spritfet
Medlem
Ni som har följt LH-strejken: Onsdag-fredag helt stopp i trafiken FRA/MUC/DUS.
Satt med en EB-award för 2pers, Lufthansa ARN-FRA-HND i C & F och en intressant dag vid telefonen:
1. Hemsidan uppdaterades att alla flighter är inställda onsdag-fredag.
2. Ringer direkt till LH för ombokning (Sydafrika), agenten säger att det inte stämmer. Jag ber honom kolla hemsidan, efter mycket knapprande hittar han till slut men hävdar att dem inte har någon info. Jag propsar och han kollar med en supervisor som hänvisar till Miles&more. Förklarar att detta är en Eurobonus award och inte M&M - hänvisar till M&M.
3. Ringer M&M (Sydafrika). Tjejen tar fram bokningen och sätter mig on hold i 25min. Då flighten ännu inte är cancellerad i deras system kan hon inget göra. Hon förstår att denna kommer cancelleras, men ber mig återkomma när flighten är cancellerad.
4. C:a 2h senare upptäcker jag att flighten är cancellerad på lh.com (inget mail eller sms).
5. Ringer M&M igen (Sydafrika). Tjejen förklarar att hon först måste se om hon kan hitta några available award flights (lycka till), sen kolla Star alliance. Sätter mig on hold i 10min, återkommer med SK till LHR och ANA till HND. Låter bra, men vill ändå kolla alternativ. Hittar inget men jag gör ett försök med SQ LHR-SIN-NRT - avslag då hon inte hittar SIN-NRT. Bokar om till ARN-LHR-HND och får en bekräftelse på mailen med nya bokningsklasser som kommer ge 200% EB poäng.
6. Försöker checka in utan att lyckas. Kan få fram bokningen men bara seata på SAS.
7. Ringer ANA (svenskt nummer), lång kö. Trevliga japanskan kan inte heller seata eftersom biljetterna inte är "reissued". Hon ber mig kontakta Lufthansa för att få nya eticket nummer annars riskerar bokningen att försvinna.
8. Försöker alla möjliga och omöjliga landsnummer till LH, men kommer inte ens till telefonkö utan blir utkastad.
9. Är EB Guld och bokningen är ju ursprungligen en SAS award, så gör ett försök. Bra agent fixar biljetteringen direkt och jag kan checka in. ANA autoincheckar mig och jag kan sedan gå in på anaskyweb och ändra stolar.
En lång och komplicerad historia. Märkligt att man inte får någon notis från LH att flighten är cancellerad. Tacksam att jag har EB Guld så detta kunde lösas utanför kontorstid.
Satt med en EB-award för 2pers, Lufthansa ARN-FRA-HND i C & F och en intressant dag vid telefonen:
1. Hemsidan uppdaterades att alla flighter är inställda onsdag-fredag.
2. Ringer direkt till LH för ombokning (Sydafrika), agenten säger att det inte stämmer. Jag ber honom kolla hemsidan, efter mycket knapprande hittar han till slut men hävdar att dem inte har någon info. Jag propsar och han kollar med en supervisor som hänvisar till Miles&more. Förklarar att detta är en Eurobonus award och inte M&M - hänvisar till M&M.
3. Ringer M&M (Sydafrika). Tjejen tar fram bokningen och sätter mig on hold i 25min. Då flighten ännu inte är cancellerad i deras system kan hon inget göra. Hon förstår att denna kommer cancelleras, men ber mig återkomma när flighten är cancellerad.
4. C:a 2h senare upptäcker jag att flighten är cancellerad på lh.com (inget mail eller sms).
5. Ringer M&M igen (Sydafrika). Tjejen förklarar att hon först måste se om hon kan hitta några available award flights (lycka till), sen kolla Star alliance. Sätter mig on hold i 10min, återkommer med SK till LHR och ANA till HND. Låter bra, men vill ändå kolla alternativ. Hittar inget men jag gör ett försök med SQ LHR-SIN-NRT - avslag då hon inte hittar SIN-NRT. Bokar om till ARN-LHR-HND och får en bekräftelse på mailen med nya bokningsklasser som kommer ge 200% EB poäng.
6. Försöker checka in utan att lyckas. Kan få fram bokningen men bara seata på SAS.
7. Ringer ANA (svenskt nummer), lång kö. Trevliga japanskan kan inte heller seata eftersom biljetterna inte är "reissued". Hon ber mig kontakta Lufthansa för att få nya eticket nummer annars riskerar bokningen att försvinna.
8. Försöker alla möjliga och omöjliga landsnummer till LH, men kommer inte ens till telefonkö utan blir utkastad.
9. Är EB Guld och bokningen är ju ursprungligen en SAS award, så gör ett försök. Bra agent fixar biljetteringen direkt och jag kan checka in. ANA autoincheckar mig och jag kan sedan gå in på anaskyweb och ändra stolar.
En lång och komplicerad historia. Märkligt att man inte får någon notis från LH att flighten är cancellerad. Tacksam att jag har EB Guld så detta kunde lösas utanför kontorstid.