Senaste nytt

Tjänstebilstråden

OT:

Låter som det är ditt företag, då gör du som såhär:
Månadslön före skatt: 40.000:-
Förmånsbil: 5.000:-
Nettolöneavdrag: -5.000:-
Du höjjer din månadslön till belopp så du får ut nettolön som passar dig.

Då uppstår inget förmånsvärde eftersom du betalar arbetsgivaren förmånen med privata pengar och ditt löneunderlag har ökat, vilket ju är bra. Förmånsvärdet blir bara skatt om du kör bruttolöneavdrag (som du beskrev ovan), d.v.s. räknas aldrig som lön, vare sig för SGI/PGI eller löneunderlag till 3:12 utdelning.

Nu är ju inte jag ekonom, men är inte riktigt på vad du menar. Skatt på förmånsvärdet måste man ju alltid betala.
Jag använder samma modell men det är ju för att inte bilen ska påverka SGI/PGI eller löneunderlag till 3:12 utdelning

Nu är ju inte jag ekonom, men är inte riktigt på vad du menar. Skatt på förmånsvärdet måste man ju alltid betala.
Jag använder samma modell men det är ju för att inte bilen ska påverka SGI/PGI eller löneunderlag till 3:12 utdelning

Absolut, avsåg mest att man "inte får något" för skatten som betalas vid bruttolöneavdrag, nettolöneavdraget ger ju som sagt löneunderlag till SGI/PGI och 3:12 utdelning, så alltid det bättre alternativet om man kan välja det. (även som vanlig anställd, eftersom företag generellt betalar in tjänstepension baserat på lön och man alltså missar det på förmånsvärdet vid bruttolöneavdrag)

Ni avslutar vi OT och återgår till bilarna... ;)

Absolut, avsåg mest att man "inte får något" för skatten som betalas vid bruttolöneavdrag, nettolöneavdraget ger ju som sagt löneunderlag till SGI/PGI och 3:12 utdelning, så alltid det bättre alternativet om man kan välja det. (även som vanlig anställd, eftersom företag generellt betalar in tjänstepension baserat på lön och man alltså missar det på förmånsvärdet vid bruttolöneavdrag)

Ni avslutar vi OT och återgår till bilarna... ;)

Absolut! :)

Jag har inte hoppar på elbil än utan plockade ut en BMW GT 330i xDrive innan bonus/malus förra året. Är riktigt nöjd med bilen, både komfort och lastutrymme.

Många av mina kollegor har beställt Tesla 3 nu och de första kommer levereras nu under Mars.

Räknar jag på det så blir det inte dyrare att ha en Tesla 3 jämfört med BMW pga det låga förmånsvärdet plus att jag idag kör för ca 1500kr bensin per månad privat.

Är det någon här som beställt Tesla 3?

Jag har inte hoppar på elbil än utan plockade ut en BMW GT 330i xDrive innan bonus/malus förra året. Är riktigt nöjd med bilen, både komfort och lastutrymme.

Många av mina kollegor har beställt Tesla 3 nu och de första kommer levereras nu under Mars.

Räknar jag på det så blir det inte dyrare att ha en Tesla 3 jämfört med BMW pga det låga förmånsvärdet plus att jag idag kör för ca 1500kr bensin per månad privat.

Modell 3 är ju tyvärr inte speciellt snygg. Gjorde jämförelse med våran förmånsbilsvariant och Performance är dyrare än Modell S 100D. LongRange däremot ca 3000 billigare per månad.

@MrDollar

Jag kör Passat liknande den du specade och är nöjd.

Jag körde den när jag vart över i USA i januari och wow det är ingen bil jag skulle vilja sitta i och gnugga mil i.

Jag förstår varför Tesla måste göra en Model 3 men den är väldigt liten för någon som mig (187cm), den ärver inget av det som vart bra ifrån sina syskon. Det enda som är bra med bilen är att den har en ny ratt. Jag tror många som beställt den kommer avboka när man får möjlighet själv testa och uppleva bilen här i Sverige. Jag förstår folk som hakar på "trenden" samt Tesla men jag tror också detta kan vara deras sista bil. RIP Tesla! ..

Spännande feedback om Tesla 3!

Ska testa den själv och se vad man kommer fram till. Ekonomi är ju en sak men för mig som kör i tjänsten nästan varje dag så måste det vara en skön bil att åka i och den måste ligga bra på vägen. Där har ju BMW visat sig vara oslagbara och då har jag kört många olika tjänstebilar tidigare, Skoda Octavia, Audi A4, Volvo XC70, Passat innan jag landade för BMW. Senast BMW 5-serie. och nu 3-serie GT.

Gjorde exakt likadant. En vit välutrustad GT till ett riktigt bra pris.Sjukt nöjd med körkänslan. Stör mig på några småsaker men överlag mycket bil för pengarna. Annorlunda design men tycker att det extra utrymmet i baksätet gör den mer praktisk än en vanlig 3-serie touring.

Gjorde exakt likadant. En vit välutrustad GT till ett riktigt bra pris.Sjukt nöjd med körkänslan. Stör mig på några småsaker men överlag mycket bil för pengarna. Annorlunda design men tycker att det extra utrymmet i baksätet gör den mer praktisk än en vanlig 3-serie touring.

Håller med fullt ut. Fick med i princip allt i utrustningsväg och ett förmånsvärde under 6000kr.
Utrymmesmässigt var det inga problem att gå från 5-serie kombi till 3-serie GT. Invändigt upplevs GT större, men bagaget blir givetvis något mindre.

Fin och trevlig bil, absolut, MEN.... och det är här jämförelserna mellan bilmärken ofta börjar halta rejält.
"Fullutrustad VW/Skoda" kontra "det mesta av utrustning i BMW/Mercedes".

När jag konfigurerar en BMW 530e utan att ha bockat i allt så ligger priset just nu på 985.300kr. Dvs med prislappen 580.000kr på din konfiguration så är man inte ens i närheten av fullutrustad. "Utrustning som räcker för mig" eller "tillräckligt för mig" hade kanske varit mer passande men då får man ju också jämföra liknande konfigurationen med andra märken och inser då snabbt att vissa märken har riktigt överprisade paket/extrautrustning vilket skatteverket såklart gottar sig rejält med! :)

Inte nödvändigtvis lite utrustning.
T ex . Finns stundtals mycket förmånligt prissatta Innovation- och Ultimate Edition hos handlarna.
Här snackar vi ibland rabatter på upp mot 30% mot grundpris.
425 papp för Businessvariant i "grundpris" på det paket och extrautrustning för en 250 (Ultimate-paket börjar vid ca 200-tusen ) och utöver det en rabatt på en hundring så är man på en 575' i slutpris. Och fan vet om det finns så värst mycket mer att trycka in i en Ulitmate

Toppen