Senaste nytt

Transfer i Miami - problem?

Nu hjälper det inte trådskaparen, men är det inte helt sjukt att 2 timmar och 10 minuter är LITE tid vid amerikansk transfer?

Frankfurt, Amsterdam, Narita och en massa andra storflygplatser klarar byten under timmen...

Dallas har "express connection" och där möter de upp och lotsar förbi köerna, detta hände min stolsgranne senast (26/10) som hade 40 minuter till nästa flight. Vet inte hur det gick men han fick svaret "no problem you'll make it" från agenten som mötte upp.

OneWorld har implementerat "Express Connection" på ett flertal av sina hubbar däribland Miami. Man får då ett orange kuvert vid ankomsten som ger er möjlighet att passera köerna lite snabbare.

Nu vet jag dock inte om denna förmån gäller just passkontrollen i Miami då det har varit problem där men jag tror faktiskt att den gör det. Den gäller i alla fall köerna till säkerhetskontrollen som ni måste passera efter tullen.

Annars är mitt tips att sitt långt fram i planet och gå snabbt till passkontrollen (på vägen dit är det ok att köra om folk). Vännerna landar en tid då lite olika Europeiska plan landar på MIA och det är en dag som troligen har många resenärer inför helgerna så det lär vara mycket folk i omlopp.

Jag förstår ert problem eftersom en missad anslutning till Quito gör att ni knappt kommer till Galapagos utan en hel del trassel ens nästa dag. Planen till Quito lämnar MIA så pass sent att planen till Galapagos redan avgått...

Sista tipset är att inte flyga via USA på anslutningar International-International på grund av deras dumma system.

Men vi håller tummarna för att det skall gå bra.

Tack för infon. Eftersom jag är inne på flygplatsen redan kan jag pusha för att de ska få ett sådant kuvert om det börjar bli tight.

Vi gjorde vad vi kunde när vi bokade för att slippa USA men det var mycket dyrare och sämre tider att inte göra det tyvärr. Redan i maj.

När är det man hämtar upp baggaget på Miami? Innan eller efter immigration?

Man hämtar (väl) alltid bagaget efter immigration?

Nu senast så tog det inte många minuter med immigration på MIA. Värre har det varit, men jag tycker det har blivit bättre faktiskt.

Efter immigration, tror det blir svårt att påverka urvalet till express service men jag tror att det kommer att lösa sig. Det man kan göra om man står i immigration och tycker att det börjar kännas tight är att ta kontakt med personalen som hjälper till med köerna.

Nu hjälper det inte trådskaparen, men är det inte helt sjukt att 2 timmar och 10 minuter är LITE tid vid amerikansk transfer?

Problemet är att det inte finns något som heter international transfer i USA. Man måste in i USA och sedan ut igen. Därför måste man även genomgå hela tullförfarandet, vilket inte alltid är supereffektivt.

Jag kommer redan att vara i Miami, men på söndag landar tre vänner på Miami (AA) 16.00 och har ett nytt flyg till Quito redan 18.10. De kommer att ha incheckat baggage. Måste de hämta ut det och gå igenom imigration?

Immigration=passkontroll slipper du inte ifrån, men baggaget kan möjligtvis gå direkt det beror på när du ska flyga

They have advised that the ITI program in Miami is temporarily suspended and currently all customers arriving on an American Airlines International flight must collect their bags and pass them through customs then return them at the baggage re-check counter outside of customs, even if connecting to another international flight. They anticipate the ITI program to return to MIA late in Q1 of 2014, but don't have a confirmed date.

FlyerTalk Forums Can luggage be booked through to final destination?

Problemet är att det inte finns något som heter international transfer i USA.

Jodå, det finns det visst: kallas för ITI ;)
Men det handlar om att välja rätt flygbolag och rätt flygplats, t.ex. BA via MIA eller AA via DFW
ITI.jpg

Därför måste man även genomgå hela tullförfarandet, vilket inte alltid är supereffektivt.

Passkontrollen slipper man inte ifrån, men däremot tullen.

"International arriving passengers must claim their luggage before clearing U.S. Customs. Some airlines check bags directly from international city of origin to international final destinations (ITI). Please contact your airline for more information about ITI bags."

Miami International Airport :: Flight Connections ::

Det där ITI måste vara något nytt. Har aldrig hört talas om det. När USA får det på alla internationella flygplatser så kommer de och still 1900-talet då man kan göra transfer smidigt.

Åtminstone MIA har faktiskt haft "äkta" internationell transfer en bit in på 2000-talet (enligt Wikipedia fram till 2004). Dvs att man som internationell transfer passagerare inte ens behövde passera passkontroll. Det gällde dock enbart ett fåtal flighter och rörde främst Iberia som flög till MIA och sedan slussade vidare passagerare med mindre plan till några destinationer i Karibien/Centralamerika. Jag tror IB hade 3 eller 4 plan av typen A320 stationerade i Miami.

Upplägget försvann, enligt Wikipedia, på grund av striktare visaregler och när man inte ansåg sig kunna garantera säkerheten (dvs att det inte fanns någon smitväg in i USA) och IB tog då hem sina flygplan.

Toppen