga argument då gissningsvis det endast upplevs så av nationalister och andra allmänt konservativa och demokrati-fientliga turkar. Verkligheten är att en majoritet av turkarna röstar på AKP för att de anser att de har fått det bättre under AKP. Med all sannolikhet är det inte heller en illusion utan ett gott betyg på landets utveckling.

Gällande TK så undrar jag om "Helgonet" kan berätta för oss andra vad "rätt fokus" är? Och varför inte TK själva kan anpassa sig till sin kundgrupp utan att det framförs åsikter om att det baseras på människofientliga strömningar och inte vanliga affärsbeslut. Om TK:s kunder inte bryr sig om alkoholserveringen alternativt att den inte bär sina kostnader; varför skulle de inte ta bort den? Och om det vore ett rent moraliskt beslut; varför ska de inte ta det?

Man kan anta att det inte är ett helt lätt beslut för TK.... De är en stor spelare i i stort sett hela världen, och ska anpassa sig efter radikalt olika marknader. Det som ses som praxis på resor Mogadishu-Istanbul ses troligen som förkastligt av Europa. Då har man i detta läget valet mellan att riskera sin internationella image (= ta bort alkohol, förbjuda klarrött läppstift etc) eller riskera sina kunder på den specifika sträckan.

Finns ju konkurrens på sträckorna man flyger, men de är ganska ensamma om att erbjuda torrlagda flyg. Mindre flygbolag i Afrika och den Arabiska halvön har det ju förvisso, men annars är det nästan bara Egypt Air... Ingen av de stora bolagen i Emiraten erbjuder torrlagda flyg. Vet inte hur stor den konservativa skara är som inte vill flyga med alkoholservering, men den verkar ju finnas.

Jag har känslan av att TK bara kan välja fel i den globala marknadens ögon. Jag citerar min gammalfarfar (sedan länge bortgången): "Var man än vänder sig har man alltid arslet bak" :p

Toppen