Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Eurocontrol har följande info på sin trafikinfo-sida (NOP Network Operations Portal )

"27/02/2019 10:26
Pakistan airspace non-availability with immediate effect

We have been informed of the non-availability of Pakistan airspace through
NOTAM A0200/19.

NM is monitoring the situation and is currently performing impact assessment in term of rerouting.
First impact assessment: shows:

-400 daily flights impacted that will be rerouted mainly south west via MUSCAT FIR
-Severe impact on Iran (extra flights) and Georgia/Azerbaijan (lost flights) with more than 100 flights re-routed. Flight through Turkey will come from the interface with Iran instead of to/from Georgia – this should not be a major issue.
-Minor impact on Poland with +/- 20 extra flights
-The choice of rerouting is left to airlines.

NMOC Brussels"

Norsken fick landa i Baku för att tanka (antar jag). Nu planerad 5 timmar sent till Arlanda. Finnair AY142 från Bangkok samt AY122 från Dehli gick ner i Dubai. På bilderna från fr24.com ser det ut som om de fick reda på att Pakistan är "no fly" medan de var i luften och helt plötsligt fick vända om?

Jobbigt läge!

Stämmer säkert, Min fru (Thai) tittade på Thai nyheter där sa dom 14 Thaiair flighter var inställda. Om det är alla vet jag ej...

Thaiair hemsida:

The route STO-BKK is effected due to airspace regulation in Pakistan and India. A new route has to be filed. TG961 (27FEB19) and TG960 (28FEB19) is therefore cancelled. This is a force majeure. Passengers will be rebooked. We apologize for any inconvenience. THAI will update as soon as there is new information.

Norsken fick landa i Baku för att tanka (antar jag). Nu planerad 5 timmar sent till Arlanda. Finnair AY142 från Bangkok samt AY122 från Dehli gick ner i Dubai. På bilderna från fr24.com ser det ut som om de fick reda på att Pakistan är "no fly" medan de var i luften och helt plötsligt fick vända om?

Jobbigt läge!

Bror min var med på AY142 med fru och barn. Skönt och landa midnatt på Arlanda istället för som planerat 1600, Antar att kompensation blir svår på denna med 600Euro för förseningen.
Däremot ska han sitta i bil 4h efter han landat så det är väl inte så smickrande.

Bror min var med på AY142 med fru och barn. Skönt och landa midnatt på Arlanda istället för som planerat 1600, Antar att kompensation blir svår på denna med 600Euro för förseningen.
Däremot ska han sitta i bil 4h efter han landat så det är väl inte så smickrande.
Hade jag varit flygbolag hade jag hävdat force majeure här, krig borde väl räknas som extraordinärt, så tyvärr har du nog rätt.

Hade jag varit flygbolag hade jag hävdat force majeure här, krig borde väl räknas som extraordinärt, så tyvärr har du nog rätt.
Jag hade nog gjort det också. Dom skulle landat 1605 idag men det verkar sluta med 0800 cirkus imorgon.
Så det blev en skaplig försening men som sagt nedskjutna stridsflygplan och krig är nog inget som någon önskar. Finnair har skött det snyggt och bokat in dom på flygplatsen redan innan dom landar på Helsingfors flygplats

SVT rapporterar idag kl 10:27 att Pakistans luftrum öppnar kl 16 idag.
Pakistan öppnar luftrummet | SVT Nyheter

Eurocontrol skriver däremot att det öppnar den 4 mars:
"01/03/2019 09:20
We have been informed of the extension of non-availability of Pakistan Airspace until 4th March 2019 0800 UTC (EST) through NOTAM A0209/19. Please refer to NOTAM for exceptions.

NM is monitoring the situation and is currently performing impact assessment in terms of rerouting.

First impact assessment indicates:
- 400 daily flights impacted that will be rerouted mainly Southwest via MUSCAT FIR.
- Severe impact on Iran (extra flights) and Georgia/Azerbaijan (lost flights) with more than 100 flights re-routed. Flights through Turkey will come from the interface with Iran instead of to/from Georgia–this should not be a major issue.
- Minor impact on Poland with +/-20 extra flights.
- The choice of rerouting is left to airlines.

NMOC Brussels"
NOP Network Operations Portal

Elfel i tornet på Arlanda, inga plan får lyfta eller landa! Ingen tid angiven när det kan vara åtgärdat...
Typiskt, jag som precis är på väg dit från Norrland. :(

Edit: Nu verkar dock plan redan lyfta från ARN igen, man ska inte lite på Expressen !!

Toppen