Om man studerat lite nationalekonomi så känner man till begreppen marginalnytta och marginalkostnad. Frågan är då, ger den extra kostnaden för first class motsvarande nytta på marginalen. Eller, om ni hade valet, skulle ni hellre flugit business och lagt extrakostnaden på ett bättre hotellrum på destinationen?
Jag har minnen av tre flygningar med first class, kanske jag har någon mer. På två av dem fick jag pyjamas (SQ LHR-SIN-HKG, och LH ARN-FRA-HKG). I inget fall bytte jag om. Jag tryckte ner pyjamasen i cabin bagage och behöll den som souvenir.
Varför flög jag då alls first class? SQ-resan var en resa till HKG (med byte i SIN) precis när SARS upphört enligt WHO. Jag ville inte sitta bredvid en hostande medresenär. Det fanns 16 säten, 2 resenärer och 14 lediga platser (på leg 2: SIN-HKG, för leg 1 LHR-SIN minns jag inte men det var väldigt tomt där också). Vi två resenärer delade på fyra flygvärdinnor och det var egentligen det roliga med resan, för de var söta, sociala och pratsamma, och satte sig ner bredvid oss och pratade om allt möjligt. Kanske var de glada att någon reste öht.
Både den SQ-resan och den senare LH-resan var bonusresor som EBG. Hade aldrig betalat för first class.
Sedan har jag blivit uppgraderad en gång på betald biljett PEK-HKG (utan att betala med points eller miles) eller om det var tvärtom (HKG-PEK). Minns ej om det var CX eller Air China, men jag tror det var CX.
Kul att uppleva, men jag skulle inte betala för det.