Senaste nytt

Trafikvarningstråden

@AABack2ARN sitter kvar på plattan i Frankfurt. Vi har nytt crew. Vi har stått parkerat på samma plats sedan 06.45, jag är rätt så förbannad på markpersonalen som jag frågade flera gånger. Det att de bara körde iväg utan att säga detta. Jag hade tagit en senare flight.

EDIT: 08.10 får vi go från ATC att åka.

Markpersonal har ofta ingen koll på slottider alls, man tittar bara och ser att flygplanet finns där och säger "ja vi startar i tid".

Samma sak gäller ofta vid dimma och stora förseningar lokalt. "Ja vi startar i tid", *30 minuter senare*, "vad menar du med att det är 20 andra flygplan före i kön?"...


Sen är det bättre att boarda och vänta ombord för så fort du gjort det och är klar att pusha kan du meddela det till ATC. Ifall det är lokala förseningar sätter vi då in dig i kön för start, innan du är redo står du alltså inte ens i kön för att åka.

Är förseningen en slot (dvs en förseningen som inte är på själva flygplatsen utan på annan plats i systemet) kan vi meddela bryssels dator att flygplanet är redo. Då kommer slotten kunna förbättras ifall någon annan missar sin slott eller ifall man kan öka mängden trafik igenom sektorn/flypglatsen.

Men jag litar inte på markpersonalen alls, även om dimman ligger tät utanför fönstren är det inte orimligt att personen du pratar med inte sett utanför terminalen på flera timmar, för att inte tala om att man inte har koll på att Maastricht har nått kapacitetstaket och flyget ändå har 30 minuter försening pga CTOT.
 
Markpersonal har ofta ingen koll på slottider alls, man tittar bara och ser att flygplanet finns där och säger "ja vi startar i tid".

Samma sak gäller ofta vid dimma och stora förseningar lokalt. "Ja vi startar i tid", *30 minuter senare*, "vad menar du med att det är 20 andra flygplan före i kön?"...


Sen är det bättre att boarda och vänta ombord för så fort du gjort det och är klar att pusha kan du meddela det till ATC. Ifall det är lokala förseningar sätter vi då in dig i kön för start, innan du är redo står du alltså inte ens i kön för att åka.

Är förseningen en slot (dvs en förseningen som inte är på själva flygplatsen utan på annan plats i systemet) kan vi meddela bryssels dator att flygplanet är redo. Då kommer slotten kunna förbättras ifall någon annan missar sin slott eller ifall man kan öka mängden trafik igenom sektorn/flypglatsen.

Men jag litar inte på markpersonalen alls, även om dimman ligger tät utanför fönstren är det inte orimligt att personen du pratar med inte sett utanför terminalen på flera timmar, för att inte tala om att man inte har koll på att Maastricht har nått kapacitetstaket och flyget ändå har 30 minuter försening pga CTOT.

När kommer CFMU som app till privatpersoner .
 
När kommer CFMU som app till privatpersoner .

Eurocontrol är ju tyvärr lite kinkiga med CFMU-data, datasäkerhet och annat sånt där ;) Med det sagt så finns en del publik information, men det är alltihopa skrivet på fackspråk så är inte så tillgängligt. Som en enklare lösning man kan man följa eurocontrol på twitter, dom brukar skriva varje morgon med en uppdatering på om det är någonstans som har större förseningar i Europa.

@crazy voyager: Var kommer den information http://www.flightstats.com till exemepl visar när det gäller estimated runway departure/arrival. De visar ofta så väl gate som runway tider men den borde ju komma från någon källa, eller?

Jag vet faktiskt inte, det framgår inte riktigt på deras hemsida vartifrån informationen faktiskt kommer. Man säger sig ha en imponerande hög täckning i hela världen så då måste man ha väldigt mycket datakällor, men exakt vad dom är framgår inte på hemsidan.
 
Det kommer att snöa några cm i Tokyo imorgon och lokala myndigheter varnar att förseningar & inställda avgångar kan förekomma på marktransport och kanske även på flygtrafiken.

EDIT: väderprognos om stor-Tokyo område (det är redan 2 feb i Japan).

Screenshot20180201 05 TV.png
 
Last edited:
Det kommer att snöa några cm i Tokyo imorgon och lokala myndigheter varnar att förseningar & inställda avgångar kan förekomma på marktransport och kanske även på flygtrafiken.
Information från JAL och ANA.


JAL - Flight Information (International)
JAL skrev:
opics
For Passengers using Tokyo Haneda and Tokyo Narita airport
February 2, the Kanto area will experience snow, according to the weather forecast.
For this reason, flight operations at Tokyo Haneda and Tokyo Narita airport in the area mentioned above
may be delayed, waited in the cabin, return to the original departing airport or divert to another airport.
Please use the above departure/arrival search function to view the latest flight information before departure.

Information will be updated pending latest reports.
Flight Status(International)| ANA
ANA skrev:
Information about snow forecast

On February 2 (Japan Time), some flights to/from Tokyo Narita and Tokyo Haneda airports may be delayed or diverted to other airports due to snow.
Also, there is possibility of waiting in the cabin due to snow removal of aircraft or runways and air traffic control.
Please check the Flight Status for your flight before you travel.
 
Datastrul på ATC-sidan i Köpenhamn. Reducerad kapacitet i hela det danska luftrummet. Förseningar väntas under kvällen.
 
Radar failure rapporterades från cph gater. Men det syftar nog på samma sak.
Man kan nog säga att det är en förenkling som passagerarna lätt kan ta till sig. Det är inte intressant för de flesta exakt vad problemet är, eftersom de flesta inte är insatta.

Det hade dock inte med själva radarn att göra om jag förstod det rätt. Flygledarna i Köpenhamn såg allt som de skulle se på radarskärmarna, så det var ingen flygsäkerhetsrisk på det sättet. Men det var IT-relaterat.
 
Toppen