Senaste nytt

Turkish Airlines byter till Airbus A321 på samtliga flygningar till Stockholm.

Ja OM det stämmer att TK lägger till mer tid för samma rutt jämfört med andra bolag, då blir ju statistiken missvisande... Det är i sig konstigt. Det betyder att palazzi kan uppleva att 3/3 flyg är försenade, medan TK rapporterar dessa flyg som "on time" tack vare att de lägger till frikostigt med tid andra ändan....

Tycker jag inte alls är märkligt överhuvudtaget. Det är en viss skillnad på att mestadels flyga passagerare till och från IST (som LH, LX, OS, BA osv) och att vara TK som har stället som bas och är beroende av all connection på stället och behöva oroa sig för att en delay på 5 minuter ska orsaka att passagerare missar ett plan vidare. Då ser jag det som relativt fantastiskt att man kan trixa lite för att uppnå flera effekter. Förseningsstatiskten är bara en av delarna här som jag ser det.

Tycker jag inte alls är märkligt överhuvudtaget. Det är en viss skillnad på att mestadels flyga passagerare till och från IST (som LH, LX, OS, BA osv) och att vara TK som har stället som bas och är beroende av all connection på stället och behöva oroa sig för att en delay på 5 minuter ska orsaka att passagerare missar ett plan vidare. Då ser jag det som relativt fantastiskt att man kan trixa lite för att uppnå flera effekter. Förseningsstatiskten är bara en av delarna här som jag ser det.

Ja visst! Helt enig med dig där... Men nu påstås ju TK trixa med alla flygtider - inte bara till IST. Jag har ingen aning om det är korrekt. Jag återger det jag läst på forum och i olika artiklar. Jag åker fö gärna TK själv så det är inte så att jag tar fram negativa sidor hos dem i syfte att framhålla något annat bolag som bättre...

Stolarna som Johhenrik visar är från ex-Kingfisher flygplanen. Jag testade nyligen de svarta läderstolarna på de fabriksnya A321. Måste säga att de var ganska sköna, men dock aningen tröga i inställningarna. Hade gärna sett att stolskontrollerna var elektriska hellre än pneumatiska. Benutrymmet på rad 1 var också trångt, så jag föreslår att ni väljer rad 2 eller bakåt. Recline var ganska begränsad också.

9219387542_54a85c7b7f_z.jpg

Foto: Jonas C

Har också testat dessa och var mycket nöjd, men som Jonas C skriver, rad 2 och bakåt är nog att föredra. Sedan att maten och servicen var lysande gjorde ju inte upplevelsen sämre ;)

Hmm... Jag vet inte vad jag ska tro.... TK verkar fortsätta med sin "equipment roulette" trots pressmeddelandet... Åker med TK till Bangkok (på julafton av alla dagar). När man söker på flighten så står det mycket riktigt A321 på linjen TK1794 från ARN till IST. I förra veckan mailade jag TK:s Stockholms-kontor och bad dem seata. Då fick jag reda på att de i sina system ser att det inte alls är planerat för en A321:a utan en B737-800 men att "det kan ju ändras"... Är det någon som har någon aning om det finns något tillförlitligare ställe att kolla på än deras hemsida? Uppenbarligen använder de något annat system om de kan se att det är planerat för en B738:a...?

Jag åker med samma flight på julafton med familjen, enligt Seatguru är det en B738. Men mycket kan hända fram till dess...

Jag åker med samma flight på julafton med familjen, enligt Seatguru är det en B738. Men mycket kan hända fram till dess...

Jag åker också på julafton. Turkish airlines har bekräftat i mail att det är en B737.... Så nyheten i den här tråden verkar inte stämma... Nu spelar det kanske inte så stor roll... Inte i ekonomiklass iallafall.... Men jag åker business och hade hoppats på att det skulle vara en A321 med "riktig" businesskabin, dvs 2-2 konfiguration....

Enligt seatguru har TK:s 737-800 2+2 konfiguration alt. 3-sätes med blockat mittsäte. Så det kanske blir OK i alla fall.

Enligt seatguru har TK:s 737-800 2+2 konfiguration alt. 3-sätes med blockat mittsäte. Så det kanske blir OK i alla fall.

Jo det är bara de allra nyaste 737-800 och 900 som har 2-2... Så det är nog väldigt liten chans att det är en sån kärra... Men det blir nog bra ändå!

Detta är ju verkligen skitsnack från Turkish sida.
De senaste 8 dagarna har de flugit 321 totalt 9 gånger
av totalt 24 avgångar...

Toppen