Senaste nytt

Tullverket har sagt ja till att integrera passagerarflöden på Göteborg Landvetter!

David

Medlem
Bra jobbat Fredrik och Charlotte!

Vi ser över vad vi behöver göra just nu. Återkommer i frågan. Tanken är att väggen skall bort.

Ha kvar väggen! Jobba istället mot total integrering av in- och utrikes så att alla vanliga människor kan använda fd utrikes säkerhetskontroll och viktigare resenärer kan nyttja fd inrikes som blir den nya fast track. Jag ser framför mig en stor och servicemässigt väldigt omfattande lounge i gamla inrikes, direktaccess till ombyggda gater som klarar större flygplan avsedda för dubbla bryggor för separat F/C-ingång och chauffeur drive för mindre flygplan. Jag förutsätter att nästa steg är kraftig expansion av linjer. Prioresenärer slipper då se pöbeln förrän tidigast, om ens alls, ombord planet och du slipper arbetet med att knäcka väggen.

Vänligen observera ironin, då jag inte ens har tillgång till fast track i de allra flesta fall jag passerar Landvetter.

PS. Så ifall det blir som jag beskriver hade jag gärna tagit en card reader vid väggen för att komma in i loungen som *G efter jag gått igenom vanliga säkerhetskontrollen. Du behöver dock fortfarande inte ta bort väggen för min skull.
 

Magino

Medlem
Men om inrikespassagerare ska ha tillgång till loungen kommer SAS inte vara tvungna att plocka bort all alkohol? För visst får man inte enligt svensk alkohollag bjuda på alkohol, därför som SAS tar betalt för alkohol i Plus inom Sverige.
 

mry

Medlem
Men om inrikespassagerare ska ha tillgång till loungen kommer SAS inte vara tvungna att plocka bort all alkohol? För visst får man inte enligt svensk alkohollag bjuda på alkohol, därför som SAS tar betalt för alkohol i Plus inom Sverige.

Det där är ju faktiskt lite knivigt kan man tycka. Vad vet inte exakt vad det är för tillstånd de har. Dock så borde det ju vara tillstånd som behövs som regleras i Alkohollagen 8 kap.
 

FF#1

Medlem
Det där är ju faktiskt lite knivigt kan man tycka. Vad vet inte exakt vad det är för tillstånd de har. Dock så borde det ju vara tillstånd som behövs som regleras i Alkohollagen 8 kap.

Ja det kan vara lurigt men uppenbarligen funkar det ju på hotell i Sverige med Executive lounge, tex. Hilton slussen.
Så uppenbarligen går det att bjuda på sprit under ordnade former i Svea rike.
 

agehall

Medlem
Så uppenbarligen går det att bjuda på sprit under ordnade former i Svea rike.

Jag skulle tro att den magiska frasen är "Slutet sällskap". Även om världen av frequent fliers är stor, så är det ändå att betrakta som en medlemsklubb och därmed bör den kunna ses som ett slutet sällskap. Då är allt mycket enklare...
 
Min gissning som hyggligt frekvent GOT-resenär och tidigare göteborgare är att SAS-loungen knappast blir överfull med inrikespassagerare. Till skillnad från ARN så är det ju i princip ingen som byter mellan inrikeslinjer och knappast så många som byter utrikes-SAS inrikes (till ARN). De som reser med SAS inrikes från GOT är ju dessutom vana vid att komma relativt kort före avgång till flygplatsen då inrikesdelen inte bjuder så mycket nöjen.

Intressant om SAS-loungen på utrikessidan även öppnas för inrikes resenärer med tanke på alkohollagstiftningen. Får man bjuda inrikes passagerare på fri alkohol i loungen?

Det finns ju öl i ARN T4 SAS Lounge så varför inte i GOT?
 
Toppen