Senaste nytt

Tullverket har sagt ja till att integrera passagerarflöden på Göteborg Landvetter!

Hej, det beslut som har kommit rör bara Landvetter och inte Arlanda i nuläget. Vi ser stora samordningsvinster, ökad flexibilitet och höjd resenärsupplevelse som viktigast när vi nu arbetar vidare med vad det kommer att innebära i form av ombyggnad osv.

-Fredrik

Nu väntar vi på samma sak på Stockholm Arlanda, om det inte skulle behövas någon åtskillnad mellan inrikes och intra-Schengen så skulle SAS kunna flytta inrikestrafiken till T5 vilket skulle medföra stora förenklingar och besparingar.

Grattis till Göteborg Landvetter förresten...

Mvh
/NotRyan
 

NotRyan

Medlem
Påstås ju att så ska ske http://www.businessclass.se/forum/s...rikes-flyttar-till-terminal-5-pa-arlanda.html

Fast i fallet Arlanda är det bättre att riva allt och bygga nytt från grunden.

Då var planen att separera ankomsterna från inrikes ner i en separat del av gamla bagagehallen med egen utgång vilket skulle kräva ombyggnader.

Det var planerat att göras tillsammans med en ny plaza och ny säkerhetskontroll vid gången mellan pir B och pir A som skulle byggas om helt.

Vad jag vet så har det arbetet haltats i väntan på en ny terminalutvecklingsplan. Som vanligt är det en enorm beslutsångest när det gäller Arlanda som leder till att inget görs.

Om Arlanda skulle få ett beslut från Tullverket liknande det Landvetter fått, så skulle ju inga stora ombyggnationer p.g.a inrikesflytt till T5 egentligen behövas, utan kan tas efter hand. Gången mellan A och B till exempel är ju för bedrövlig...

Mvh
/NotRyan
 

MarcusC

Medlem
Ang lounge så visst skulle säkert GOT loungen peaka ännu mer/morgon & eftermiddag...men de flesta inrikes resenärer kommer ju sent till gate / flygplats så risken är väl främst vid förseningar etc att loungen kommer bli överfull. Med tanke på plus ger lounge tillgång och det ibland är 20 rader plus på vissa avgångar..
 

In_Sweden

Medlem
Ang lounge så visst skulle säkert GOT loungen peaka ännu mer/morgon & eftermiddag...men de flesta inrikes resenärer kommer ju sent till gate / flygplats så risken är väl främst vid förseningar etc att loungen kommer bli överfull. Med tanke på plus ger lounge tillgång och det ibland är 20 rader plus på vissa avgångar..
För att inte tala om att i nya Eurobonus så kommer även Silver få tillgång till business lounge. Med lägre kvalificeringskrav än idag...
 

taxvalp

Medlem
Min gissning som hyggligt frekvent GOT-resenär och tidigare göteborgare är att SAS-loungen knappast blir överfull med inrikespassagerare. Till skillnad från ARN så är det ju i princip ingen som byter mellan inrikeslinjer och knappast så många som byter utrikes-SAS inrikes (till ARN). De som reser med SAS inrikes från GOT är ju dessutom vana vid att komma relativt kort före avgång till flygplatsen då inrikesdelen inte bjuder så mycket nöjen.

Intressant om SAS-loungen på utrikessidan även öppnas för inrikes resenärer med tanke på alkohollagstiftningen. Får man bjuda inrikes passagerare på fri alkohol i loungen?
 
Väldigt trevligt ju! :) Vi får hoppas att det blir av förr än senare, även om jag förstår att det fortfarande är mycket jobb. Känns ändå positivt när väl Tullverket sagt OK dock!!
 
Toppen