Senaste nytt

Tjänsten Covidbevis.se öppnar den 1 juli klockan 9.00

ekf

Medlem
Nu är det även möjligt att få ett ”tillfrisknandeintyg”.
Obs! Testet måste ha genomförts av sjukvårdspersonal, dvs egentest även om utförd i regionernas regi gäller inte.

”Om du har haft covid-19 bekräftad med NAAT (till exempel PCR) men ditt prov inte har tagits av utbildad sjukvårdpersonal, så kan du inte få ett tillfrisknandebevis. Om du inte är vaccinerad så kan du i stället skaffa ett testbevis (efter negativt test för covid-19) strax före resan.”

Tillfrisknandebevis för resor behövs inte för den som är vaccinerad • E-hälsomyndigheten
 

Mackan-j

Medlem
Jag ska ner till Basel och gå på fotboll på torsdag och har inte hunnit få andra dosen än. Krav för att komma in på arenan är en QR kod i deras covidpass som ska läsas av i maskiner i ingången. Jag har testat via deras app farsans covidbevis och den fungerar.

Min fråga är om jag tar ett test dagen innan hos vaccina, hur lång tid tar det innan man får koden från e-hälsomyndigheten? Vaccinas reseintyg får man ju innan midnatt men tar det extra tid för covidbeviset?
 

anjak

Medlem
Jag ska ner till Basel och gå på fotboll på torsdag och har inte hunnit få andra dosen än. Krav för att komma in på arenan är en QR kod i deras covidpass som ska läsas av i maskiner i ingången. Jag har testat via deras app farsans covidbevis och den fungerar.

Min fråga är om jag tar ett test dagen innan hos vaccina, hur lång tid tar det innan man får koden från e-hälsomyndigheten? Vaccinas reseintyg får man ju innan midnatt men tar det extra tid för covidbeviset?
Dom har en teststation direkt utanför stadion men tyvärr måste man ha ett Schweiziskt sjukförsäkringskort för att kunna boka tid. Beroende på när du kommer ner till Basel så kan man göra ett snabbtest på dom flesta apoteken och få sitt certifikat. Vet däremot inte om man behöver schweizisk sjukförsäkring eller inte. Kan springa in på närmsta apotek och kolla imorgon om du vill?
 

Mackan-j

Medlem
Dom har en teststation direkt utanför stadion men tyvärr måste man ha ett Schweiziskt sjukförsäkringskort för att kunna boka tid. Beroende på när du kommer ner till Basel så kan man göra ett snabbtest på dom flesta apoteken och få sitt certifikat. Vet däremot inte om man behöver schweizisk sjukförsäkring eller inte. Kan springa in på närmsta apotek och kolla imorgon om du vill?
Tack! Ja om du har möjlighet till det så skulle det vara guld värt för mig!
 

anjak

Medlem
Tack! Ja om du har möjlighet till det så skulle det vara guld värt för mig!
Hej, var inne på apoteket här i området där jag bor och hörde om det funkar att boka tid även om man inte bor i Schweiz och det var inget problem. Testet kostar 54 CHF. Här är en länk med ställen som gör tester i Basel stad.
https://www.coronavirus.bs.ch/testen/teststelln/liste-der-teststellen-im-kanton-basel-stadt.html
Det verkar som man behöver boka tid. Men det finns många lediga tider på dom apotek jag kollade.
Sen om det är värt att komma hit och se Hammarby förlora mot ett Basel som har startat säsongen väldigt starkt är ju upp till dig
 

Mackan-j

Medlem
Hej, var inne på apoteket här i området där jag bor och hörde om det funkar att boka tid även om man inte bor i Schweiz och det var inget problem. Testet kostar 54 CHF. Här är en länk med ställen som gör tester i Basel stad.
https://www.coronavirus.bs.ch/testen/teststelln/liste-der-teststellen-im-kanton-basel-stadt.html
Det verkar som man behöver boka tid. Men det finns många lediga tider på dom apotek jag kollade.
Sen om det är värt att komma hit och se Hammarby förlora mot ett Basel som har startat säsongen väldigt starkt är ju upp till dig
Tack för hjälpen! Blir att boka ett nu.

Haha vi får se hur det slutar, men när man slår samman ens två stora intressen, resa och fotboll så är det värt för mig oavsett:D
 

Nicke_111

Ny medlem
Tjena,

Tog spruta två onsdag 21/7 och funderar om det är ok att åka in i Danmark onsdag 4/8 eller om man behöver vänta till 5/8? Gäller färjeöverfart Helsingborg-Helsingör. Någon som säkert vet vad som gäller?

Jag har i princip samma fundering. Fick min andra dos 17/8 och behöver flyga till Köpenhamn (från Arlanda) den 31/8. Tror vi det anses som okej eller är det 1/9 som gäller?
 
Konstig diskussion vid incheck på BER idag om datumet på mitt covid-bevis. Det står senast tagna dos "2021-08-09". För oss svenskar är det ju solklart nionde augusti. Men agenten menade att det var ett septemberdatum. Hon kollade med en kollega som okejade. Har inte EU satt en standard för alla covidbevis och hur man skriver datum eller får alla länder göra som de vill? Knasigt.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen