Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Segt på JFK term 8 igår. Immigration såg förvånade ut när 200 finnar och jag knatar in samtidigt. Bara 3 bås öppna i rushhour. Har dom inte koll på ankomsterna?

jag reser med J1 visum, vet inte om det kommer ta längre eller kortare tid genom immigration än med ESTA

chansar på att jag hinner
Om jag minns rätt innebär alla visum som inte är för A1 och A2 i den vanliga kön (Alltså risk att vara långsam).

Det ska inte vara några problem, men det är inte en 'säker' anslutning.

Jag blev förvånad att jag var bland de första i kön vid immigration när jag ankom till Los Angeles med SAS på en söndag.
Under taxing till gaten efter landning såg jag Korean Air, Philppines Airlines, China Airlines flygplan så jag var mentalt förberedd att det skulle ta lång tid vid immigrationen.

Även vid CBP gick det fort.
Jag sa till personalen att jag hade saker att deklarera då sa hon att jag måste gå till Second screening. Där var det bara en person före mig i kön.
Det var totalt ca 20 minuter från att jag klev av planet till att jag kom ut från terminalen. Längsta tiden jag väntade var vid bagagebandet.

Jag har nu ankommit två gånger till Newark samt gått genom passkontrollen på Toronto sedan regimskifte. Möjligen är det kostymen, den ohotade looken, eller bara tur. Dock har jag inte (än) sätt någon skillnad. Mina två Newarkankomster har det tagit under 10min från dörren öppnar till jag är på väg till min transport.

I Toronto var allt klart på ca 1min inklusive klantighet vid maskinen. Allt som allt, "same as always" som jag är nöjd med. Jag hade trott med 12-15 inresor per år att jag skulle få flera frågor.

Last edited:
Jag också rest in två gånger sedan nya regeringen tillträdde, ena gången i Toronto och andra gången i Seattle.

I Toronto var det "Welcome back mr Agehall" och inga som helst problem. I Seattle var det dock en helt annan story.

När jag kom fram till kvinnan som skulle kontrollera min lapp från automaten så slog det slint. Hon började bläddra igenom mitt pass (som har otaliga stämplar från USA, inte minst pga BA "rean" från Oslo förra året) och började härja om att jag minsann behövde ha visum för att få komma in. Det tog mig en bra stund att förklara för henne att jag åker till USA ofta men sällan stannar länge. Det tog nog 15-20 minuter innan hon lät mig komma in vilket är något jag aldrig varit med om tidigare. Jag vet inte om hon hade en dålig dag, men jag har har hört om andra (som är residents) som har haft likartade problem att komma hem till USA igen.

Jag också rest in två gånger sedan nya regeringen tillträdde, ena gången i Toronto och andra gången i Seattle.

I Toronto var det "Welcome back mr Agehall" och inga som helst problem. I Seattle var det dock en helt annan story.

När jag kom fram till kvinnan som skulle kontrollera min lapp från automaten så slog det slint. Hon började bläddra igenom mitt pass (som har otaliga stämplar från USA, inte minst pga BA "rean" från Oslo förra året) och började härja om att jag minsann behövde ha visum för att få komma in. Det tog mig en bra stund att förklara för henne att jag åker till USA ofta men sällan stannar länge. Det tog nog 15-20 minuter innan hon lät mig komma in vilket är något jag aldrig varit med om tidigare. Jag vet inte om hon hade en dålig dag, men jag har har hört om andra (som är residents) som har haft likartade problem att komma hem till USA igen.
Vad var hennes argument till att du skulle behöva visum?

I Seattle är det enda stället jag också haft problem med, även innan nya regeringen, de kanske har andra rutiner just i Seattle.
Förövrigt har man inte märkt någon skillnad, jag har även besökt Trump Tower, de kollade inte ens min jacka eller något.

Vad var hennes argument till att du skulle behöva visum?
"You are coming here often - you've been here too much!" var vad hon sa.

Jag orkade inte riktigt käfta med henne eftersom jag var på semester och hade @FruAgehall med mig. Min motfråga hade annars varit om hon föredrog att jag kom över och stannade 2 månader i taget istället för att åka över, göra det jag ska och sedan åka hem igen, vilket ibland kan innebära att jag var i USA 3 dagar och sedan åkte hem. Under 2016 hade jag dessutom ett antal transit via USA till Kanada och Mexico, vilket gav 2 inresor extra (in i USA då) per varje faktisk resa (till Kanada/Mexico).

Toppen