Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Nu är ju inte jag ekonom, men är inte riktigt på vad du menar. Skatt på förmånsvärdet måste man ju alltid betala.
Jag använder samma modell men det är ju för att inte bilen ska påverka SGI/PGI eller löneunderlag till 3:12 utdelning

Månadslön före skatt: 40.000:-
Förmånsbil: 5.000:-
Nettolöneavdrag: -5.000:-

Vid nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde.
Jag kör jag också.
Lön - 40.000
Förmånsvärde på bil - 5.000
Beskattningsbar inkomst - 45.000
Nettolöneavdrag bil - 5.000

Men din 330i.
Hur är motorkarraktären ? I synnerhet vid motorvägs- och landsvägsfart (även Norge)
Står man ut en 4 000-5 000 mil/år med sådan motor?

Jag försöker få min hjärna att förstå att det kanske inte är så tokigt jämfört med att köra större motorer.

Vid nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde.

Men din 330i.
Hur är motorkarraktären ? I synnerhet vid motorvägs- och landsvägsfart (även Norge)
Står man ut en 4 000-5 000 mil/år med sådan motor?

Jag försöker få min hjärna att förstå att det kanske inte är så tokigt jämfört med att köra större motorer.

Jag tycker motorn är riktigt bra. Jag har kört mycket X4 40d också som jag jämför med då, och visst har du kanske ett litet annat lugn i en 6cyl dieselmotor än i en 4 cyl bensinmotor, men jag tycker den går väldigt fint.

Det finns delade meningar om detta, och det kanske vi inte ska ta här, men jag kör en KCR-box i bilen. Höjer effekten från 252hk till 310hk.
Blir en helt annan bil jämfört med original. Det är som om bilen är på tå hela tiden. Jag kör mycket landsväg där man vill komma om diverse långtradare och det finns ett sjukt drag genom hela registret.

Jag tycker motorn är riktigt bra. Jag har kört mycket X4 40d också som jag jämför med då, och visst har du kanske ett litet annat lugn i en 6cyl dieselmotor än i en 4 cyl bensinmotor, men jag tycker den går väldigt fint.

Det finns delade meningar om detta, och det kanske vi inte ska ta här, men jag kör en KCR-box i bilen. Höjer effekten från 252hk till 310hk.
Blir en helt annan bil jämfört med original. Det är som om bilen är på tå hela tiden. Jag kör mycket landsväg där man vill komma om diverse långtradare och det finns ett sjukt drag genom hela registret.

Får nog bli lite provkörningar tror jag. Nog ända sättet

Gällande tjänstebil så blir det ju ofta en kamp mellan, "ska man välja motor eller utrustning" till bilen, samt vilken utrustning man måste sondera bort.

, blir den kampen för jobbig så är det ju lika bra att köpa en bil privat som jag själv gjorde. :rolleyes:

Toppen