Senaste nytt

Trafikvarningstråden

perhording

Medlem
Störningar i flygtrafiken efter haveri på Arlanda - Omni

Störningar på Arlanda för närvarande. Tursamt nog är det lördag med mindre resande.

Det råder stora störningar i trafiken till och från Arlanda på grund av ett haveri i flygledningens operativsystem tidigare under lördagen. Felet inträffade strax efter klockan 16.

– Nu har vi sedan ungefär en kvart tillbaka börjat släppa på lite trafik igen, men det är fortfarande mycket begränsad omfattning jämfört med normalläge, säger Roger Li på Luftfartsverkets pressjour till Expressen vid 17.45-tiden.

De plan som inte får landa på Arlanda dirigeras om till andra flygplatser.

Vad tror ni om chansen till EU261-ersättning pga detta? Mitt SAS-flyg hem från Malta blev nyss inställt eftersom inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Ombokade till ny avgång i morgon.
 

Dr. Miles

Expert
Vad tror ni om chansen till EU261-ersättning pga detta? Mitt SAS-flyg hem från Malta blev nyss inställt eftersom inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Ombokade till ny avgång i morgon.
Om orsaken var haveri av Arlandas flygledningens operativsystem, så tror jag att det är i alla fall inte SAS fel. Således räknas det som "extraordinär händelse", tror jag.
 

Xilan

Medlem
Vad tror ni om chansen till EU261-ersättning pga detta? Mitt SAS-flyg hem från Malta blev nyss inställt eftersom inkommande flyg inte kunde lämna Arlanda. Ombokade till ny avgång i morgon.
Jag skulle personligen inte ens bry mig om att försöka. Detta fel låg helt hos flygtrafikledningen.

Det är för övrigt i princip full kapacitet i hela Sweden FIR just nu, men det är följdförseningar som kvarstår från tidigare idag.
 

Berglund

Medlem
EU261/2004 handlar om vad flygbolaget har för ansvar att i möjligaste mån undvika en försening. Det ansvaret ganska långtgående och flygbolagen måste uppvisa att de har vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika och minska en försening för passageraren.

Däremot när en myndighet, i detta fall flygledning/trafiksäkerhet, går in och helt stänger luftrummet, för att det inte går att upprätthålla flygledning då gäller EU261/2004 inte alls. Det finns inget sätt för ett flygbolag att påverka eller förbereda för ett så långtgående myndighetsbeslut som att landa alla plan och stänga luftrummet.
 

jumbooze

Medlem
Tittar på Lissabons flygplats och ser många förseningar igår och idag, är det någon som vet vad det är som händer? ( ska snart ha nöjet att flyga via LIS )
 

JNH

Medlem
Luleå flygstation, LLA stängd pga. brand i byggnad på F21. Ingen risk för spridning. Några plan omdirigerade.
 

Xilan

Medlem
Förseningar till och från Arlanda under kvällen 30/5.
Sprickbildning i asfalten på bana 01L har upptäckts och den bedöms inte vara i ett användbart skick med hänsyn till flygsäkerheten.

Bana 01R enbana gäller. Dvs både för landningar och starter. Antalet landningar kommer vara mellan 23 och 27 per timme under kvällen som det ser ut nu.



OT: Men har inte Arlanda 3 banor? Varför används inte 08/26? Landa 01R, starta 08?

Det ger inte en högre kapacitet enligt svenska regler och svenskt flygsäkerhetsperspektiv, eftersom ett eventuellt pådrag från 01R kommer hamna i konflikt med en start från 08.
Det ger i så fall längre avstånd mellan landningarna 01 R för att hinna starta en från 08 i varje lucka, och då kan man lika gärna, som nu, landa och starta 01R istället.

Hade Arlanda däremot haft en tredje parallellbana alltså en 4:e bana. Då hade vi kunna köra på som vanligt. Så låt oss hoppas att vi får klartecken till att börja bygga den tredje parallellbanan snarast.
 
Toppen