simon_says91
Medlem
Första maskinen har precis landat på LHR igen, positionering av en BA B77W från Gatwick.
Jag tror det är precis så. Alla system som har med flygsäkerhet att göra har backup (radar, radio, banljus och inflygningssystem).Ja, fine om terminalbyggnaden med restauranger och butiker släcks ner vid avbrott men inte hela banan och kontrolltornen etc. Plan måste kunna landa även i nödlägen. Tur att alla plan verkar ha kunnat ändra rutt och landa safe på andra flygplatser.
Om jag läser det hela rätt så hade kritiska funktioner reservkraft som fungerade. Men då de inte längre hade redundans styrde de om allt som inte var ett faktiskt nödläge, eftersom då skulle en generatorhicka (eller batterisystem eller vad de nu har) riskera slå ut saker som faktiskt behövs precis vid fel tillfälle under t ex landning.Ja, fine om terminalbyggnaden med restauranger och butiker släcks ner vid avbrott men inte hela banan och kontrolltornen etc. Plan måste kunna landa även i nödlägen. Tur att alla plan verkar ha kunnat ändra rutt och landa safe på andra flygplatser.
Nu har jag ju ingen aning om vad som slogs ut, verkar ju vara ett större område som påverkats. Men det är vanligt att man har primär och sekundär matning för att helt undvika avbrott i såna här fall. Kritisk infrastruktur har dessutom backup.Jag tror det är precis så. Alla system som har med flygsäkerhet att göra har backup (radar, radio, banljus och inflygningssystem).
Däremot saknas backup till övrigt, incheckningssystem, bagagehantering, passkontroll, gatebryggor inkl guidance osv. Att hantera ca 1300 flighter och 200K(?) passagerare manuellt är inte görbart och ställer mig tveksam till att ngn större flygplats ens klarar/försöker göra det.
Ah, så kan det vara förstås.Om jag läser det hela rätt så hade kritiska funktioner reservkraft som fungerade. Men då de inte längre hade redundans styrde de om allt som inte var ett faktiskt nödläge, eftersom då skulle en generatorhicka (eller batterisystem eller vad de nu har) riskera slå ut saker som faktiskt behövs precis vid fel tillfälle under t ex landning.
Intressant artikel om detta, verkar lite oklart varför de behövde hålla stängt 18 h.Verkligen!
Från ovan länkade artikeln:
"Kritiker ifrågasätter nu Storbritanniens beredskap för en katastrof eller någon form av attack, med tanke på att en enda brand kunde stänga ner Europas mest trafikerade flygplats.
En talesperson till premiärminister Keir Starmer säger att det måste göras en ordentlig utredning för att säkerställa att ”störningar av den här nivån aldrig inträffar igen.”"
För mig HELT otroligt att dom inte har ett gäng dieselgeneratorer i källaren som kan köra LHR i ödrift.
Får känslan av att när Mr Pettigrew (eller hans underställda) fick frågan om kraftförsörjningen (från övriga substations) skulle vara tillräcklig och stabil i samband med branden, då kunde de inte garantera detta.Intressant artikel om detta, verkar lite oklart varför de behövde hålla stängt 18 h.
![]()
National Grid boss says Heathrow had 'enough power' after substation fire
Heathrow's boss previously said the shutdown was not for lack of power but to reboot complex systems.www.bbc.com
Precis! Och konstigt att alla datacenter i närheten fungerade utan problem, även om vissa gick över på generatorkraft under en kort period:Får känslan av att när Mr Pettigrew (eller hans underställda) fick frågan om kraftförsörjningen (från övriga substations) skulle vara tillräcklig och stabil i samband med branden, då kunde de inte garantera detta.
Nu, några dagar senare med facit på hand, går han ut och säger detta.
#ryggenfri
Men är det ändå inte en fråga om försiktighetsprincip? Ifall du kör ett datacenter och strömmen kapas, så har du troligtvis off-site backup. Men att fortsätta driva en flygplats på reservström/alternativ strömkälla känns ändå som en att leka med en låg-risk/hög-konsekvens situation.Precis! Och konstigt att alla datacenter i närheten fungerade utan problem, även om vissa gick över på generatorkraft under en kort period:
![]()
Linkedin Post
Visserligen men det märkliga är ju att om jag tolkar BBC artikeln korrekt så fanns 3 individuella matningar plus reservkraft till kritiska system.Men är det ändå inte en fråga om försiktighetsprincip? Ifall du kör ett datacenter och strömmen kapas, så har du troligtvis off-site backup. Men att fortsätta driva en flygplats på reservström/alternativ strömkälla känns ändå som en att leka med en låg-risk/hög-konsekvens situation.