Senaste nytt

Transfer i Frankfurt

Helli

Medlem
Kollar på en resa till Spanien i sommar i c (ja jag vet att det inte är något värt inom Europa).

Har två olika vägar;
1) jäkla massa timmar >4h i Bergen och >4h i Köpenhamn… dvs väldigt lång resa.
2) byte på 45minuter i Frankfurt (efter lunch).

Sååå klarar man det? MCT är 45min men enligt alla rapporter jag läst tycker de flesta att det är smått omöjligt. Har inget extremt behov att klara bytet då vi tänkt vara borta i 1mån så lite förseningsersättning vore bara kul.

Så vad säger ni experter? Att tillägga, vi är båda resvana men jag har ryggproblem och kan inte springa.
 

ilon

Medlem
Kollar på en resa till Spanien i sommar i c (ja jag vet att det inte är något värt inom Europa).

Har två olika vägar;
1) jäkla massa timmar >4h i Bergen och >4h i Köpenhamn… dvs väldigt lång resa.
2) byte på 45minuter i Frankfurt (efter lunch).

Sååå klarar man det? MCT är 45min men enligt alla rapporter jag läst tycker de flesta att det är smått omöjligt. Har inget extremt behov att klara bytet då vi tänkt vara borta i 1mån så lite förseningsersättning vore bara kul.

Så vad säger ni experter? Att tillägga, vi är båda resvana men jag har ryggproblem och kan inte springa.
Jag skulle ge det ett försök!
Har man otur och får bussgate eller två gater längst ut på olika pirer så kan det bli långt att gå, men om ni inte bekymrar er över missad anslutning så skulle jag inte vara orolig om det är genomgående biljett :)
 

Helli

Medlem
Självklart genomgående biljett men tänkte för prisbilden köpa hos tredjepart. Dock är det samma bolag alla leg hela ner resan och annat bolag på hemresan dock alla leg även där.
 

ekf

Medlem
45 minuter inom Schengen är oceaner med tid på FRA. Klart man kan ha otur med bussgate, gate längst bort, förseningar mm. Men om allt flyter på hinner ni med ett stopp i loungen också.
Vid byte från A till B eller vice versa så är 45 minuter i tightaste laget, om man råkar sitta längst bak på planet man ska gå av… Har fått springa arslet av mig genom den där tunneln mer än en gång. Men har man tur och får byte A-A eller B-B så är det ju lugnt i normala fall såklart.

Jag hade i alla fall tagit 45-minutersbytet utan att tveka, om jag inte har en tid att passa vid ankomst…
 

palmen

Moderator
Vid byte från A till B eller vice versa så är 45 minuter i tightaste laget, om man råkar sitta längst bak på planet man ska gå av… Har fått springa arslet av mig genom den där tunneln mer än en gång. Men har man tur och får byte A-A eller B-B så är det ju lugnt i normala fall såklart.

Jag hade i alla fall tagit 45-minutersbytet utan att tveka, om jag inte har en tid att passa vid ankomst…
Tolkar det som att det är Lufthansa flighter det gäller, hur ofta hamnar de på B?
Normalfallet så är 45 minuter tillräckligt, men när saker träffar fläkten oavsett anledning blir det alltid problematiskt.
 

ekf

Medlem
Tolkar det som att det är Lufthansa flighter det gäller, hur ofta hamnar de på B?
Normalfallet så är 45 minuter tillräckligt, men när saker träffar fläkten oavsett anledning blir det alltid problematiskt.
Det kanske du har en poäng i. Det kan vara Air Dolomiti (wetlease åt LH), Swiss och/eller Austrian inblandade i de gånger jag tänker på...
 
Kom iväg sent från ARN till FRA med LH för ett par veckor sedan. De planerade 90 min transfertid minskade till 45. Möttes vid A-gate av personal och åkte minibuss till Air Dolomiti som stod på plattan (hade bussgate från B). Vi hann således med vårt plan till LIN men vårt bagage hann inte med.
 
Toppen