Senaste nytt

Trafikvarningstråden

tydligen så beror det på att det endast är en bana öppen på Arlanda
Det har varit extrem dimma idag på morgonen ute vid Arlanda med mer eller mindre ingen sikt alls. Det är anledningen till att plan inte kan starta och landa som normalt
Båda har delvis rätt. En bana är avstängd för omfattande underhåll sedan 3 månader tillbaka (öppnar på fredag om allt gått som det ska). Då man inte kan landa på bana 2 (den i öst-västlig riktning) i dimma är man hänvisad till bana 3. Detta innebär också att samtliga landningar passerar över bana 2 på låg höjd precis före sättning, vilket innebär att man inte heller kan starta på den banan. Således måste även starterna använda bana 3 vilket innebär minst halverad kapacitet.

Så mycket folk idag på CPH har jag inte sett på många år...
Danska höstlovet har börjar idag och det är väl första höstlovet utan COVID restriktioner i Danmark och i länder de åker till.
Det känns som halva Danmark beslutat sig att de skall ut och flyga idag dvs kom i tid till CPH.
(Dock gick FT i T2 bara på 7min vid 14:30 tiden)

Så mycket folk idag på CPH har jag inte sett på många år...
Danska höstlovet har börjar idag och det är väl första höstlovet utan COVID restriktioner i Danmark och i länder de åker till.
Det känns som halva Danmark beslutat sig att de skall ut och flyga idag dvs kom i tid till CPH.
(Dock gick FT i T2 bara på 7min vid 14:30 tiden)
Ah höstlov såklart. Det var därför det var kö ner förbi spärrarna på GOT igårkväll...

Arlanda är åtminstone lugn. En person framför i fasttrack för en halvtimme sedan, siffran för vanlig kö var åtminstone under tio minuter.

Vid åttatiden igårkväll var Kastrup väldigt lugn (ungefär som arlanda idag), så tydligen kompar inte folk en extra dag då.

Stora barngrupper just nu på GLA på g söderut...
Jag trodde verkligen att alla UK-Barn startade sitt höstlov nästa fredag.
@trekker har du info på UK-höstlov? :)

Danmark inför kontroll vid gränsen från Tyskland pågrund av terrorhotet efter koran bränningarna kommer att vara minst i 6 månader
Den 65 km gränsen mot Tyskland är den ända landgräns Danmark har mot något annat land.

Toppen