Senaste nytt

Tjuter din klocka i metallbågen? Klockråd för frekventa resenärer

"Tvingar vakten att ta av dig:" är väl både en funktion av individ ("vakt") samt flygplats. Under mitt senaste flygäventyr i Vietnam blev samtliga resenärer ombedda att lägga allt på bandet, skor, bälten, klockor etc. Till och med min dotters minimala lila plastur skulle på bandet. Så tänker att "tvingar vakten...."-parametern är kanske lika mycket bestämd av flygplats/personal som klockan själv.

Kanske dags för en lite mer djupgående empirisk studie med klockor på ena axeln och flygplatser på andra. Kanske finns en bra tredje dimension att ta med (tidpunkt, årstid...) :)

• Gilla
Reactions: JPE
Jag tar nästan aldrig av mig bältet då det är en "vanlig" båge då det är det enda metall jag har på mig, klocka åker naturligtvis ner i väskan.

Om vi pratar om de nya kroppsscannrarna så klarar jag mig inte från att slita av mig bältet då de avslöjar en obarmhärtigt.

Det värsta jag varit med om var i Köpenhamn då jag inte tog av mig bältet och vakten råkade se det efter jag gått genom bågen utan att den reagerat. Han tvingade mig att gå tillbaka genom bågen, fortfarande utan reaktion, lägga bältet på bandet och sedan gå tillbaka genom bågen och hämta upp bältet.

Dansk*****r :D

Begär de ändå inte att du ska ta av dem?

Jag slutade använda bälten för ganska många år sedan men får frågan om jag har bälte titt som tätt när jag går genom security.
Har oftast en stickad tröja/pullover som täcker bältet, och då jag vet att de inte piper svarar jag just detta när de frågar om bälte vilket aldrig är ngt problem på GOT, lite mer kinkigt på andra flygplatser men oftast rycker de bara på axlarna och vinkar mig igenom bågen utan ett pip.

Eftersom jag inte vill vara någon bromskloss genom security så har jag alltid lagt allt som riskerar att pipa, inklusive klockan, i jackan eller i handbagaget, förutom bältet. Bältet tar jag nämligen alltid på mig igen direkt efter säkerhetskontriollen. Vill ju inte riskera att byxorna ramlar ner. :)

Således är också bältet det som jag tar av mig sist, vilket innebär att man oftast har hamnat inom någon av vakternas blickfång. Ibland så säger vakten då att jag inte behöver ta av mig bältet, men i de flesta fallen så säger de ingenting så då fortsätter jag snällt att ta av mig bältet.

Jag tar alltid av mig min iWatch och stoppar ned den väskan, risken att man glömmer den på bandet är ju då minimalt—-
Bältet har jag på mig och det går bra - men inte på CPH - på vissa flygplatser frågar man om jag har bälte och jag kan ju inte ljuga så då åker det av…

Jag brukar att ta av min klocka och stoppa den i väskan. Ibland iWatch och ibland ett Hamilton Automatic (mekanisk klocka), ibland glömmer jag det och har egentligen aldrig upplevt att klockan har aktiverat metal delektorn. Samma sak med bälte, det stoppar jag i väskan.

Roligt att läsa denna tråd. Skaffade nya glasögon för något år den. Enda metallbåge jag träffat på i världen som reagerar på dem är fast track i SAS-delen av Arlanda. Den andra fast track, vanliga security, t2, Mexiko, Amsterdam, Newcastle, New York etc, aldrig några problem. Men varenda gång i just denna fast track.

Gissa om jag kommer ihåg att ta av mig glasögonen när jag går just här.

Klockan tar jag dock alltid av mig, den har satt igång larmet varje gång.

Blir ännu jobbigare om dyrgripen repas eller blir stulen av en opportunistisk medresenär. ;)

Precis, därför jag aldrig lägger ifrån mig min telefon i säkerhetskontrollen! Vill ju inte att någon stjäl den. Om det sen gör att bågen piper och jag måste gå tillbaka och göra om allting så att alla andra måste vänta är det ju knappast mitt problem!

Att resa medvetet och göra det enkelt för alla låter ju som en dum idé, som att tex diskret lägga telefon, eller för all del klocka, i kavajfickan.

Toppen