Senaste nytt

Transport Yucatanhalvön, Mexico

Tyvärr är spanskan obefintlig, har dock rätt mycket erfarenhet av att köra bil under alla möjliga förutsättningar. Vi hade från början tänkt att köra Merida - Holbox - Playa del carmen/Akumal som avslut med all inclusiva, men känner väl att det inte är aktuellt att ta sig från Cancun till Merida direkt på kvällen efter att vi landat, det skulle även kunna öppna för en natt till på holbox

Men säg att vi skulle ta första natten i Cancun, för att efter det lösa sträckan till Merida, vad skulle du som verkar ha erfarenhet av regionen valt för transport som vi inte blir ruinerade av?

Tipset om buss är inte dumt prismässigt.

Annars någon delad minibuss blir billigare än egen transport.
What’s app kommunikation och betalning via PayPal har fungerat bra, kolla lite recensioner så får du en känsla för om firman är ok.

Bli nu inte helt avskräckt, det är en härlig del av världen ni kommer till. Men det är dumt att ta onödiga risker, samtidigt är det rimliga missöden på resan ni kommer komma ihåg. :)

Hotellen kan ofta boka transfer också tryggt och säkert åt er. Och hittar ni någon trevlig förare som ni gillar så ta visitkortet eller telefonnumret. Då kan ni höra av er direkt till föraren.

Tipset om buss är inte dumt prismässigt.

Annars någon delad minibuss blir billigare än egen transport.
What’s app kommunikation och betalning via PayPal har fungerat bra, kolla lite recensioner så får du en känsla för om firman är ok.

Bli nu inte helt avskräckt, det är en härlig del av världen ni kommer till. Men det är dumt att ta onödiga risker, samtidigt är det rimliga missöden på resan ni kommer komma ihåg. :)
Jag har faktiskt kollat lite på bussarna tidigare, prismässigt är det ett bra alternativ. Hyrbil var nog mest önsketänkande från min sida då det prismässigt varit ett bra alternativ om man nu inte åker på någon scam...

Med tanke på att de flestas känsla är att man bör undvika hyrbil så blir det nog att justera resplanen en aning och öppna för att lösa transfern på annat sätt, kanske buss, kanske minibuss.

Blir dock inte det minsta avskräckt, det är bara bra med input då den här delen av världen är lite outforskad för vår del, men som du skriver onödigt att ta för stora risker. För även om det är de små oväntade händelserna man kommer ihåg, så vill man undvika de största problemen i den mån det går

Jag hade åkt med ADO buss mellan städerna.. funkar prima och jag tror samma ämne har redogjorts för en en annan tråd om du vill hitta mer info.

Hyrbil känns lungt i quintana roo - men för längre sträckor är det nog skönt att ha någon annan att lita på. Tycker ressällskap är ganska avgörande dock. Med några polare hade jag lätt hyrt bil och kört var som helst, men med familj tar jag gärna baksätet för att undvika onödig stress:)

Jag hade åkt med ADO buss mellan städerna.. funkar prima och jag tror samma ämne har redogjorts för en en annan tråd om du vill hitta mer info.

Hyrbil känns lungt i quintana roo - men för längre sträckor är det nog skönt att ha någon annan att lita på. Tycker ressällskap är ganska avgörande dock. Med några polare hade jag lätt hyrt bil och kört var som helst, men med familj tar jag gärna baksätet för att undvika onödig stress:)

Det handlar inte om vem man har med sig utan vem man råkar på. Vet ni hur man hanterar polis som är ute efter en muta? Eller beväpnade kartellmedlemmar?

Och hur kul är det att köra sönder bilen i ett helt osynligt potthål och bli stående. Eller bli påkörda av någon rattfyllerist.

Jag har lärt mig köra i Mexiko men jag skulle aldrig någonsin råda någon att köra där som inte redan lärt sig.

Det handlar inte om vem man har med sig utan vem man råkar på. Vet ni hur man hanterar polis som är ute efter en muta? Eller beväpnade kartellmedlemmar?

Och hur kul är det att köra sönder bilen i ett helt osynligt potthål och bli stående. Eller bli påkörda av någon rattfyllerist.

Jag har lärt mig köra i Mexiko men jag skulle aldrig någonsin råda någon att köra där som inte redan lärt sig.
Jag förstår inte om du svarar på mitt inlägg här eller vad syftet med svaret är..

Ödmjuka budskap oavsett..

Tack för många bra tankar, jag har pratat ihop mig lite med resesällskapet och det blir några mindre justeringar. Där vi skippar Valladolid och tar en övernattning i Cancun för att redan dag 2 ta bussen till Merida och istället förlänga vistelsen på Holbox med till 5 nätter.

Skrev en rapport förra sommaren som kanske kan vara till inspiration. Thread 'Jakten på Corona' https://www.businessclass.com/forum/threads/jakten-på-corona.104269/
Från episod 3 är det Yucatán som gäller.

Valde bort hyrbil av redan nämnda anledningar. Hade först planerat att åka buss mellan städerna, men blev istället förbokade taxi och uber etc lokalt. Googlade lokal transport, kollade lite online referens ser och skrev ut till en 5+ stycken efter pris via WhatsApp. Funkade bra och var ok prisvärt tycker jag. Bokade även in en transport med några få timmars stopp på Chichen Iza, där chauffören väntade. Kan vara ett smidigt sätt att slå två flugor i en smäll om ni vill se något på vägen mellan destinationerna.

Bodde för övrigt också på Villa Mercedes (som är ett f.d. Intercontinental). Mérida är en trevlig stad. Bra val!

Trevlig resa.
Jag kommer definitivt gå igenom den tråden för att få lite mer inspiration, bra tips med att boka en transfer tillbaka med stopp vid Chichen Itza då det annars är en utflykt som kan stjäla rejält med tid

Det låter som de flesta tycker buss är ett bra alternativ, så troligtvis blir det lösningen för de längre sträckorna.
Jag har en bra kontakt som jag använt alla gånger jag varit i området.

Whatsup: +52 984 119 4509
Tack för info, alltid bra med en kontakt som man vet är seriös

Som sagt blir det troligen buss som transport på de långa sträckorna men tänker ändå höra om det är någon som testat det relativt nyöppnade tåget som finns på Yucatanhalvön? Det verkar vara tidsmässigt bättre på de långa sträckorna men är både dyrare samtidigt som det bara stannar i utkanten av t.ex. Merida.

för att balansera bilden något: Jag och fru Flygare hyrde bil vid vårt första besök i Mexico för ett par år sedan. Gjorde grundlig research innan och valde att testa med hyrbil. Landade i Cancun, körde mellan Cancun, PDC, Valladolid, Tulum, Chichén Itzá en massa cenotes etc. Anekdotiskt förstås men vi upplevde inga problem öht. Körde enbart i dagsljus de första dagarna men modet ökade allteftersom och i de större orterna Cancun och Tulum blev det många turer efter solnedgången. Otroligt mycket mer smidigt med egen bil vs. taxi och buss. Att vi träffade på många andra turister i hyrbil och guidning från AirBnB värdar gjorde att vi blev mer och mer bekväma med det.

för att balansera bilden något: Jag och fru Flygare hyrde bil vid vårt första besök i Mexico för ett par år sedan. Gjorde grundlig research innan och valde att testa med hyrbil. Landade i Cancun, körde mellan Cancun, PDC, Valladolid, Tulum, Chichén Itzá en massa cenotes etc. Anekdotiskt förstås men vi upplevde inga problem öht. Körde enbart i dagsljus de första dagarna men modet ökade allteftersom och i de större orterna Cancun och Tulum blev det många turer efter solnedgången. Otroligt mycket mer smidigt med egen bil vs. taxi och buss. Att vi träffade på många andra turister i hyrbil och guidning från AirBnB värdar gjorde att vi blev mer och mer bekväma med det.
Bra med ett inlägg från någon med erfarenhet Söker man på hyrbil på Yucatanhalvön får man lika många svar som liknar ditt som man får skräckhistorier, så sanningen ligger säkert någonstans mitt emellan. Men som alltid att det är de som haft bekymmer som syns och hörs mest!

Nu ska vi egentligen inte göra något som är beroende av bil mer än att det hade varit bekvämt och sparat några kronor på de långa sträckorna. Därav att vi tänkt om och troligen kommer använda de andra alternativen.

Toppen