crazy voyager
Medlem
@AABack2ARN sitter kvar på plattan i Frankfurt. Vi har nytt crew. Vi har stått parkerat på samma plats sedan 06.45, jag är rätt så förbannad på markpersonalen som jag frågade flera gånger. Det att de bara körde iväg utan att säga detta. Jag hade tagit en senare flight.
EDIT: 08.10 får vi go från ATC att åka.
Markpersonal har ofta ingen koll på slottider alls, man tittar bara och ser att flygplanet finns där och säger "ja vi startar i tid".
Samma sak gäller ofta vid dimma och stora förseningar lokalt. "Ja vi startar i tid", *30 minuter senare*, "vad menar du med att det är 20 andra flygplan före i kön?"...
Sen är det bättre att boarda och vänta ombord för så fort du gjort det och är klar att pusha kan du meddela det till ATC. Ifall det är lokala förseningar sätter vi då in dig i kön för start, innan du är redo står du alltså inte ens i kön för att åka.
Är förseningen en slot (dvs en förseningen som inte är på själva flygplatsen utan på annan plats i systemet) kan vi meddela bryssels dator att flygplanet är redo. Då kommer slotten kunna förbättras ifall någon annan missar sin slott eller ifall man kan öka mängden trafik igenom sektorn/flypglatsen.
Men jag litar inte på markpersonalen alls, även om dimman ligger tät utanför fönstren är det inte orimligt att personen du pratar med inte sett utanför terminalen på flera timmar, för att inte tala om att man inte har koll på att Maastricht har nått kapacitetstaket och flyget ändå har 30 minuter försening pga CTOT.