Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Danmark inför kontroll vid gränsen från Tyskland pågrund av terrorhotet efter koran bränningarna kommer att vara minst i 6 månader
Den 65 km gränsen mot Tyskland är den ända landgräns Danmark har mot något annat land.

Öresundsbron är väl ändå en landgräns också? ;)

Öresundsbron är väl ändå en landgräns också? ;)
Danmark knyts ihop med Sverige genom Öresundsbron och har en landgräns mot Tyskland. Danmark inkluderar även det självstyrande området Grönland och det autonoma Färöarna. Förutom den 68 km långa gränsen mot Tyskland i söder är Danmark helt omringat av hav. Det längsta du kan befinna dig från en kust i Danmark är 52 km.

Danmark knyts ihop med Sverige genom Öresundsbron och har en landgräns mot Tyskland. Danmark inkluderar även det självstyrande området Grönland och det autonoma Färöarna. Förutom den 68 km långa gränsen mot Tyskland i söder är Danmark helt omringat av hav. Det längsta du kan befinna dig från en kust i Danmark är 52 km.
Visst är det så. Jag tänkte mer på den juridiska definitionen. Då finns det bara tre typer av inre gränser i EU: flygplatser, sjögränser (hamnar formellt sett) och landgränser. Öresundsbron är i sammanhanget en landgräns då gränspassagen mellan länderna inte sker med fartyg, d.v.s ingen hamn angörs. D.v.s. när en kust, flod eller sjö som utgör gräns passeras medelst en bro och inte via en färjehamn utgör det i juridisk mening en landgräns. Det hela regleras i EU förordning 2016/399.

Last edited:
Mitt flyg ikväll från CPH till ARN inställt, ringde SAS och blev tillslut ombokad tills imorn. Får se om det går.

Killen på SAS kundtjänst hade noll koll på vad som gällde vid ombokning och efter 20 min och tre ggr på hold fock han "ok" av supervisor att boka om. Fatta aldrig problemet. Jaja.

Skickat från min Pixel 6a via Tapatalk

Toppen