Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Var kan man hitta den infon? Jag tåg ett tidigare tåg från Skåne till Köpenhamn igår. Tågvärden uppmanade mig att åka direkt utan stopp på vägen. Dock har jag ett annat flyg som jag helst inte vilk missa i jul. Om det blir storm var kan jag då ta reda på om det finns svävare? Googlade igår på alternativa vägar utan framgång. :-(

Et är nog @Agö som blivit lite nostalgisk och önskar tillbaka svävarna. Tror inte svävaren hade gått i de vindar som var igår även om den funnits. Tyvärr får vi nog aldrig tillbaka de trevliga svävarna.

Var kan man hitta den infon? Jag tåg ett tidigare tåg från Skåne till Köpenhamn igår. Tågvärden uppmanade mig att åka direkt utan stopp på vägen. Dock har jag ett annat flyg som jag helst inte vilk missa i jul. Om det blir storm var kan jag då ta reda på om det finns svävare? Googlade igår på alternativa vägar utan framgång. :-(

Härligt att en stad i södra Sverige refereras some "Skåne", men allt söderöver från Stockholm kallas ju för "landet" där uppe ;)

Jag tror nog att operations är lyckliga av att ha ett plan i Kalmar. Det var ju ordinarie kvällsflyg till Kalmar som nu på morronen gick som ordinarie flyg till Arlanda enligt tidtabell. Däremot blir det ju sämre med Ronneby som inte fpr någon morronavgång till Arlanda eftersom detta återvände till Arlanda med sina passagerare som dom fick ge hotellövernattning åt.

Fast har man besättning i Kalmar som kan flyga upp det imorgon? Har man möjlighet att få passagerarna till Ronneby med buss eller måste dom ändå ha hotell? Finns det nog hotellsängar i kalmar? Finns det taxi för att få dit alla på rimlig tid?

Det är mycket som ska tänkas på men generellt är det lättare för flygbolagen att divertera still större flygplatser och helst baser. Där har dom crew på stand by, avtal med lokala hotell, Arlanda har gott om taxibilar etc etc.

Jag har t.ex. sett både air france och easyjet divva ifrån Manchester till London, American till Dublin och liknande. Jag har också sett flygplan divertera ifrån Heathrow till Bryssel och Paris. I vissa fall flyger man helt enkelt hem igen, t.ex. kan ett regionalflyg ibland flyga ut, göra några inflygningar och när dom sen ger upp helt enkelt flyga tillbaka till basen. På så sätt är alla flygplan där dom ska vara och besättningen hamnar där dom ska vara, passagerarna kommer ju inte dit dom vill oavsett så bättre då att ta dom någonstans därifrån du lättare kan få dom till sin destination (dvs där man har mycket tillgängliga avgångar, personal och flygplan, såsom sin bas).

Kanske inget man ska sitta med popcorn och mysa åt. Kollegor berättar om mardrömsupplevelser igår även till Arlanda... Fy

Njae men mardrömsupplevelser vetta fasen. Jag har jobbat ett antal stormiga dagar (senast häromdagen när flygledartornet svajade ganska rejält i vinden) och visst är det jobbigt med störningar i trafiken men majoriteten kommer dit dom ska som dom ska till slut och vi är utrustade för att hantera dåligt väder. Man får tanka extra och ge ordentliga marginaler hela tiden, men det värsta som kan hända är att man får landa någon annanstans. Glöm inte heller bort att en sån här dag har piloterna extra bra koll på vilka alternativ man har och vad plan B och C är hela tiden. Även en helt vanlig flygning planerar man alltid för ev diversion men en dag med dåligt väder kommer dom hålla stenkoll på allt kontinuerligt under flygningen.

Som passagerare är det förstås väldigt ovanligt att flyga i kasst väder men när man jobbar inom branschen ser man det normalt några gånger om året, så även om det inte är vardag så är det inget konstigt även med vindar på över 30 knop (vi hade gust 49 häromdagen har jag för mig).

Som passagerare är det förstås väldigt ovanligt att flyga i kasst väder men när man jobbar inom branschen ser man det normalt några gånger om året, så även om det inte är vardag så är det inget konstigt även med vindar på över 30 knop (vi hade gust 49 häromdagen har jag för mig).

Eller som en kompis sa - dette er jo hverdags i kyst-Norge...... :p :D

Toppen