Senaste nytt

Tokyo 24H - Tips sökes!

PUH! Äntligen tillbaka i loungen. Väldigt fin och rymlig sådan i övrigt. Liten uppföljning sedan sist:

Efter sushin gick vi till ”Godzilla head”. Snacka om mismatch på förväntningar. Efter det tog vi en sväng till Golden gai - skön atmosfär tycker jag, om än kanske huvudsakligen för foto-ändamål snarare än att man vill knö in sig brevid en ciggrökare på 5 kvm.

Efter det fick vi nog av människor och hyrde ett karaokerum. Där satt vi och hade jättekul i tre timmar innan vi återigen insåg att vi hade magar att mätta - så tillbaka ut i hettan och ned i en liten källare som hade utsökt Kobe (någon som vet om det florerar fejk-wagyu? Kändes lite billigt med 500:- för nedan). Snabb sväng sedan till en donki och därefter…

Därefter… tomhet. Slut på idéer. En ”vanlig resa” hade man givit upp och gjort reträtt mot hotellet, men… vi skulle ju stå stadiga hela natten! Efter lite rådslagning oss två emellan landar vi i Imperial Palace. Det vill vi se. Så dessa två dumbommar bokar en taxi till en bro, mitt i ingenstans. Dessutom var hela ön totalt becksvart. Näe, inte särskilt genomtänkt. Taxichaffisen får lite panik och i sann Japansk anda fortsätter han köra trots att vi erbjuder oss att slänga oss ut på gatan.
Vi åker vidare, men allt, allt, allt är nedsläckt och stängt, så vi knallar bort mot Tokyo station och inväntade snällt första morgontåget tillsammans med myggorna. Men nu är vi här. Nyduschade, mätta och väldigt glada över det sammanlagda utfallet av denna resa.

Nu väntar The Room. Återkommer med lite bilder senare även därifrån.

Attachments

• IMG_4933.jpeg
    IMG_4933.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 127
  • IMG_4945.jpeg
    IMG_4945.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 145
  • IMG_4953.jpeg
    IMG_4953.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 143
  • IMG_4964.jpeg
    IMG_4964.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 145
  • IMG_4966.jpeg
    IMG_4966.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 127
  • IMG_4968.jpeg
    IMG_4968.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 132
  • IMG_4973.jpeg
    IMG_4973.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 132
  • IMG_4974.jpeg
    IMG_4974.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 126
  • IMG_4976.jpeg
    IMG_4976.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 131
Last edited:
Finns säkert fejk-wagyu, men wagyu betyder ju egentligen bara att det är japanskt kött. Sen varierar ju kostnaden på vilken del man köper, precis som här hemma med oxfile osv. Det är ju även olika klasser samt marmoreringsgrad. Är ju därför det finns massa all-you-can eat wagyu för typ 500-1000kr.

Finns säkert fejk-wagyu, men wagyu betyder ju egentligen bara att det är japanskt kött. Sen varierar ju kostnaden på vilken del man köper, precis som här hemma med oxfile osv. Det är ju även olika klasser samt marmoreringsgrad. Är ju därför det finns massa all-you-can eat wagyu för typ 500-1000kr.
Precis så är det, sen brukar ju kött ifrån vissa regioner i Japan, va av en mer garanterad hög kvalite, typ kändast är ju Kobe, köper man det är det alltid riktigt bra (och dyrt). Så om ditt kött allt var ifrån Kobe ska de ha varit bra grejer, den svaga yenen kanske :D. Viktigast är väl hur de smakade?

@Philip G När ni är tillbaka och landat i verkligheten, berätta gärna för BC vilka upplevelser som lämnade avtryck och vilka som kan lämnas till nästa resa. Förhoppningsvis finns det flera som klämmer in en sista Star Alliance-bonusresa till Japan innan SAS byter allians, som kan inspireras av er rutt. :D

Sådär, då var vi hemma och någorlunda utvilade. Kan varmt rekommendera en Tokyo speedrun, även om jag kanske hade rekommenderat minst 2 dagar. En dag blev väldigt kort, men samtidigt hade vi inga andra alternativ.

Mina generella takeouts:
- Om möjligt, undvik peak-sommar (Juli-aug), det är helt horribelt varmt även för någon som är hyfsat uthärdig. Kanske möjligt vid kusten och när pool finns tillgängligt men vindstilla stadsmiljö 35+ grader är stökigt. Går ju såklart inte nu då det är 3 veckor kvar innan alliansbytet. Då rekommenderar jag inplanerade pauser efter varje aktivitet, kylspray, kylwetwipes, solparaply.
- Om 24h resa är på bordet, se till att ta in på en Onsen (spa) eller köp ett "Rest"-rum, det krävs för att palla 24h.
- Shibuya och Shinjuku väldigt likt av vad vi upplevde, så vill man ha variation så skulle jag rekommendera att välja ena och sedan försöka få in något annat område. Var på väg att skifta planen i sista minuten till Asakusa-Shinjuku, men fick en avrådan på flera håll. Samtidigt, inte mer än 1h kollektivtrafik/20 min taxi, så det är ju inte helt tokigt. Jag tror faktiskt Asakusa-Shinjuku hade varit mer spännande om man vill ha variationen som sagt, men kan bara spekulera om Asakusa.
- Researcha innan. Mer än du tror. Många städer går att free-basea, men Tokyo upplever jag är en stad med "option overflow", dvs man känner sig ganska apatisk på grund av för många alternativ, så innan avfärd krävs en rejäl lista och tydlig plan för vart man ska röra sig för att undvika t.ex. 30 min promenader i direktsol i 37 grader mellan Shibuya och Meiji temple...
- Våga välja och välj bort aktivt, annars blir det som ovan, ett överflöd av grejer som man ser och gör men inte njuter av. Där hade vi ett par som vi hade kunnat skippa, men det lär man sig kanske efter besöket, svårt att sortera utan god insikt.

Specifika aktiviteter (mina åsikter, ej fakta):
- Shibuya på dagtid kan absolut skippas, ingen aning om kvällstid men vi gick i princip rakt igenom området utan någon wow-känsla. Om man känner att man måste se en scramble crossing är den på Mäster samuelsgatan fullt godkänd. Stek.
- Meiji Jingu, otroligt häftig helhetsupplevelse med en storslagen promenad bort till templet genom en enorm aveny av jättestora träd. Stark rek. Finns café att svalka sig i närheten. Krävs ca 1h.
- Ramen i Harajuku. Wow. Fetaste matupplevelsen i Tokyo. Tyckte denna relativt hade stört skillnad mot det som går att finna i Sverige. Jag kan varmt rekommendera vending machine-restaurangen Oreyu Shio-Ramen i Harajuku. Därefter är Harajuku ett trevligt område att strosa i med bra hipstercaféer med toppenkaffe. Ca 2h. Fortsätt därefter norrut mot Takeshita-street. Stökigt med alla småbutiker, men trevlig upplevelse. 30 min.
- Vi gillade Tokyo Government Building. Inga köer, megafet AC och gott om plats, gratis och rätt bra utsikt. Om man är totaltorsk på utsikt kanske Sky är bättre, men där fanns för oss inga lediga tider.
- Thermae-Ye, om man ska köra en Onsen i Shinjuku är det denna som gäller. Kostade väl typ 3000 Yen per person, och då finns det sovstolar och massa trevliga spapooler för att fräscha till sig. Lätt värt att lägga ett par timmar här för att re-boota.
- Sushizanmai. OMÖJLIGT att hitta, men det är en liten skylt vid en liten hiss. La säkert 30 minuter på det, men man måste alltså ta hissen till våning 3. Bra sushi, bra service, inget extraordinärt men varm rekommendation.
- Golden gai - värt att veta här är att det alltså är 200 hål i väggen, med 1-4 sittplatser, där folk sitter och röker och super. Vi kände lite klaustrofobi där i värmen, men lätt värt att se om man är i området.
- KARAOKE! Nästan dagens höjdpunkt. Tokyo är ju en miljard intryck så rätt skönt att hoppa in i ett eget rum, ta en kall öl, skrika sig hes till "Rock N Roll all Nite". Vi körde 2h, orimligt hur snabbt tiden går när man har kul. Vi körde Pasela Karaoke i Shinjuku, blev typ 8000 Yen totalt, ca 350 kronor för 2h karaoke, 2 öl och 2 drinkar.
- Wagyu. Ja, alltså denna är lite svår, för detta var en av huvudattraktionerna för min del. Jag hittade ett ställe på Google maps som heter "Hinomaru" med 4,8 i betyg av 2232 recensioner (rätt högt). Utanför sprang råttor, och skylten såg ut som en typiskt dålig restaurang, nere i en källare... Servicen halvkass. Hade allt varit omvänt så hade nog själva maten smakat bättre, men här skulle jag nog försöka researcha lite extra om man är ute efter Wagyu A5 och hög kvalitet, som jag.
- Valfri Don Quijote; kändes typ som en billig marknad utan att vara billig. Köpte en t-shirt för 300 kronor, inte 30 kronor. De sålde Omega, äkta guld och lite annat, så det är ju ingen skräpmarknad, men känslan av typ ett japanskt Rusta med blandad nivå av varumärken. Och extremt intensiv och hög volym.
- Även om Tokyo "aldrig stänger" så stänger verkligen staden vid 02-03. Definitivt noterbart var alltså att Imperial Palace INTE var öppet 03.30, trots att det stod att bron Hanzomon Gate står som "öppen dygnet runt". Således krävs antingen att man nattklubbar fram till 05 då tågen börjar gå igen, eller något annat kul, men för ett par med småbarn kändes inte nattklubb särskilt lockande. Denna del var svårast.

Flygrelaterat:
- Bokning: ANA släpper stolar 3-10 dagar innan utöver sina standardsläpp (180 dgr?) så med möjlighet till flexibilitet så är det en väldigt smidig resa. Det går att kombinera med Lufthansa First som också släpps ett par dagar innan - denna missade vi tyvärr då vi fick tips dagen innan, som var lite sent.
- Att flyga ANA både T&R var rätt överflödigt då utbudet var identiskt med undantag kabinen där 737-9 är en standardlösning och 777-300ER har The Room, som förövrigt var otroligt häftigt.
- Undvik Lufthansa intra-EU, snåljåparna har ju dragit in snacksen i business. Kanske dinonytt men sånt gör mig frustrerad. Tackade nej till middagen eftersom vi redan käkat, och sedan kräver de 2-3 euro för en chipspåse.

Key conclusions:
- Åker gärna tillbaka i typ feb-maj / sept-nov. Kanske inte Tokyo igen, utan mer i sådana fall Kyoto, Osaka, Kobe.. Efter 24h speedrun är jag rätt klar med neonskyltar och höghus.
- ANA The Room är faktiskt häftigt, men jag skulle inte offra en arm eller ett ben för det. Hela business-upplevelsen är ju densamma som de flesta andra flygbolagen, med undantag att du kan dra för ett skydd mot gången, och lite bredare sittplats än vanligt. Tycker också, unpopular opinion, att maten på ANA inte var särskilt bra. Amuse-bouchen på vägen hem var "Gizzard", det får ni googla själva. Kändes som att de gjorde det för svårt för sig själva med all emulsion, gelé och unika råvaror och hej och hå, men glömde smaken på vägen.

Måste vara värmen som gör att utbudet av awardresor till Tokyo i närtid är så stort. Hittade resor nu i helgen, 7 award i Business på flight med bra tider. Tyvärr så säger väderappen "35 grader, känns som 44 grader".

Den här tråden är guld när man som jag har 22h layover i Tokyo, på väg till Seoul. Jag landar på Narita kl 09 och flyger vidare från Haneda 06:35 nästa dag. Så det blir en heldag i Tokyo som avslutas med kapselhotell på Haneda. Detta är i slutet av augusti så hoppas på något svalare. :)

Den här tråden är guld när man som jag har 22h layover i Tokyo, på väg till Seoul. Jag landar på Narita kl 09 och flyger vidare från Haneda 06:35 nästa dag. Så det blir en heldag i Tokyo som avslutas med kapselhotell på Haneda. Detta är i slutet av augusti så hoppas på något svalare. :)

Snorvarmt i slutet av augusti och mesta av september också.

Vill man ha behaglig temperatur och så lite folk så möjligt så rekommenderar jag starkt maj precis efter Golden week, då är den inhemska turismen som lägst också.

@Philip G Tack för inspirationen. Det blir nog en Star Alliance innan-bytet-sväng för mig också. Försöker omptimera, men någon var snabbare framme och knep F-platserna från mig. Det är ändå kul att prata med kundtjänst, liknar ett tävlingsmoment, kommer de hinna före kollegorna ;)

Toppen