Senaste nytt

Turkish Airlines slutar servera alkohol inrikes!!

Trist! Jag var annars riktigt imponerad att bli serverad champagne före avgång i business class på den korta 45-minuters flygningen mellan Istanbul och Izmir.
Det måste ha varit länge sedan. Vi fick inte ens alkoholdrycker före avgång till London (som är ca 3,5 timmmars flygning).

Att skylla indragningen på religiösa skäl anser jag vara felaktigt. Jag misstänker att det snarare rör sig om en kostnadsreduktion där att man väljer att dra in alkohol på vissa rutter då det helt enkelt inte finns ett tillräckligt stort kundunderlag. Simple as that!

Indragningen av pre-flight Champagne kan nog mycket väl ha skett av samma anledning som SAS, dvs som en kostnadsreduktion. Likaså att man har bytt ut kanapéerna mot nötter på långflygningar…

Förtydligande: störde mig enbart på uttrycket "islamifiering" som är myntat av SD/Avpixlat. Skulle känna mig mer bekväm om det inte användes här. Annars tycker jag tråden är relevant och intressant ;)
Nu fortsättet vi diskutera:

Att skylla indragningen på religiösa skäl anser jag vara felaktigt. Jag misstänker att det snarare rör sig om en kostnadsreduktion där att man väljer att dra in alkohol på vissa rutter då det helt enkelt inte finns ett tillräckligt stort kundunderlag. Simple as that!

Indragningen av pre-flight Champagne kan nog mycket väl ha skett av samma anledning som SAS, dvs som en kostnadsreduktion. Likaså att man har bytt ut kanapéerna mot nötter på långflygningar…

Man ska ju vara utan fördomar, men: Faktum kvarstår ju att det är i muslimska länder som flygbolagen är torrlagda (finns flera undantag). Detta är inget konstigt, och inget som jag håller emot dessa länder/flygbolag... När koranen förbjuder (alltid en tolkningsfråga) intag av alkohol blir givetvis önskan om densamma lägre i dessa länder. Jag tycker inte att diskussioner om islams relation till alkohol ska tabubeläggas, för det har ingen automatiskt negativ konnotation - det är fakta att man dricker mindre alkohol i länder med muslimsk majoritet. Vad säger att det är bättre med att dricka alkohol förresten?

Kundunderlaget är väl direkt detsamma som religiösa anledningar i detta fall? Finns ju en anledning varför det är mindre efterfrågan mellan Istanbul-Bagdad än London-Istanbul.

Om det handlat om enbart kostnader hade man kunnat övergå till billigare alkoholsorter, precis som på SAS.

Däremot bör vi inte göra detta till en utdragen religiös debatt. Dessa, tillsammans med det politiska, brukar inte skapa trevliga diskussioner :)

Torrlagda bolag:
"Dry-dry Airlines - no alcohol at all:
Air Arabia (?)
Bahrain Air
EgyptAir
Iran Air
Kuwait Airways
Nasair (?)
Royal Jordanian (Gulf-only; is WET everywhere else)
Sama (?)
Saudia
Seeb
Wataniya (?)
- any missing?

Dry-wet Airlines - your own alcohol on request (like Royal Brunei does):
Jazeera (?)
Saha (?)
- any missing?"

Wet & Dry ME&A Airlines Index & discussion thread - FlyerTalk Forums

Karta över länder med muslimsk majoritet:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Muslim_majority_countries2.png

Om det handlat om enbart kostnader hade man kunnat övergå till billigare alkoholsorter, precis som på SAS.

Håller med fullständigt och finner det ytterst osannolikt att det skulle ha ekonomiska skäl, dels med tanke på vilka rutter det införs på och dels för att de flesta länder (t.ex. Turkiet) inte beskattar alkohol lika mycket som man gör i Norden.
Det pågår tyvärr en långsam islamifiering av Turkiet som uppenbarligen också drabbar TK. Det är många turkar som regelbundet dricker Efes eller raki, som också tycker detta är en trist utveckling (landet har mig veterligen aldrig varit torrlagt) och det är inget jag tycker man ska bortförklara med prisskäl.

Jag kan tillägga att på mina 4 segment IST-RUH-IST var flighterna torrlagda hela vägen. Jämfört med LH och AF som stänger 30min innan man kommer in i Saudis luftrum och öppnar 30min efter man har lämnat luftrummet.

När var detta? Jag flög LH till Sana'a med mellanlandning i RUH -07 och då var det servering hela tiden förutom just vid själva landningen och uppstigningen. Och jag tyckte nog hyckleriet var stort då många araber tippade i sig rejält med alkohol mest hela tiden. Själv var jag lite feg och tog det mycket lugnt då jag inte vågade komma lullig till passkontrollen och riskera bli nekad inträde i Jemen.

Toppen