Senaste nytt

Trenden med First Class Sviter - Är det bara jag som inte känner mig lockad att testa?

Hästlängder skulle jag inte säga. Gapet mellan de två minskar för varje år eftersom business fortsätter att förbättras i takt med att fler bolag investerar mer i utvecklingen av business än first.
Håller inte med men alla tycker olika. Ett bra exempel är hur upplevelsen börjar redan vid incheckning hela vägen till immigration. Finns ett helt annat service tänk med first bortsätt från att personal, mat, dryck, stol, säng och pyjamas är flera gånger bättre, även fast business såklart har utvecklats.
 
Att servicen är bättre i First utgår jag bara ifrån. Det som fick mig att ställa frågan, var när jag såg den här bilden på Lufthansa nya svit plus som ger möjligheten att resa två i samma svit. Den känns väldigt instängd för min del.
500_lufthansaallegrisfirstclasssuiteplus.jpg



Sen blev det ju bättre att när man såg fönster sviten, men är nog fortfarande inte lika sugen

500_lufthansaallegrisfirstclasssuiteauszligen.png


Bilderna från Lufthansa hemsida

Ska bli spännande att se Air France nya La Premiere
 
Om man studerat lite nationalekonomi så känner man till begreppen marginalnytta och marginalkostnad. Frågan är då, ger den extra kostnaden för first class motsvarande nytta på marginalen. Eller, om ni hade valet, skulle ni hellre flugit business och lagt extrakostnaden på ett bättre hotellrum på destinationen?

Jag har minnen av tre flygningar med first class, kanske jag har någon mer. På två av dem fick jag pyjamas (SQ LHR-SIN-HKG, och LH ARN-FRA-HKG). I inget fall bytte jag om. Jag tryckte ner pyjamasen i cabin bagage och behöll den som souvenir.

Varför flög jag då alls first class? SQ-resan var en resa till HKG (med byte i SIN) precis när SARS upphört enligt WHO. Jag ville inte sitta bredvid en hostande medresenär. Det fanns 16 säten, 2 resenärer och 14 lediga platser (på leg 2: SIN-HKG, för leg 1 LHR-SIN minns jag inte men det var väldigt tomt där också). Vi två resenärer delade på fyra flygvärdinnor och det var egentligen det roliga med resan, för de var söta, sociala och pratsamma, och satte sig ner bredvid oss och pratade om allt möjligt. Kanske var de glada att någon reste öht.

Både den SQ-resan och den senare LH-resan var bonusresor som EBG. Hade aldrig betalat för first class.

Sedan har jag blivit uppgraderad en gång på betald biljett PEK-HKG (utan att betala med points eller miles) eller om det var tvärtom (HKG-PEK). Minns ej om det var CX eller Air China, men jag tror det var CX.

Kul att uppleva, men jag skulle inte betala för det.
 
Last edited:
Att servicen är bättre i First utgår jag bara ifrån. Det som fick mig att ställa frågan, var när jag såg den här bilden på Lufthansa nya svit plus som ger möjligheten att resa två i samma svit. Den känns väldigt instängd för min del.
Visa bifogad bild 161899


Sen blev det ju bättre att när man såg fönster sviten, men är nog fortfarande inte lika sugen

Visa bifogad bild 161898

Bilderna från Lufthansa hemsida

Ska bli spännande att se Air France nya La Premiere
Majoriteten efterfrågar avskildhet speciellt i premiumsegmentet. Man vill inte sitta och se på varandra som om det vore en buss om du förstår vad jag menar. Därav är betalningsviljan för privacy högre vilket går att se i premium economy numera. Flygbolagen är medvetna om detta och levererar därefter.
 
Toppen