Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Strejk i Finland på fredag - omfattar typ all transport. Vad jag förstår är eventuellt flygledare påverkade. Definitivt tåg och buss...
Det var nämnt redan tidigare ;) Om jag förstått rätt så strejkar kabinpersonal 11-13 och typ inga finska bolag (vet inte om Blue1) avgår då. Det som är värre är att de som tankar flygen samt de som kör bussarna ut till planen strejkar hela dagen. Nu kommer jag inte ihåg hur det var med baggagehantering. Själv borde jag landa med Finnair från Frankfurt efter 15 i Helsingfors. Tror planet är ca i tid (de kan väl fylla på kvällen innan och den kärran hinner väl inte flyga tidigare på dagen annat än ner till Frankfurt) men räknar kallt med att baggaget dröjer.

En bekant sa till mig här idag att det är annonserat strejk bland baggagehanterare på Madrids flygplats imorgon. Jag försöker google, men hittar bara en massa artiklar om att Ryan Airs handlers strejkade i juni, eller vad det nu var. Någon som känner till något? Jag ska nämligen flyga hem i morgon kl 12:10 med Lufthansa via München.

En bekant sa till mig här idag att det är annonserat strejk bland baggagehanterare på Madrids flygplats imorgon. Jag försöker google, men hittar bara en massa artiklar om att Ryan Airs handlers strejkade i juni, eller vad det nu var. Någon som känner till något? Jag ska nämligen flyga hem i morgon kl 12:10 med Lufthansa via München.
Det ser lugnt ut, jag hittar detta.
Här ser det ut som att det är bara Vueling som drabbas och bara vissa tider imorgon.

Los trabajadores de la compañía Menzies, que realizan trabajos de asistencia en tierra para compañías aéreas como Vueling e Easyjet, han convocado una huelga en septiembre al conocer un nuevo aplazamiento por la compañía en la negociación del Convenio Colectivo, tras largos meses de negociaciones sin llegar a ningún acuerdo.

Según los sindicatos CCOO, UGT y USO, Menzies planteó aplazar de nuevo las negociaciones “sin ánimo de resolver ninguno de los puntos planteados” e “irrumpe con una nueva estrategia empresarial, desconocida hasta la fecha“. En consecuencia, los trabajadores realizarán paros que afectarán a Easyjet en los aeropuertos de Barcelona, Alicante, Málaga y Palma de Mallorca, y a Vueling en el aeropuerto de Madrid-Barajas.

En el aeropuerto Adolfo Suárez Madrid-Barajas Vueling sufrirá los paros todos los viernes del mes: el 4, 11, 18 y 25 de septiembre, de 4.30 a 7.30 horas y 19.30 a 21.30 horas.

En el aeropuerto de Barcelona-El Prat los paros de Menzies durarán el doble de días y tocará los domingos y los lunes: 6, 7, 13, 14, 20, 21, 27 y 28 de septiembre, en horario partido: de 10.00 a 12.00 horas y de 18.00 a 20.00 horas.

Strejk i Finland på fredag - omfattar typ all transport. Vad jag förstår är eventuellt flygledare påverkade. Definitivt tåg och buss...

Det var nämnt redan tidigare ;) Om jag förstått rätt så strejkar kabinpersonal 11-13 och typ inga finska bolag (vet inte om Blue1) avgår då. Det som är värre är att de som tankar flygen samt de som kör bussarna ut till planen strejkar hela dagen. Nu kommer jag inte ihåg hur det var med baggagehantering. Själv borde jag landa med Finnair från Frankfurt efter 15 i Helsingfors. Tror planet är ca i tid (de kan väl fylla på kvällen innan och den kärran hinner väl inte flyga tidigare på dagen annat än ner till Frankfurt) men räknar kallt med att baggaget dröjer.

Angående Finska strejken;

Industrial Action in Finland
Industrial action announced for Friday 18.9 by several unions in Finland. NOTAM A2151/15 refers. ATC services are not affected. No ATFM measures expected. Main impact is on ground handling services, expect 0-30min delays in fueling and passenger apron transport at EFHK.

Strejk i Spanien:

NMOC has been informed by ENAIRE on the confirmed ATC industrial actions on 26/09 and 3/10. Both days from 0400 until 1600 UTC.
Industrial action in Canary Islands will be from 05:00to 17:00 UTC.
Negotiations between ENAIRE and Union are ongoing.

More information will follow.

Rhodos har problem med ett hål i landningsbanan, "very high delays" idag och man använder bara en del av banan vilket leder till betydligt kortare längd än vanligt (och skulle jag misstänka att vissa flygningar behöver ha ett fuel stop på vägen hem).

A1914/15 NOTAMN
Q) LGGG/QFAXX/IV/NBO/A /000/999/3624N02805E005
A) LGRP B) 1509241130 C) 1509250500
E) LGRP DIAGORAS AIRPORT OPERATIONS
1.DUE TO WIP THE FIRST 1445M OF RWY07 UNSERVICEABL
E 2.NEW BEGINNING AND
THRESHOLD OF RWY07 LOCATED 1505M INWARDS FROM
RWY07 EXTREMITY
3.PAPI LIGHTS RWY07 U/S
4.NEW RWY25 END AND RWY07 THR MARKED BY PORTABLE W
ING BAR LIGHTS
5.RWY DESIGNATION AND THRESHOLD MARKINGS ON THE UNS
ERVICEABLE PART OF
RWY07 NOT OBSCURED 6.APPROACH LIGHTS RWY07 U/S 7.
NEW RWY DECLARED
DISTANCES AS FOLLOWS:
RWY07 TORA/TODA/ASDA:1800M ,LDA:1800M
RWY25 TORA/TODA/ASDA:1800M ,LDA:1800M
8.ILS RWY25 NOT OPERATIONAL
9.CAUTION ADVISED)

Toppen