Senaste nytt

TransferWise valutaöverföring - erfarenheter

FFlash

Medlem
Någon som vet hur den fungerar? Pålitlig?
Jag håller på läsa deras sidor, men jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att förstå hur den fungerar. Sidorna är inte alls "intuitiva".

Funderar om jag sätter upp ett konto och vill göra första överföring till SEK, hur kan jag se eller mottagaren att pengarna är på väg? Letar efter smidig (samt billig) och transparent transaktionsmetod för att överföra valuta.
 

Thornado

Medlem
Jag har använt TransferWise en del för att göra betalningar till konton i EU, och det funkar väldigt snabbt och smidigt.

Relevant för detta forum kan ju vara att pengarna man för över tyvärr måste komma från ett konto i ditt eget namn (eller från ett företagskonto som du kan visa att du är representant för). Någon form av pengatvättslagar som kräver det. Jag ville få lite poäng och spend på Amex för de överföringar jag gjorde denna väg, så när jag började använda TW så skapade jag en överföring där och förde sen över pengarna till deras bankgiro via billhop med Amex. Tror det funkade utan problem 3 gånger, men sen fick jag ett mail om att det var ett problem med överföringen och att jag skulle ringa dem. Då sa de att de inte kunde genomföra överföringen eftersom pengarna inte kom från mitt eget konto, utan från billhops konto.
 

Kajsan

Medlem
Funkat bra o nyttjat nu o då över en period på 4-5 år. Har också satt upp ett konto för min arb givare för mottagning av enstaka utlandsbetalningar där kund önskar betala med kort. Rel smidig hantering. Richard Branson finns bland investorerna. Vid en enstaka betalning/överföring från vårt bankkonto till TW var dock vår bank motsträvig. Förde över för ett lägenhetsköp, som sedernera inte blev av. Skillnaden mellan svensk bank o TW vid överföring av 1,5 mkr till GBP gjorde att mottagaren fick ut 42000 kr mer i handen via TW . Kostar bara 250 kr angav banken men/och växlingskursen meddelades inte förrän på vår fråga.
 

Kajsan

Medlem
Tillägg till ovan. Bskgrunden till de lägre avgifterna är att TW matchar betalare/mottagare i samma land för såväl den avsändande parten som den mottagande o därmed faktiskt undviker/håller gränsöverskridande betalningar på ett minimum. Deras depå i Sverige har i alla fall tidigare funnits hos SEB.
 

FFlash

Medlem
Okej, verkar som TW är ingen skojmakara utan en riktigt bra alternative. Jag skulle nämligen precis få första beloppet som betalning för såld grej men har inte sett/hört varken email eller kan se nånting på TW konto så jag undrar om transaktionen gått fel eller något...nåå jag väntar ett tag
 

igelkotten

Medlem
Använder Transferwise frekvent. Pengarna förs oftast över inom 10 minuter från Sverige till UK eller vice versa. Har bra inbjudningsystem också som ger £50 för tre inbjudna som vardera överför minst £200.
 

ACervin

Medlem
Använder Transferwise sedan några år. Fungerar utmärkt. Australien till Sverige kan ibland ta några dagar, men till UK går det väldigt fort. Helt legit! Finns en bra app om man flyttar pengar ofta.
 

Dr. Miles

Expert
Jag använde TransferWise nyligen för överföring till ett japanskt bankkonto.
Pengarna hamnade på mottagarens konto två dagar efter beställningen.

En stor fördel i mitt fall är att överföring till ett japanskt bankkonto sker från en japansk bank, så att mottagaren slipper att betala "insättningsavgift för insättning från utlandet".
Annars får man ofta pröjsa runt 4.000 - 5.000 JPY (ca 320-400 SEK) för insättningsavgiften.

Jag betalade med SAS EuroBonus MasterCard och jag blev debiterad i SEK (jag skickade 49.800 JPY), inte som köp i utländsk valuta.
Transaktionen räknades som vanligt köp, inte som kontantuttag.
 
Toppen