Senaste nytt

Traktamente 2014

nota bene

Medlem
Skatteverket har väl någon oberoende firma som tagit fram dessa traktamenten. Om man frågar dem hur de lagt grunden för beräkningen så säger de att det är säkretessbelagt. London sjunk som en sten från runt 800 till 600 har jag för mig.
Ja, detta är ju också intressant. Prisläget i London och övriga UK skiljer sig ju lite.

Speciellt verkar det som om traktamenten i länder där det är 'billigt' att leva som lokalbefolkning, men dyrt som turist (säkerhetsproblem, bakterieproblem med lokal mat etc.) har gått ned kraftigt till nivåer som mer handlar om lokalbefolkningens kostnader.
 

EBGGOT

Medlem
Speciellt verkar det som om traktamenten i länder där det är 'billigt' att leva som lokalbefolkning, men dyrt som turist (säkerhetsproblem, bakterieproblem med lokal mat etc.) har gått ned kraftigt till nivåer som mer handlar om lokalbefolkningens kostnader.

Jo men man tycker att SKV borde kunna lista ut detta! Det är ju inte direkt några nyheter och SKV är ju inte en "liten" org. utan en STOR org. med stora resurser som borde kunna få en nyanserad bild av verkligheten!
 

agehall

Medlem
Jo men man tycker att SKV borde kunna lista ut detta! Det är ju inte direkt några nyheter och SKV är ju inte en "liten" org. utan en STOR org. med stora resurser som borde kunna få en nyanserad bild av verkligheten!

Ju större organisation desto mindre koll på verkligheten skulle jag säga.
 

nilsson

Medlem
Jag har längt tänkt att faktiskt läsa relevanta delar i inkomstskattelagen, och tyvärr så lämnas det ganska mycket godtycke åt skatteverket.

ISL 1999:1229 12 kap 11 § 2 st: "Normalbeloppet för varje land motsvarar den normala ökningen av levnadskostnaderna under en hel dag för frukost, lunch och middag som består av en rätt på restaurang av normal standard samt för småutgifter. Om det finns särskilda skäl, får normalbeloppet avse ökade utgifter för måltider på en restaurang av bättre standard."

Om någon orkar föra korrespondens med skatteverket så vore det intressant att få reda på hur de definierar "normal standard", "bättre standard" samt "särskilda skäl".
 

Bonden

Medlem
Systemet som sådant är gott men det bör finnas en sanity check om vad Anna Andersson hinner ta reda på när hon sitter på sitt hotellrum i Hyderabad och är hungrig halv tio på kvällen.

Sen kan man ju fundera på om en normal restaurang Indien överhuvudtaget innebära ökade levnadskostnader?
(Jämfört med att laga maten hemma)
 

johhenrik

Medlem
Är inte de nya nivåerna till stor del baserad på input från konsulat och ambassader? Troligtvis är det inte konsuln eller ambassadören själv som gjort detta.

Nej, det gamla systemet var så. Nu köper Skatteverket in tjänsten av ett engelskt bolag. Detta system är mer korrekt säger Skatteverket. Personligen håller jag inte med.... (Men det gör man ju sällan när man själv är "drabbad"). :)
 

fcx

Medlem
Är inte de nya nivåerna till stor del baserad på input från konsulat och ambassader? Troligtvis är det inte konsuln eller ambassadören själv som gjort detta.

Ser direkt två delar, en lokalanställd som utifrån sitt perspektiv ger kostnadsnivåer. Det andra, om någon utsänd är inblandad, är att man efter en tid utomlands lär sig var man kan hitta de bra och billiga restaurangerna. Detta är något som en tjänsteresenär varken kan veta eller har tid att ta reda på.

Systemet som sådant är gott men det bör finnas en sanity check om vad Anna Andersson hinner ta reda på när hon sitter på sitt hotellrum i Hyderabad och är hungrig halv tio på kvällen.

Traktamentet trappas av vid längre resor.
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT fråga i den här tråden.

Om man har bokat ett room rate som inte ingår frukost och fick frukost som statusförmån, dessutom står det frukost 0 USD på fakturan, får man traktamentet reducerat?

Screenshot20140425_3.png
Utlandstraktamenten - BL Info Online
 

agehall

Medlem
Står det en rad för "Frukost" på fakturan så får du nog tyvärr reducerat traktamente, framförallt om kostnaden är 0.
 

DrKlas

Medlem
Inom den koncern jag arbetar i (de bolag som är registrerade i Sverige) ska man dra av för frukost oavsett om det är specificerat på fakturan eller ej - även om man inte har ätit av den. Spelar ingen roll om den är gratis eller kostar 1000 SEK. Hur det är i andra legal entities inom gruppen vet jag inte.

Så om du inte äter den frukost som inte ens ingår i rumspriset så ska du ändå göra avdrag på traktamentet?
 
Toppen