Senaste nytt

TransferWise valutaöverföring - erfarenheter

Kan tipsa om att om man ska växla riktigt stora belopp, så kan det vara värt att öppna ett konto i den valutan hos din svenska bank. Sen ringer du upp banken och ber att dom ringer upp valutahandlarna, som får ge dig ett bra pris på att växla. Sen när du fått in pengarna på ditt valutkonto överför du pengarna i rätt valuta och betalar bara en överföringsavgift mellan länderna.

Lite krångligare, men du bör kunna få en växelkurs kanske 0.1% ifrån spot priset.
Fungerar det hos de stora bankerna typ Handelsbanken?
Vad är stort belopp?
100000 sek ?

Fungerar det hos de stora bankerna typ Handelsbanken?
Vad är stort belopp?
100000 sek ?

Jag vet att man kan göra så på SEB i alla fall. Jag tror alla banker har olika gränser för när man får en kvotering ifrån valuta-handlaren, så vet inte om 100 000 SEK är tillräckligt för SHB. Det skadar ju inte att testa!

Ofta kostar det att öppna ett konto i en annan valuta, så för att det ska vara värt det, bör man ju antingen göra flera växlingar eller ett riktigt stort belopp, typ bostadsköp, motsvarande.

Jag vet att man kan göra så på SEB i alla fall. Jag tror alla banker har olika gränser för när man får en kvotering ifrån valuta-handlaren, så vet inte om 100 000 SEK är tillräckligt för SHB. Det skadar ju inte att testa!

Ofta kostar det att öppna ett konto i en annanNU valuta, så för att det ska vara värt det, bör man ju antingen göra flera växlingar eller ett riktigt stort belopp, typ bostadsköp, motsvarande.
Jag har redan ett USD konto pa SHB. Det kostade inget men jag far ingen ranta.
Nu jobbar jag i Shanghai och har ett USD konto pa Bank of China.
Sa det var ett bra tips att kolla efter en battre kurs for jag ska fora over USD till SHB i vilket fall.
Sa tack for det.:)

Jag har redan ett USD konto pa SHB. Det kostade inget men jag far ingen ranta.
Nu jobbar jag i Shanghai och har ett USD konto pa Bank of China.
Sa det var ett bra tips att kolla efter en battre kurs for jag ska fora over USD till SHB i vilket fall.
Sa tack for det.:)
Jag skulle tro att det blir ändå utlandsbetalning när du skickar USD från ditt USD konto i Kina till ditt USD konto på Handelsbanken i Sverige.
Alltså, finns det risk att du åker på avgift både på ditt USD konto i Kina när du skickar pengar och på ditt USD konto på Handelsbanken i Sverige när du tar emot pengar.

Jag skulle tro att det blir ändå utlandsbetalning när du skickar USD från ditt USD konto i Kina till ditt USD konto på Handelsbanken i Sverige.
Alltså, finns det risk att du åker på avgift både på ditt USD konto i Kina när du skickar pengar och på ditt USD konto på Handelsbanken i Sverige när du tar emot pengar.
Det verkar kosta 200 CNY for overforingen nastan oavsett belopp som Bank of China vill ha.

Att vaxla fran CNY till USD kostar inte mycket. Kanske 0,15 %.
Man maste visa upp ett skatte kvitto for att fa vaxla mer an 500 USD per dag,

Jag ar osaker pa om SHB tag nagonting for att ta emot pengarna pa ett USD konto.

Var väl jag själv som startade tråden men tänkte höras åsikter om det numera finns ännu bättre metod för urländska valutaöverförungar än Transferwise? TW i sig är det inget fel på, men vem vet :)

använder det för att föra över pengar från paypal till svenskt konto paypal > transferwise > bank till mycket lägre avgift & det går snabbare än att gå paypal>bank

Jag har konto med multipla valutor med HSBC. Valde HSBC eftersom de skulle vara billigare än andra banker enligt en del tester. Men jag har nu provat ett TW konto med multipla valutor och det verkar ge ett par procent billigare kurs än HSBC. Skulle inte tro att traditionella banker kan konkurrera. Men kanske finns det något annat Fintech bolag?

varför har ni inte Revolut istället? med massor med valutakonton? sen kan ni göra överföringar dit då varje valutakonto har ett eget IBAN-nummer...

Toppen