Senaste nytt

Transport Yucatanhalvön, Mexico

Har kört med hyrbil mellan Cancun, Playa del Carmen och Tulum. Hade hyrbilen under 2 veckor och blev under den tiden stoppade av polisen en gång. Han påstod att vi hade begått något trafikbrott (vilket vi så klart inte hade gjort), men han kunde tänka sig en muta för att inte ge oss böter. Vi spelade in hela händelsen med mobiltelefonen. Diskussionen pågick under ca 10-15 minuter. Bad flera gånger att vi skulle köra till polisstationen och lösa ärendet där. Hänvisade även till artikel 222 om att mutor är olagligt både att ge och ta emot. Fick till slut åka vidare utan att behöva betala något. Nu var vi påslästa och vågade stå på oss, men kan förstå att många upplever en sådan situation som obehaglig och hellre väljer att betala.

Hyrde under pandemin bil i Mérida och roadtrippade sedan till Valladolid och tillbaka till Mérida via Rio Lagartos. Vi rullade genom många mindre byar med väldigt enkla boenden och herrelösa hundar. Vi råkade aldrig på nåt trubbel även om vi var beredda att sticka en större dollarsedel i handen på någon om vi väl skulle göra det. Kan rekommendera att besöka någon cenote utanför Merida, templet Ek Balam utanför Valladolid (man får bestiga dessa till skillnad från Chichén Itzá som vi också besökte) samt åka på flamingo- och krokodilsafari i Rio Lagartos!

Vi var väldigt glada över att vi faktiskt tog risken att hyra bil. Var en fantastisk upplevelse! Men klart man ska vara försiktig. Vi körde bara under dag/kvällstid. Kan också rekommendera amerikanska UD:s detaljerade säkerhetsuppdateringar för alla regioner. Yucatan är ansett som relativt lugnt ”Exercice Normal Precautions When Traveling”. Däremot ska man vara försiktigare i angränsande Quintana Roo ”Exercise Increased Caution When Traveling”.

Last edited:
Hej!

Tänkte bara dela lite tankar nu när det lugnat sig lite efter hemkomst och jag återhämtat mig från matförgiftningen Turkish bjöd oss på när vi flög hem

Vi valde till slut bort att hyra bil, vilket i efterhand känns väldigt bra men kanske inte av de skälen som räknats upp här utan för att det fungerat så fantastiskt bra ändå. Vi åkte buss på de långa sträckorna bl.a. Cancun-Merida, Chiquila-PDC och PDC-Cancun vilket var så enormt smidigt med stationerna centralt placerade, rejäla fåtöljer till stolar m.m. samt att vi fick kontakt med en privat förare som körde oss från Merida till Chiquila med stopp vid Chichen Itza och Ek Balam via Loui som arbetade i entrén på Villa Mercedes i Merida..

Min reflektion kring trafiken i regionen är dock inte riktigt så skrämmande som en del här målat upp, även om det här blir högst anekdotiskt osv. så upplevde vi inte alls det trafikkaos som en del hävdat, utan snarare ett relativt lugnt tempo som jag definitivt inte skulle haft problem att köra bil i. Då har jag upplevt högre intensitet och "kaos" på en del ställen i södra Europa. Det här säger dock inget om risken för att råka ut för trubbel på andra sätt med t.ex. polisen.

Skulle jag göra om resan skulle den antagligen innefatta en kortare tid med hyrbil för att utforska området runt Merida, men precis som det nu blev använda långfärdsbussarna som ett billigt och bekymmersfritt sätt att ta sig de längre sträckorna för att slippa köra för mycket på de skapligt oinspirerande vägarna i regionen.

/Roberth

Toppen