Senaste nytt

Travelpass och Eurobonus Liftetime Gold

JPB

Medlem
Jag har tänkt att jag ska försöka bli lite mer systematiskt i mitt samlande av baspoäng med målsättningen att komma upp i Lifetime Gold. Jag har både ett SAS Eurobonus Mastercard Premium och ett SAS Amex elite och får på så vis ihop en grundstomme av baspoäng. Mitt resemönster just nu är främst inom Sverige, kanske 10-15 resor, och nån gång per år ut i Europa, sannolikt fler på sikt.

Min fundering gäller detta med vilka baspoäng som räknas som "godkända" i uppräkningen mot Lifetime Gold.

Just nu funderar jag kring 2023 års resor och om jag borde köpa ett Travel pass med 20 eller 40 resor för resor i Sverige, eller fortsätta utan Travel pass. I beskrivningen av Travel pass framgår att 20 respektive 40 resors-korten ger rätt till Eurobonus Silver. Tillsammans med de baspoäng jag får från Mastercard och Amex så antar jag att jag blir Eurobonus Guld. I praktiken så har jag(firman) dämed "köpt mig mitt guldmedlemskap".

Men är det ett "riktigt" Eurobonus guld som gör att det kvalar in mot de där 10 åren? Eller faller det i kategorin "du har fått ditt kort från någon annan"?

Bonusfråga: Ge mig era starkaste argument till varför jag borde skaffa Travel pass!
 

LSH

Medlem
Tillsammans med de baspoäng jag får från Mastercard och Amex så antar jag att jag blir Eurobonus Guld.
Förmodligen inte när du köper kortet utan först när du flugit in poängen. Dessa biljetter har hög poängintjäning så det kan gå fort beroende på när i din period du börjar flyga.

Men är det ett "riktigt" Eurobonus guld som gör att det kvalar in mot de där 10 åren? Eller faller det i kategorin "du har fått ditt kort från någon annan"?
Ja det är "riktigt" om du gör enligt ovan. Att de ger dig guld direkt om du köper ett 60-resorskort var nytt för mig. Om det blir "riktigt" även om du inte flyger 45 resor eller drar in 45000p ska jag låta vara osagt, men förmodligen.

Bonusfråga: Ge mig era starkaste argument till varför jag borde skaffa Travel pass!
Bra priser om du reser på "dyra" avgångar. Om du däremot kan planera långt i förväg och välja billiga avgångar kommer detta ge lägre totalpris (men mindre poäng)
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
I beskrivningen av Travel pass framgår att 20 respektive 40 resors-korten ger rätt till Eurobonus Silver. Tillsammans med de baspoäng jag får från Mastercard och Amex så antar jag att jag blir Eurobonus Guld. I praktiken så har jag(firman) dämed "köpt mig mitt guldmedlemskap".

Du får bara nivån, inte några statuspoäng, detta gör att du måste samla ihop 45K poäng/45 segment för att uppnå guld! Men baspoängen från resorna lär ju ta dig en bit över guld tillsammans med Amex Elit och Mastercard Premium
 
På bonusfrågan svarar jag flexibiliteten, med dagens regler för ombokning av vanliga ”Full Flex”-biljetter där man ändå ska börja betala ev mellanskillnad i pris är det väldigt smidigt att ha en förbetald biljett i C-klass som alltid går att ändra med en knapptryckning eller vid disk.

Senaste justeringen i poängberäkningen gjorde också dessa biljetter mer lönsamma rent poängmässigt. Det guldkort du får vid köpet uppfattade jag dock som att det inte räknades mot lifetime och heller inte ger några faktiska statuspoäng.
 

airac

Medlem
Ring corporate sales angående statusen och om den kommer som statuspoäng eller på samma sätt som statusgåva. Jag har köpt ett TP privat i år, mycket nöjd med servicen från SAS Corporate! Svarar fort i telefon (bara kontorstid dock), och är kunniga. Helt annan klass än vanliga kundtjänst.

Flexibiliteten och garanterat säte (dock inte nu på sommaren) är mina argument för köpet. Det är jäkligt skönt att vara flexibel utan att det kostar extra. För min sträcka kostar en punch på TP som en Plus Smart i S-klass så det är ganska lönt också. Jag upplever att flygpriserna har gått upp ordentligt så att det lönar sig för mig.
 

JPB

Medlem
Tack för alla svar så här långt!

Min Eurobonuskvalificeringsperiod är år-12-01 – år-11-30. Räknar med att nå Guld innan denna periods slut med hjälp av redan planerade resor.

Jag tror det kokar ner till det där om jag kan boka lång tid i förväg vs eventuella ytterligare fördelar med Travel pass. Det rör sig som sagt om 20 eller 40-kortet, inte 60 där man sätts som guld direkt.

Gällande resorna
Mitt genomsnittsresa kan jag boka i lång tid i förväg.
  1. Min snitt-ToR-resa inom Sverige om jag bokar SAS Plus Smart landar på typ 2500. Om jag gör 10 resor = 25 000 kr /14 000 statusgrundande Poäng.
  2. Om jag istället köpet Travelpass 20 resor Biofuel (dvs 10 ToR), så kostar det 53 222,60 kr/14 000 statusgrundande poäng.
  3. Om jag istället köper Travelpass 20 resor icke-biofuel (dvs 10 ToR), så kostar det 42 389,40 kr/14 000 statusgrundande poäng.
Därmed behöver jag funderar på om mina sällan förekommande "icke-lång-tid-i-förväg-och-flyga-under-populära-flygtider" riskerar att bli biljetter som kostar firman mer än mellanskillanden mellan boka som vanligt och Travelpass OCH/ELLER om det finns andra fördelar med Travelpass som motiverar prisskillanden. Typ 17 000 kr skillnad/år.

Gällande Travelpass och Lifetime Gold.

Jag uppfattar era svar som att:
  • oavsett om jag väljer 1, 2 eller 3, så kommer jag inte få guld förrän jag skrapat ihop X poäng genom flygningar, där X = 45000 poäng - 20000 poäng(amex) - 12000 poäng (mastercard)---> X = 13000 poäng.
  • oavsett om jag väljer 1, 2 eller 3, OCH lyckas skrapa ihop 13 000 poäng genom flygningar, så räknad det mot Lifetime Gold.

Hummar ni instämmande? Fler argument för Travel pass? Andra saker jag borde ta med i mitt resonemang?
 

JPB

Medlem
Rättar mig själv efter samtal med SAS.

Köper man travelpass sätt sätt statusen till silver eller guld, men man får inga poäng. Däremot så är ju alla resorna sedan i C-klass, vilket i mitt fall skulle generara mer poäng per resa än mina nuvarande SAS Plus Smart.
 

airac

Medlem
Tack för alla svar så här långt!

Min Eurobonuskvalificeringsperiod är år-12-01 – år-11-30. Räknar med att nå Guld innan denna periods slut med hjälp av redan planerade resor.

Jag tror det kokar ner till det där om jag kan boka lång tid i förväg vs eventuella ytterligare fördelar med Travel pass. Det rör sig som sagt om 20 eller 40-kortet, inte 60 där man sätts som guld direkt.

Gällande resorna
Mitt genomsnittsresa kan jag boka i lång tid i förväg.
  1. Min snitt-ToR-resa inom Sverige om jag bokar SAS Plus Smart landar på typ 2500. Om jag gör 10 resor = 25 000 kr /14 000 statusgrundande Poäng.
  2. Om jag istället köpet Travelpass 20 resor Biofuel (dvs 10 ToR), så kostar det 53 222,60 kr/14 000 statusgrundande poäng.
  3. Om jag istället köper Travelpass 20 resor icke-biofuel (dvs 10 ToR), så kostar det 42 389,40 kr/14 000 statusgrundande poäng.
Därmed behöver jag funderar på om mina sällan förekommande "icke-lång-tid-i-förväg-och-flyga-under-populära-flygtider" riskerar att bli biljetter som kostar firman mer än mellanskillanden mellan boka som vanligt och Travelpass OCH/ELLER om det finns andra fördelar med Travelpass som motiverar prisskillanden. Typ 17 000 kr skillnad/år.

Gällande Travelpass och Lifetime Gold.

Jag uppfattar era svar som att:
  • oavsett om jag väljer 1, 2 eller 3, så kommer jag inte få guld förrän jag skrapat ihop X poäng genom flygningar, där X = 45000 poäng - 20000 poäng(amex) - 12000 poäng (mastercard)---> X = 13000 poäng.
  • oavsett om jag väljer 1, 2 eller 3, OCH lyckas skrapa ihop 13 000 poäng genom flygningar, så räknad det mot Lifetime Gold.

Hummar ni instämmande? Fler argument för Travel pass? Andra saker jag borde ta med i mitt resonemang?
Det låter inte som en bra affär för dig. Du kan ju köpa 14000 baspoäng för 1kr/st, om poängintjängen mot guld är målet, eller så kör du en milage run med fler poäng per krona vid behov.

Flexibiliteten måste ha ett värde, annars tror jag inte travel pass är rätt produkt. Jag kan nu t.ex. flyga in lilltjejens farföräldrar med kort varsel mot rimlig kostnad för att ta hand om henne, eller tvärtom. Det är det personliga flexibilitetsvärdet för vår familj. Sedan åks det fram och tillbaka oavsett flera gånger per år, så 20 klipp är inget svårt att bli av med. Hinner man planera, köper vi kanske en cash biljett. Annars är det bara att hoppa på nästa buss typ.
 

ulagun

Medlem
Modigt överväga SAS TP i dessa tider med konflikt och konkurshot
Hade TP MMX ARN några år. Mycket praktiskt utom sommarmånaderna när de införde sommartid tabell. Första avgång vid 9.30 tiden. Arbetsgivaren surnade till att behöva betala dyra utresor CPH istf MMX trots TP. Fö liknande tidtabell julhelgerna.
 
Toppen