Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

I Chicago idag gick det måttligt snabbt. Enligt personalen var många av fingeravtrycksläsarna så smutsiga att de inte fungerade och alla fick gå till backup-kön, där det snabbt blev rejäl kö. Tydligen hade de samma problem i lördags, så illa att de helt enkelt slutade använda dem då...

Vet inte om någon har tagit upp det men de horribla köerna på Dulles (IAD) är nu borta. Det finns nu säkert 30 maskiner för amerikaner/återbesökare som har ESTA och har använt det tidigare.

Väntade i ca 5 min att få komma fram till en maskin. Sedan 1 min, med scanna pass, svara på frågor och få en utskrivt som du lämnar till en snubbe vid ett podie som säger typ welcome again. Mycket imponerad.

Vet inte om någon har tagit upp det men de horribla köerna på Dulles (IAD) är nu borta. Det finns nu säkert 30 maskiner för amerikaner/återbesökare som har ESTA och har använt det tidigare.

Väntade i ca 5 min att få komma fram till en maskin. Sedan 1 min, med scanna pass, svara på frågor och få en utskrivt som du lämnar till en snubbe vid ett podie som säger typ welcome again. Mycket imponerad.
De låter som en riktig improvement, inte enhancement!

Automatgaterna fungerar de om ens ESTA har gått ut och man sökt ett nytt till samma pass. Eller måste man ha rest in tidigare på _samma_ ESTA?

Men samtidigt skriver de väl att enbart de som rest in någon gång under de 8 senaste åren kan använda gaterna. Och ett ESTA gäller väl aldrig mer än två år?

Jag hade inga problem i Chicago tidigare i oktober med mitt då två veckor gamla ESTA (men inte första gången jag reser till USA på det sättet), och instruktionerna som gavs var att alla som tidigare har rest in på ESTA kan använda maskinerna.

Toppen