Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag sneglar på en VW Tiguan som tjänstebil eller förmånsbil heter det nog, lite trevligare än passat iaf känns det som. Hade en BMW 420d som förmånsbil förut men fick inte mycket utrustning med i den...

Kanske ska visa vw offerten för BMW handlaren.
Även jag föredrar väl BMW men har alltid tyckt att passat är en fin bil.

Tror du som bilköpare just nu har mycket bra prutmån på det mesta.
I synnerhet om man är spekulant på VW. Man har tappat över 20% i försäljning mot Jan 2018.

Är ju också så roligt numer när man köper bil då man kan dra iväg ett mail till en massa mottagare. Alltid någon som är desperat :)

Ska ut på en ny runda idag förhoppningsvis!

Tack för er hjälp @Valley @Brandten @Cashback @Sebastian.k @Andreas Ekman
Tror du som bilköpare just nu har mycket bra prutmån på det mesta.
I synnerhet om man är spekulant på VW. Man har tappat över 20% i försäljning mot Jan 2018.

Är ju också så roligt numer när man köper bil då man kan dra iväg ett mail till en massa mottagare. Alltid någon som är desperat :)

Kanske ska visa vw offerten för BMW handlaren.
Även jag föredrar väl BMW men har alltid tyckt att passat är en fin bil.
Ett litet inspel ang Passat. Har nu en Passat GTE kombi och är mkt nöjd med bilen (har tidigare haft en bensin- och en diesel-Passat). Däremot instämmer jag i kritiken mot bemötande/inställning till kunder hos VW, den är usel (framförallt i Uppsala). Dock finns sweatspots. Numera nyttjar jag Märsta Bilriktning (i Måby), perfekt om man vill få jobb gjort medan man reser. :)
Kan inte göra ngn jämförelse med BMW då jag bara ägt Audi/VW. :rolleyes:

Har haft VW Passat GTE kombi i 3 år på företagsleasing, den ska tillbaka i juli, har kört 5300mil, bor 2 mil från företaget, laddar hemma och på firman, tankar ca var 300:e mil, har gått mycket bra, förmånsvärdet är bara 2100/mån med 50% skatt blir det 1000/månad i extra skatt, kul med GTE knappen med bensinmotorn och elmotorn samtidigt med ett jäkla drag.
Pratade med VW om en ny GTE när jag lämnar den gamla, men 12 månaders levtid !!
Åkte till BMW och bokade en 530e, med det mesta i extrautrustning (160.000 i extra utrustning) fick 98.000kr i rabatt så den kostar med rabatten 580.000, leasingavgiften blev 7500 inkl moms (2,95% ränta) (22.000 i bonus malus, kommer ner till 6900 när den trillar in) det är 800:-mer än vad passaten kostar. Förmånsvärdet blir lite högre men man klarar sig bra mycket under vad en 520d kostar.

Har haft VW Passat GTE kombi i 3 år på företagsleasing, den ska tillbaka i juli, har kört 5300mil, bor 2 mil från företaget, laddar hemma och på firman, tankar ca var 300:e mil, har gått mycket bra, förmånsvärdet är bara 2100/mån med 50% skatt blir det 1000/månad i extra skatt, kul med GTE knappen med bensinmotorn och elmotorn samtidigt med ett jäkla drag.
Pratade med VW om en ny GTE när jag lämnar den gamla, men 12 månaders levtid !!
Åkte till BMW och bokade en 530e, med det mesta i extrautrustning (160.000 i extra utrustning) fick 98.000kr i rabatt så den kostar med rabatten 580.000, leasingavgiften blev 7500 inkl moms (2,95% ränta) (22.000 i bonus malus, kommer ner till 6900 när den trillar in) det är 800:-mer än vad passaten kostar. Förmånsvärdet blir lite högre men man klarar sig bra mycket under vad en 520d kostar.

Fin och trevlig bil, absolut, MEN.... och det är här jämförelserna mellan bilmärken ofta börjar halta rejält.
"Fullutrustad VW/Skoda" kontra "det mesta av utrustning i BMW/Mercedes".

När jag konfigurerar en BMW 530e utan att ha bockat i allt så ligger priset just nu på 985.300kr. Dvs med prislappen 580.000kr på din konfiguration så är man inte ens i närheten av fullutrustad. "Utrustning som räcker för mig" eller "tillräckligt för mig" hade kanske varit mer passande men då får man ju också jämföra liknande konfigurationen med andra märken och inser då snabbt att vissa märken har riktigt överprisade paket/extrautrustning vilket skatteverket såklart gottar sig rejält med! :)

Skoda kommer alltid vara en Skoda, en östeuropeisk cykeltillverkare.

Gamla klassiker:

Vad kallar man en Skoda på toppen av en backe?
Ett mirakel.

Vad finns på sista sidan i skodamanualen?
Busstidtabellen.

Vad kallar man en Skoda med 10.000 mil på mätaren?
En lögn.

Hur fördubblar man värdet på sin begagnade Skoda?
Man fyller tanken.

;)

Jag måste bara dubbelkolla en sak, så jag tänker rätt då detta ska göras by the book:
Vi leker med dessa siffor:
Tar ut en lön:
Månadslön före skatt: 40.000:-
Förmånsvärde bil: 5.000:-
= Jag betalar skatt för/på inkomst om 45.000:-?

OT:

Låter som det är ditt företag, då gör du som såhär:
Månadslön före skatt: 40.000:-
Förmånsbil: 5.000:-
Nettolöneavdrag: -5.000:-
Du höjjer din månadslön till belopp så du får ut nettolön som passar dig.

Då uppstår inget förmånsvärde eftersom du betalar arbetsgivaren förmånen med privata pengar och ditt löneunderlag har ökat, vilket ju är bra. Förmånsvärdet blir bara skatt om du kör bruttolöneavdrag (som du beskrev ovan), d.v.s. räknas aldrig som lön, vare sig för SGI/PGI eller löneunderlag till 3:12 utdelning.

Toppen