Senaste nytt

Trakdot - mobil spårningsenhet till väska (Gadget!)

Traveller

Medlem
Det som förvånar mig att det tog så lång tid för dessa gadgets att nå marknaden. Teknik, OEM moduler och kretskort fanns ju redan för 8-9 år sen.

Det är rätt komplext och handlar om pris på komponenter (GSM modul) som för bara 3 år sedan kostade 45 euro, nu mindre än 10 euro i stora volymer. Komplext med abonnemangsformer, batteritider osv... Det har funnits lösningar tidigare men de har aldrig nått volumer.
 

Nemo

Medlem
Mobil spårningsenhet till väska (Gadget!)

"Trakdot™ Luggage is constantly monitoring the cellular network to determine it's city location. When you fly, Trakdot™ Luggage knows and goes to sleep. Upon arriving at your destination, Trakdot™ Luggage wakes up and reports it's new location. Depending on your preferences, a text-message or email is sent to you confirming that your luggage has arrived with you.

Important information about text-messaging and data
Text-Messaging charges may apply from your cellular carrier. Not all cellular carrier's support international text-messaging. Call 611 from your mobile phone to speak with your carrier's customer support department before your travel abroad."
 
Hur klarar den kravet på "flight mode"...?
Nu är det rens pekulation från min sida. Det finns säkerligen inprogrammerat(troligtvis i Python) att ständigt eller med jämna mellanrum övervaka position och altitude. När värdet visar att enheten är luftburen(över 500-1000m jämfört med tidigare 5-6-10 läsningar) så går det i airplane mode och stänger av communicationsmodulen. Då och då vaknar den för att ta en positionsläsning.

Det är rätt komplext och handlar om pris på komponenter (GSM modul) som för bara 3 år sedan kostade 45 euro, nu mindre än 10 euro i stora volymer. Komplext med abonnemangsformer, batteritider osv... Det har funnits lösningar tidigare men de har aldrig nått volumer.
Vilket prisfall! Kommer ihåg att starter-kits kostade minst 350 EUR i början för enkel Telit modul.
 

Traveller

Medlem
Nu är det rens pekulation från min sida. Det finns säkerligen inprogrammerat(troligtvis i Python) att ständigt eller med jämna mellanrum övervaka position och altitude. När värdet visar att enheten är luftburen(över 500-1000m jämfört med tidigare 5-6-10 läsningar) så går det i airplane mode och stänger av communicationsmodulen. Då och då vaknar den för att ta en positionsläsning.


Vilket prisfall! Kommer ihåg att starter-kits kostade minst 350 EUR i början för enkel Telit modul.

En GSM modul kan inte känna av höjd, för det behövs annan komponent t.ex GPS. Det finns en separat GPS här. Python används inte här eftersom det inte är fråga om någon Italiensk (Telit) lågprismodul utan riktiga grejor:). Jag tror dock detta blir kortlivat med tanke på ägarstrukturen bakom, mer än så bör jag nog inte säga.
 

nilsson

Medlem
En GSM modul kan inte känna av höjd, för det behövs annan komponent t.ex GPS. Det finns en separat GPS här.

Ett barometer kostar 30 kronor, och funkar även när man inte får kontakt med tillräckligt många satelliter. En enklare heuristik är väl annars att passivt lyssna efter basstationer, och enbart sända om samma station varit in range under x minuter (om nu chipen stödjer det).
 

possum

Medlem
En GSM modul kan inte känna av höjd, för det behövs annan komponent t.ex GPS. Det finns en separat GPS här. Python används inte här eftersom det inte är fråga om någon Italiensk (Telit) lågprismodul utan riktiga grejor:). Jag tror dock detta blir kortlivat med tanke på ägarstrukturen bakom, mer än så bör jag nog inte säga.

Om den har GPS, varför behöver den då fråga mobilnätet i vilken stad den befinner sig? Det räcker väl med en enkel lufttryckgivare för att kunna bestämma relativa höjden på ett ungefär?

Fast när man tänker efter behöver den ju inte ens veta höjden. Det räcker ju med en accelerometer som känner av accelerationen i starten, då kan eländet stänga av sig. När planet bromsar in efter landning kan den aktiveras igen.
 
Last edited:
En GSM modul kan inte känna av höjd, för det behövs annan komponent t.ex GPS. Det finns en separat GPS här. Python används inte här eftersom det inte är fråga om någon Italiensk (Telit) lågprismodul utan riktiga grejor:). Jag tror dock detta blir kortlivat med tanke på ägarstrukturen bakom, mer än så bör jag nog inte säga.
Jag tror jag läste om att modellen med GPS lanseras senare och jag gissade bara algorithmen :p.
Denna enhet har en snygg design och 49€ låter som ett pris under självkostnaden.
 
Last edited:
Toppen