Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Fast om crew kan göra X flighter om de sover borta men X-1 om de inte sover borta gör ju viss skillnad. Det kan låta konstigt, men jag tror nog det finns en viss logik i det.
Håller med att SAS skall utnyttja flygtiden på för anställda dvs att kanske få till ett sista leg.
Min poäng är att detta inte skall vara på en annan bas då det som jag ser det att det är en onödig kostnad.
I detta fall har vi t ex ARN besättningar som har övernattningar i Malmö, Göteborg, Umeå och Luleå.
Samtidigt som CPH/OSL besättningar övernattar i Stockholm.
Det hade varit bättre att slingat CPH/OSL besättningar till övernattninga på andra platser än just Stockholm.

840c1a76a29a145d26a3deec4842be4c.jpg

Ser ju helt ok ut efter den här dagen ändå, eller hur?

Det största problemet idag var inte flygen... Det mesta gick, om än med förseningar p.g.a. snöröjning och stängda banor (och sena crew/plan). Däremot totalkaos på vägar och stora avbrott på ARN express och pendeltågen. Delvis omöjligt att få taxi, och både flygbussar och taxi stod STILL i åtskilliga timmar från avfart 175 och in mot stan. Även stundvis allvarliga köer ut till ARN.

Jotack. Nu när vi äntligen kom upp från CPH fanns inte en taxi tillgänglig.
Du ska vara tacksam för det! Jag lovar dig att jag ångrar djupt beslutet att ta bussen. Det tog närmare 5.5h innan vi gav upp och GICK till Ulriksdal för att ta pendeltåget. Det tog mig 8 timmar från ARN express perrong (Inga tåg på över en timme i alla fall) till dörren. Detta innefattade 5.5h på en flygbuss utan toalett där de sista 4.5h medgav en förflyttning på under 3 km.

Att sitta i en taxi istället hade inte direkt varit ett bättre alternativ.

Ser ut att kunna bli strejk på Lufthansa inom den närmaste tiden.
Lufthansas piloter redo för strejk
Får hålla tummarna - dottern fick Eurobonus poäng i 18 årspresent och de ska hon utnyttja till en trip till Prag med LH i helgen. Vore ju jobbigt om det blir strul på hennes första solo-resa utan föräldrar.

F.ö. lite strul på Arlanda Expressen idag. Inställd avgång 0935 mot ARL. Tekniskt fel tydligen. Ankommande tåg från ARL var proppfullt så det var väl ett tåg från ARN som hade problem.

Lufthansa-pilotstrejk på onsdag den 23:e november:

Lufthansa-Piloten streiken den kompletten Mittwoch

Korta och långa flighter. Alla flighter som startar i Tyskland påverkas.

" Dann wollen sie den Flugverkehr auf der Lang- und Kurzstrecke der Lufthansa komplett bestreiken, wie die Gewerkschaft Vereinigung Cockpit am Montag in Frankfurt ankündigte. Betroffen seien alle Flüge aus Deutschland. Es handelt sich um den 14. Streik in der laufenden Tarifauseinandersetzung."

Den fjortonde strejken under den här den här förhandligen (om jag förstår det hela rätt)...

(Undvik Lufthansa på lång sikt; enklast.)

Toppen