MiddleLastRow
Medlem
Nu är jag nyfiken vad är leksaken??
Min är en bmw z3m
Som ung var Z3 M Coupé min drömbil, väldigt läcker design! Perfekt med en tvåsitsig kombi!
Nu är jag nyfiken vad är leksaken??
Min är en bmw z3m
Det vill jag oxå men hur ofta kör man 70 mil utan att stanna 30 min??
Inte så ofta faktiskt. Problemet är att jag blåvägrar att stanna vid en laddstation på Max bara för att jag är tvungen. Och de ställen jag brukar leta upp har inga laddmöjligheter
Inte så ofta faktiskt. Problemet är att jag blåvägrar att stanna vid en laddstation på Max bara för att jag är tvungen. Och de ställen jag brukar leta upp har inga laddmöjligheter
Håller med. 70 mil i sträck är långt men 40-50mil kör jag ofta i ett sträck för att sedan dra vidare till nästa möte 100-150mil på två-tre dagar är en vanlig tjänsteresa för mig. Med en ev. elbil så blir det nog ett nytt tankesätt som gäller för att planera tjänsteresor. Det blir ingen elbil för mig vid kommande bilbyte men jag tror det är ett alternativ om 3-4år.
När det blir popis så blir den nog en stor laddare med massa utag i, tänk hur det ser ut vid tv hos många. Men det är klar att varje plats är ju upptagen i 30 min och inte som idag5-6 minKom på en till sak, som jag inte tidigare tänkt på. Hur många hinner tanka en bil på 30min, och hur många gör det... Jag gjorde ett litet test idag, på en mack som inte är superbelamrad med bilar.
Skulle uppskatta att det hinns med ca 12-15bilar på 30min, men att det i genomsnitt tankar ca. 8st.
På en mack av standardstorlek finns 6-8 pumpar, kombinerat etanol, bensin och diesel. Ska dessa ersättas med eluttag så måste det finnas 50-60uttag/ ställe.
Vissa orter kanske har många boende, men sedan finns det ju de som ofta bara passeras. Tänker t.e.x mindre orter längs E4 mm. De blir en jäkla massa snabbladdare för att ersätta tre mackar. Idag är det oftast 3-5 uttag....
Med bensinbilar är vi bundna till att tanka på macken, för vi har ingen bensin till hemmet. Man startar aldig dagen med full tank.Kom på en till sak, som jag inte tidigare tänkt på. Hur många hinner tanka en bil på 30min, och hur många gör det... Jag gjorde ett litet test idag, på en mack som inte är superbelamrad med bilar.
Skulle uppskatta att det hinns med ca 12-15bilar på 30min, men att det i genomsnitt tankar ca. 8st.
På en mack av standardstorlek finns 6-8 pumpar, kombinerat etanol, bensin och diesel. Ska dessa ersättas med eluttag så måste det finnas 50-60uttag/ ställe.
Vissa orter kanske har många boende, men sedan finns det ju de som ofta bara passeras. Tänker t.e.x mindre orter längs E4 mm. De blir en jäkla massa snabbladdare för att ersätta tre mackar. Idag är det oftast 3-5 uttag....
Med bensinbilar är vi bundna till att tanka på macken, för vi har ingen bensin till hemmet. Man startar aldig dagen med full tank.
Med elbilar så sker det mesta laddandet vid hemmet under natten. För de flesta så täcker det nästan alla resor, så förser publika snabbladdare med räckvidden man behöver för långresor.
Sen så kommer man förmodligen kunna ladda på mer eller mindre vart enda ställe man stannar på, för vårt elnät täcker hela städerna och en publik laddstation kostar en spottstyver att installera jämfört med en bensinpump.
Ska byta hösten 2017 och sneglar på BMW i3 som lagom tills dess utlovas uppdateras med större/bättre batteri och sägs då nå en räckvidd på 20mil. Efter att ha läst lite på BMW i3 Owner | Experience and comments from BMW i3 owners så är jag positivt överraskad, och ägarens lösning på utsocknes resor är att utnyttja BMWs avtal med SIXT som sägs ge ca 30% rabatt på (BMW) hyrbilar.
En modell med fossildriven räckviddsförlängare (REX) kostar 36k mer. För dessa pengar kan man istället hyra en fossildriven bil ca 2veckor/år de första åtta åren (totalt 118dagar). Kräver lite mer planering, men jag gör kanske en längre bilresa 5-6 helger/år så det är klart lockande.
Men fram tills dess fräser jag vidare på döda dinosaurier.
Fortfarande ingen som tänker svälja stoltheten och beställa en svenskutvecklad och svenskbyggd (ja, jag vet att ägarna är kineser) S90?