Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Ja de hänvisar till Emirates… som tagit över nästa delsträcka. Samma person menade också att vår försäkring gäller för detta (utan att ens veta vad för försäkring vi har eller från vilket land).

Hon menade också att hon kunde avboka men att vi skulle få betala för ARN-HEL-LHR som vi utnyttjat…

Emirates borde ju snart ställa in morgondagens avgångar, och då bör man kunna avboka kostnadsfritt. Vem är det som ansvarar för att vi kommer tillbaka till avreseflygplats? Vi, finnair eller emirates? Sorry om off topic.
Kan vara värt att hålla koll på denna också med tanke på försäkringar kan ha olika regler: https://www.regeringen.se/ud-avrader/

Emirates borde ju snart ställa in morgondagens avgångar, och då bör man kunna avboka kostnadsfritt. Vem är det som ansvarar för att vi kommer tillbaka till avreseflygplats? Vi, finnair eller emirates? Sorry om off topic.
Spontant borde det väl vara Emirates eftersom de ställer in den senaste du hade. Men risken är nog stor att du får boka hemresa själv och göra claim i efterhand på den - med tanke på hur mycket de ställer in lär det vara svårt att få till en returbokning från dem snabbt..

• Gilla
Reactions: hco
Allehanda flyg till och från Gulfen och vissa andra delar av Mellanöstern fortsätter att ställas in. Nedan från BBC News liveflöde om "Iranläget", publicerat 12:13 svensk tid

"Flights cancelled as airspace closes across Middle East​

Airlines are still cancelling and diverting flights in and around the Middle East following the US-Israel attack on Iran and Tehran's retaliatory strikes.

All flights from Dubai International and Dubai Al Maktoum are suspended until further notice.

The Emirates airline says it has suspended all operations from Dubai until at least 15:00 local time on Monday, blaming airspace closures, while Etihad has suspended flights out of Abu Dhabi until 02:00 on Monday for the same reason.

Four staff at Dubai International were injured in an incident overnight.

British Airways has cancelled flights to Tel Aviv and Bahrain until Wednesday and is also warning of impacts on services to Abu Dhabi, Amman, Doha and Dubai.

Virgin Atlantic has also cancelled flights between London and Dubai and London and Riyadh on Sunday and Monday.

Singapore Airlines and Air India are along the other airlines that have altered their schedules in the wake of events in the Middle East."

Dubai International (DXB) har också träffats av något i natt(?) och både DXB och DWC är helt stängda: https://dubaiairports.ae/ - förutom att UAEs luftrum är stängt.
Av kort video från inuti DXB att döma, är det någon (del från) en nedskjuten robot eller drönare som träffat (alternativt en egen luftvärnsrobot från UAE), för det ser inte ut som en större explosion, utan träff av nedfallande delar.

Skulle nog hålla mig borta från Mellanöstern ett bra tag framöver om jag vore resenär med planer på att resa dit.

Skulle nog hålla mig borta från Mellanöstern ett bra tag framöver om jag vore resenär med planer på att resa dit.
Idag har UD lagt till avrådan från alla resor till Israel och Palestina.
Detta i tillägg till gårdagens avrådan från icke nödvändiga resor till Bahrein, Kuwait, Förenade Arabemiraten* och Qatar*. Avrådan omfattar dock inte transit på DOH, DXB, DWC, AUH, SHJ.

Sedan tidigare finns avrådan från alla resor till Iran (inkl. uppmaning till svenskar att lämna landet - ett steg högre), från alla resor till Syrien, från icke nödvändiga resor till Libanon (och alla resor till delar av landet), och från områden av varierande storlek i flera andra Mellanöstern-länder.

Last edited:
En person jag känner som är på plats i Dubai och som egentligen skulle åkt hem i går har blivit ombokad några gånger och har just nu en flight hem den 9e mars. Även det känns osäkert i dagsläget

En person jag känner som är på plats i Dubai och som egentligen skulle åkt hem i går har blivit ombokad några gånger och har just nu en flight hem den 9e mars. Även det känns osäkert i dagsläget
Tja, det är nog mest ett uttryck för att flygbolaget har ”höftat till” med en vecka istället för 1-2 dagar (med behov att boka om igen), eftersom inget vet hur läget ser ut kommande dagar.

Nu har iaf viss trafik dragit igång från AUH.
Är det med passagerare ombord? Kan tänka mig att emirerna (?) med entourage gärna flyger i stora flygplan även när de skall korta sträckor. Etihad säger själva att alla flyg är inställda. Fast nu ser jag att Emirates verkar ha fått iväg några plan vilket de också bekräftar på sin hemsida så lite verkar det börja röra på sig. Hoppas verkligen att pratet om säkerhet inte bara är något de skriver på sin hemsida.

Toppen