Senaste nytt

Tjänsten Covidbevis.se öppnar den 1 juli klockan 9.00

Ni som tagit dos 2 för minst 7 dagar sedan men inte ser den som registrerad, har ni någon gemensam faktor, som t.ex. region eller vaccinationsmottagning? Jag är i den situationen och är i region Stockholm och tog sista dosen på doktor.se
Tog dos #2 på Kistamässan 21/6 via Werlab, Region Stockholm. Bokad via 1177-appen.

Jag var precis inne, och då funkade Covidbevis.se perfekt, blixtsnabbt och med rätt uppgifter om två doser, vill bara skriva det så att det ser ut som att *alla* har problem :).

Det är inte så lätt att planera för den typ av extrem momentana tryck som uppstår exakt på minuten när de öppnar en tjänst som denna. Det finns så många potentiella flaskhalsar (och ingen enstaka person/organisation har kontroll över alla), det är omöjligt att testa och planera för allt. Att den lirar som den ska redan en timme efter öppnande tycker jag är imponerande (förutsatt att den håller sig stabil även framöver).

Kivra verkar dock ha drunknat lite i anstormningen. Men det är nog också bara tillfälligt. Skulle vara mycket förvånad om det inte är löst inom kort.

Jag har inte ett spår av Covid-vaccin i journalen på 1177. Inte heller dos #1, som finns med på covidbeviset.
Såg nu att det bara gäller för vissa vårdgivare:

Alvesta kommun
Lessebo kommun
Region Blekinge
Region Dalarna
Region Gotland
Region Gävleborg
Region Halland
Region Jämtland Härjedalen
Region Jönköpings län
Region Kalmar län
Region Kronoberg
Region Norrbotten
Region Skåne
Region Sörmland
Region Värmland
Region Örebro län
Region Östergötland
Uppvidinge kommun
Västra Götalandsregionen
Växjö kommun
Älmhults kommu

Stockholm är inte med.

Tips om dos 2 saknas. Logga in på 1177 och kolla om båda doserna är reggade i journalen under "vaccinationer". Om det inte står nånting där är det nog din region som gjort fel och inte e-hälsomyndigheten.
Detta förutsätter att man bor i en region som gör vaccinationer synliga på 1177. Bl.a. Region Stockholm gör inte det. Synligheten av olika former av journaldata på 1177 varierar tydligen mellan regionerna.

Bästa (och antagligen snabbaste) är att kontkata din vaccinationsmottagning och fråga varför dom ej registerat din dos i SWEVAC.
Edit: Hallå där! Covidbeviset tar data från Nationella vaccinationsregistret (NVR). Svevac är ett annat system.
I de regioner som inte utför allt i egen regi handlar det nog ofta om utförarens system -> regionens journalsystem -> NVR, så man kanske inte når någon framgång genom att börja prata om system som inte används där man bor eller av den som stuckit en i armen. ;)

Last edited:
Toppen