Senaste nytt

Tjuter din klocka i metallbågen? Klockråd för frekventa resenärer

Jonas C

Medlem
Finns inget jobbigare än att behöva ta av sig armbandsuret när man passerar säkerhetskontrollen på flygplatsen. Bär du ett finare ur så löper man också risken för repor och stöld.

Tänkte därför att det kunde vara kul att starta en tråd där vi upplyser om vilka klockor som man bör undvika om man spenderar mycket tid på flygplatser och ombord på flygplan.

Casio F164 med stålarmband

Tjuter: Nej
Tvingar vakten av dig klockan: Ibland

Casio G-Shock DW-5600

Tvingar vakten av dig klockan: Nej

Last edited:
Kul trådstart. Kommer inte ihåg vad modellerna heter men

Certina med läderarmband
Tvingar vakten att ta av dig: Nej

Longines med stålarmband
Tjuter: Vet ej, tar alltid av mig den självmant innan
Tvingar vakten att ta av dig: Se ovan

Certina med stålarmband
Tjuter: Kommer inte ihåg, var länge sen jag flög med den
Tvingar vakten att ta av dig: Se ovan

Kan inte låta bli att bli aningens förvånad över tråden.
Vanligtvis (i andra trådar) handlar det om hur irritation byggs upp kring sällanresenärer som inte vet hur man bör göra i resans olika skeden.
Här tas ett moment upp som helt i onödan riskerar att skapa diskussion i säkerhetskontrollen.

Om klockan är så fin och riskerar repor så bjuder jag på ett tips, använd en påse avsedd för glasögon och stoppa den i medhavd väska inför kontrollen.

Kan inte låta bli att bli aningens förvånad över tråden.
Vanligtvis (i andra trådar) handlar det om hur irritation byggs upp kring sällanresenärer som inte vet hur man bör göra i resans olika skeden.
Här tas ett moment upp som helt i onödan riskerar att skapa diskussion i säkerhetskontrollen.

Om klockan är så fin och riskerar repor så bjuder jag på ett tips, använd en påse avsedd för glasögon och stoppa den i medhavd väska inför kontrollen.

Brukar ta av mig klockan och lägga den i väskan/jackan/kavajen innan jag kommer fram till bandet. Ser jag att folk framför går igenom med klocka på utan att bågen eller personalen reagerar så låter jag min sitta kvar på armen.

Är det kanske därför ni har problem med långa köer i säkerhetskontrollen på Arlanda? (förlåt jag kunde inte låta bli)
Jag tar alltid av klockan, ganska lätt att göra istället för att riskera merarbete för alla. Som jag förstått det så kan säkerhetsbågarna känslighet vara olika kalibrerade.

Bälte hade jag dock gärna sluppit ta av. Synd att man inte hört något mer från experimentet från Köpenhamn som man läste om för flera år sedan, där man inte behövde ta av bältet.

Är det kanske därför ni har problem med långa köer i säkerhetskontrollen på Arlanda? (förlåt jag kunde inte låta bli)
Jag tar alltid av klockan, ganska lätt att göra istället för att riskera merarbete för alla. Som jag förstått det så kan säkerhetsbågarna känslighet vara olika kalibrerade.

Bälte hade jag dock gärna sluppit ta av. Synd att man inte hört något mer från experimentet från Köpenhamn som man läste om för flera år sedan, där man inte behövde ta av bältet.
Semi-OT: jag vet inte vad det är med mina bälten men de piper aldrig och då är det helt vanliga i läder/mocka etc. med metallspännen men piper aldrig när jag går igenom.

Tog en bild på mina bälten så ni ser vad jag menar för sort… inga av dessa ger utslag!
171A7472-BAAD-40C8-B959-3028521B6281.jpeg

Semi-OT: jag vet inte vad det är med mina bälten men de piper aldrig och då är det helt vanliga i läder/mocka etc. med metallspännen men piper aldrig när jag går igenom.

Tog en bild på mina bälten så ni ser vad jag menar för sort… inga av dessa ger utslag!
Visa bifogad bild 132233

Begär de ändå inte att du ska ta av dem?

Jag slutade använda bälten för ganska många år sedan men får frågan om jag har bälte titt som tätt när jag går genom security.

Toppen