Senaste nytt

Trafikvarningstråden

intuition

Medlem
Förseningar på Kastrup mm

Lack of air traffic controllers in Naviair at Copenhagen airport​


Due to lack of air traffic controllers in Naviair at Copenhagen Airport (CPH) we are currently experiencing many delayed and cancelled flights.
We apologize for the inconvenience this may cause you and we're doing everything we can to assist affected passengers.
If your flight is delayed or canceled you will be rebooked by SAS.
If your flight is canceled you are entitled to a refund. If you bought your ticket from a Travel Agent, please contact them.
When travelling to, from or via Copenhagen we kindly ask you to keep updated regarding the status of your flight.
 

Lagerman

Medlem
Väldigt stökigt på OSL idag 25/4.
Snöfall på morgonen har orsakat ett stort antal inställda flyg.
Åker själv på en försening efter ombokning på ca 4 timmar på vägen mot AES


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

011430121

Medlem
Strejk i Atens tunnelbana idag. Har inte sett några spårvagnar heller så gissar på strejk där också!
3194C41C-AB2E-4249-B3DF-192DB55F9320.jpeg


Mer än kaos från flygplatsen till stan.
 

Ricci

Medlem
Varsel om strejk, som om den genomförs antagligen kommer påverka tågtrafiken ganska mycket. Se länkade dokument i slutet av denna sida för detaljer. https://www.seko.se/press-och-aktuellt/nyheter/2023/seko-varslar-om-strejk-pa-spartrafikomradet

Visa bifogad bild 142046
Det kommer bli riktigt kaos över Öresundsbron när all tågtrafik stoppas om det blir strejk imorgon kl:15:00
Skånetrafiken som nu har 100% ansvar för trafiken har beslutat att inte sätta in ersättningsbussar.
Påverkan kan/blir bli avsevärd då flera tusen personer som arbetar på t ex Kastrup och bor i Skåne och använder tågen som färdmedel.
Sedan kommer förstås sjukvården att drabbas i Köpenhamns området, då personal kommer saknas (kanske 3000++ personer).
Enligt är det Skånetrafikens VD kommer det till en början inte vara samhällsfarligt (i Sverige...) i en artikel i SDS som tyvärr är låst.
Han hänvisar att man kan de först dygnen ta tåget (med de få som går) till Helsingborg via båt till Helsingör och ett DSB tåg till Köpenhamn...
 
Det kommer bli riktigt kaos över Öresundsbron när all tågtrafik stoppas om det blir strejk imorgon kl:15:00
Skånetrafiken som nu har 100% ansvar för trafiken har beslutat att inte sätta in ersättningsbussar.
Påverkan kan/blir bli avsevärd då flera tusen personer som arbetar på t ex Kastrup och bor i Skåne och använder tågen som färdmedel.
Sedan kommer förstås sjukvården att drabbas i Köpenhamns området, då personal kommer saknas (kanske 3000++ personer).
Enligt är det Skånetrafikens VD kommer det till en början inte vara samhällsfarligt (i Sverige...) i en artikel i SDS som tyvärr är låst.
Han hänvisar att man kan de först dygnen ta tåget (med de få som går) till Helsingborg via båt till Helsingör och ett DSB tåg till Köpenhamn...
Detta borde väl gälla trots strejk? https://www.skanetrafiken.se/kundservice/forseningsersattning/ersattning-vid-forsening/ Sålänge de inte ställer in avgången tillräckligt lång tid i förväg.

I sådana fall kan man ta taxi till Kastrup och få ersättning av detta. Kastrup är ett udda specialfall. Åker man längre in i Danmark gäller EU-förordning och därmed inte någon taxi-ersättning.

Jag har tagit taxi ett flertal gånger i Skåne och det har hanterats väl. Jag har aldrig själv gjort det till Kastrup men av vad jag har hört av andra så fungerar även det bra. Däremot har jag ingen erfarenhet av detta vid strejk.

Edit, lite OT men noterar nedan från artikeln. Är det ett faktiskt problem? Känns spontant som det är mycket billigare för arbetsgivaren att pröjsa för taxi eller till och med sätta in egna bussar än att behöva ställa in flyg.

Inställda tågavgångar kan ge inställda flighter när flygpersonalen får svårt att ta sig till Kastrup. Vad tror du om det?

– Det vet jag inte. Jag har hittills inte fått några sådana signaler. Vi har tyvärr inga möjligheter att sätta in ersättningstrafik. Det är beklagligt, men vi vill ju inte gå in och påverka en avtalsenlig strejk. Vi följer de spelregler som finns.

Edit 2, Flixbus trafikerar tydligen mellan Malmö och Kastrup. Det är nog för många den bästa/enklaste lösningen.
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Detta borde väl gälla trots strejk? https://www.skanetrafiken.se/kundservice/forseningsersattning/ersattning-vid-forsening/

I sådana fall kan man ta taxi till Kastrup och få ersättning av detta. Kastrup är ett udda specialfall. Åker man längre in i Danmark gäller EU-förordning och därmed inte någon taxi-ersättning.

Jag har tagit taxi ett flertal gånger i Skåne och det har hanterats väl. Jag har aldrig själv gjort det till Kastrup men av vad jag har hört av andra så fungerar även det bra. Däremot har jag ingen erfarenhet av detta vid strejk.
Helt klart kan taxi vara ett alternativ dock pratar vi om flera tusen personer i rusningstrafik både till/från Köpenhamn/Skåne och runt 1000kr enkel resa.
Frågan är när Danmark kommer se den som samhällsfarlig när deras största arbetsplats inte kommer fungera ordentligt, sjukhus får ställa in operationer, akut vård påverkas och äldreomsorg.
Skånetrafiken/Sverige lär aldrig få 100% kontroll över tågtrafiken över Öresund vid nästa upphandling.
 
Helt klart kan taxi vara ett alternativ dock pratar vi om flera tusen personer i rusningstrafik både till/från Köpenhamn/Skåne och runt 1000kr enkel resa.
Frågan är när Danmark kommer se den som samhällsfarlig när deras största arbetsplats inte kommer fungera ordentligt, sjukhus får ställa in operationer, akut vård påverkas och äldreomsorg.
Skånetrafiken/Sverige lär aldrig få 100% kontroll över tågtrafiken över Öresund vid nästa upphandling.
Ja, det suger såklart på större skala. Tipset utgick mest för att eventuellt hjälpa individuella forummedlemmar här, inte för att påstå att strejken är verkningslös.

Nämnde taxi inför någon med reflexväst från Skånetrafiken en gång vid problem. Det direkta svaret var att det är något de har ombetts inte rekommendera utan de ska hänvisa till annan ersättningstrafik. Man skyltar ogärna med taxiersättning, antagligen just för att det är väldigt dyrt.
 

Ricci

Medlem
Ja, det suger såklart på större skala. Tipset utgick mest för att eventuellt hjälpa individuella forummedlemmar här, inte för att påstå att strejken är verkningslös.

Nämnde taxi inför någon med reflexväst från Skånetrafiken en gång vid problem. Det direkta svaret var att det är något de har ombetts inte rekommendera utan de ska hänvisa till annan ersättningstrafik. Man skyltar ogärna med taxiersättning, antagligen just för att det är väldigt dyrt.
Det tog bara någon månad innan svenska facket fick 100% kontroll innan de gick direkt till attack mot den känsliga Öresundstrafiken.
 
Toppen