Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Intressant. Ombokad vardå undrar jag strax. Ringde själv in igen nu då beskedet i morse var att jag skulle få en uppdatering innan kl8. Pratade med en ny snubbe nu som inte viste något alls.

Frågande om de kunde boka mig med norrsken eller Swiss till London city, men 'I hans system' var flighterna inte inställda. Skumt... Får väl ge mig till tåls å ringa in igen.
De skulle flygit till MIA från OSL via LHR men blev istället ombokade via CPH för vidare färd till MIA. Så kanske lite enklare att fixa till jämfört med vad du har framför dig
 
Andra alternativ kan ju vara Manchester, Liverpool, Edinburgh osv och sedan tåg till London (om man måste komma fram).
 
Lite kul att mata in en massa uppgifter (flyg, pax, hotell, divert, crew, flygplan etc) i ChatGPT och få detta.

ChatGPT sade:​

Att uppskatta den totala kostnaden för en sådan situation är komplext, men vi kan göra en grov överslagsräkning baserat på några nyckelfaktorer.

Antaganden:

  • 1400 flygplan som skulle ha landat på Heathrow måste omdirigeras.
  • 200 passagerare per flygplan.
  • Kostnader inkluderar:
    • Bränslekostnader för att flyga till alternativa flygplatser.
    • Markkostnader (landningsavgifter, hantering på annan flygplats).
    • Hotell och mat för passagerare.
    • Ombokningar och kompensationer enligt EU261-regler.
    • Besättningskostnader för övertid, vila och eventuell ny bemanning.
    • Flygplanslogistik, inklusive förseningar, stillestånd och nya rutter.

Kostnadsuppskattning per kategori:

1. Bränsle och omdirigering

  • Extra flygsträcka: i snitt 500 km per flygplan.
  • Bränsleförbrukning: ~3 000 liter extra bränsle per flyg.
  • Bränslepris: ca 1 USD per liter.
  • Totalkostnad:1400×3000×1=4,2 miljoner USD1400×3000×1=4,2 miljoner USD

2. Landningsavgifter och markhantering

  • Extra landningsavgift och hantering: 5 000 USD per flygplan.
  • Totalkostnad:1400×5000=7 miljoner USD1400×5000=7 miljoner USD

3. Hotell och mat för passagerare

  • 200 passagerare per flyg × 1400 flygplan = 280 000 personer.
  • Hotellkostnad: 150 USD per person per natt.
  • Måltider: 50 USD per person.
  • Totalkostnad:280000×(150+50)=56 miljoner USD280000×(150+50)=56 miljoner USD

4. Kompensation och ombokningar (enligt EU261)​

  • Minimiersättning: 300 USD per passagerare (konservativt).
  • Totalkostnad:280000×300=84 miljoner USD280000×300=84 miljoner USD

5. Besättningens kostnader och omplacering

  • Extra vila, övertid, nya flygningar: 10 000 USD per flygplan.
  • Totalkostnad:1400×10000=14 miljoner USD1400×10000=14 miljoner USD

6. Flygplanens stillestånd och förseningar

  • Ett genomsnittligt långdistansflygplan genererar ca 10 000 USD per timme i intäkter.
  • Förseningar, logistik och planering kan leda till 3 timmars stillestånd i snitt.
  • Totalkostnad:1400×10000×3=42 miljoner USD1400×10000×3=42 miljoner USD

Total uppskattad kostnad:

4,2+7+56+84+14+42=∗∗207,2miljonerUSD
 
Lite kul att mata in en massa uppgifter (flyg, pax, hotell, divert, crew, flygplan etc) i ChatGPT och få detta.

ChatGPT sade:​

Att uppskatta den totala kostnaden för en sådan situation är komplext, men vi kan göra en grov överslagsräkning baserat på några nyckelfaktorer.

Antaganden:

  • 1400 flygplan som skulle ha landat på Heathrow måste omdirigeras.
  • 200 passagerare per flygplan.
  • Kostnader inkluderar:
    • Bränslekostnader för att flyga till alternativa flygplatser.
    • Markkostnader (landningsavgifter, hantering på annan flygplats).
    • Hotell och mat för passagerare.
    • Ombokningar och kompensationer enligt EU261-regler.
    • Besättningskostnader för övertid, vila och eventuell ny bemanning.
    • Flygplanslogistik, inklusive förseningar, stillestånd och nya rutter.

Kostnadsuppskattning per kategori:

1. Bränsle och omdirigering

  • Extra flygsträcka: i snitt 500 km per flygplan.
  • Bränsleförbrukning: ~3 000 liter extra bränsle per flyg.
  • Bränslepris: ca 1 USD per liter.
  • Totalkostnad:1400×3000×1=4,2 miljoner USD1400×3000×1=4,2 miljoner USD

2. Landningsavgifter och markhantering

  • Extra landningsavgift och hantering: 5 000 USD per flygplan.
  • Totalkostnad:1400×5000=7 miljoner USD1400×5000=7 miljoner USD

3. Hotell och mat för passagerare

  • 200 passagerare per flyg × 1400 flygplan = 280 000 personer.
  • Hotellkostnad: 150 USD per person per natt.
  • Måltider: 50 USD per person.
  • Totalkostnad:280000×(150+50)=56 miljoner USD280000×(150+50)=56 miljoner USD

4. Kompensation och ombokningar (enligt EU261)​

  • Minimiersättning: 300 USD per passagerare (konservativt).
  • Totalkostnad:280000×300=84 miljoner USD280000×300=84 miljoner USD

5. Besättningens kostnader och omplacering

  • Extra vila, övertid, nya flygningar: 10 000 USD per flygplan.
  • Totalkostnad:1400×10000=14 miljoner USD1400×10000=14 miljoner USD

6. Flygplanens stillestånd och förseningar

  • Ett genomsnittligt långdistansflygplan genererar ca 10 000 USD per timme i intäkter.
  • Förseningar, logistik och planering kan leda till 3 timmars stillestånd i snitt.
  • Totalkostnad:1400×10000×3=42 miljoner USD1400×10000×3=42 miljoner USD

Total uppskattad kostnad:

4,2+7+56+84+14+42=∗∗207,2miljonerUSD
Gäller verkligen EU261 här?
 
De skulle flygit till MIA från OSL via LHR men blev istället ombokade via CPH för vidare färd till MIA. Så kanske lite enklare att fixa till jämfört med vad du har framför dig
Yes, det är ett annat fall än mitt. Jag skulle spendera helgen i London. Blev en avbokning. Flexibel bokning på InterContinental Park Lane var tills 16.00 _igår_. Löjligt att det är flexibelt tills dagen innan (finns ingen mer flexibel rate). Efter lite lirkande blev det dock avbokat utan kostnad. Dock fick jag vaska en uppgraderingsvoucher.

Nu - dags att klura ut var helgens resa skall gå istället :)
 
Toppen