OneWorld har implementerat "Express Connection" på ett flertal av sina hubbar däribland Miami. Man får då ett orange kuvert vid ankomsten som ger er möjlighet att passera köerna lite snabbare.
Nu vet jag dock inte om denna förmån gäller just passkontrollen i Miami då det har varit problem där men jag tror faktiskt att den gör det. Den gäller i alla fall köerna till säkerhetskontrollen som ni måste passera efter tullen.
Annars är mitt tips att sitt långt fram i planet och gå snabbt till passkontrollen (på vägen dit är det ok att köra om folk). Vännerna landar en tid då lite olika Europeiska plan landar på MIA och det är en dag som troligen har många resenärer inför helgerna så det lär vara mycket folk i omlopp.
Jag förstår ert problem eftersom en missad anslutning till Quito gör att ni knappt kommer till Galapagos utan en hel del trassel ens nästa dag. Planen till Quito lämnar MIA så pass sent att planen till Galapagos redan avgått...
Sista tipset är att inte flyga via USA på anslutningar International-International på grund av deras dumma system.
Men vi håller tummarna för att det skall gå bra.