Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Allt du koper som eftermonterat är förmånsbefriat. Tala med din handare eller rätt handlare så går det att göra mycket kul även om det är monerat .... Ehh nära fabriken.
Säg till om du behöver nr till en bra bmw handlare, inte tänker du köpa ngn annan bil:p
Jag är en sann bmw vän som du hör:cool:
Var kan man läsa att allt man köper som eftermonterat eller kan eftermonteras är förmånsbefriat?

skatteverkets regler om förmånsbesk??
det är enklare att tala med en bilhandare de kan reglena.
Men tumregel är att förmånsvärdet är på priset på bilen ny, med den utrustning du har du.
T.ex om du eftermonterar med dragkrog så ökar det inte värdet. Normalt är en krok billig men när det el infälbara kom så är det mycket pengar och bilar jig snabbt over gränsen, 7.5 basb.?? Då sålde det många bilar utan krok och handlarna ...eftermonter den efter lev eller vid första service. Ett av biltransport företagen har en verkstad i skåne ngnstans för att montera på utrustning på bilar, de är det eftermonterat.

Det är nu nga år sen jag köpte ny bil men så mycket har det ju inte ändrats. Eller om man kan få det man vill ha i ettt packet. Tänk på att juridiska personer kan pruta bra mycket mer än privatkunder.

Det vi talar om är risk för upptäckt. All extrautrustning ska förmånsbeskattas, oavsett när utrustningen monterades. Det finns ett fåtal undantag, som t.ex. alkolås, handikapputrustning m.m. En eftermonterad dragkrok ska förmånsbeskattas. Sen att Skatteverket har svårt att upptäcka att den monterats är en annan femma. Gör de revision och ser att bolaget betalat för montering av dragkrok lär man åka dit, så som vanligt gäller det att hålla koll på vad det står på fakturorna om man vill vandra den vägen...

Har en V70 som tjänstebil och ville ha 18 tummare, dragkrok och tonade rutor utöver summum och fick tipset av handlaren att lösa det efter bilen var levererad för att inte belasta förmånsvärdet så det funkar göra så!

Problemet med smidiga bilsäljare är att de inte har ansvar vid en ekonomisk revision av Skatteverket. Vid en koll så är det bil och tjänsteresor de kommer granska först. Detta ska du vara vattentätt i mitt bolag. Volvo on call kanske kan motiveras som körjournal och därför undantas förmånsvärde. Jag jagar vidare.

Fälgar är nog mera att ses som förbruknings vara och kan ju var monterat senare samma med toning av Rutor
och en eftermontear krok kost ca en femma så det påverkar ju inte saken mycket.

Vad som är mycket är en tolkning som Skatteverket gör vid revision, tror inga revisorer rör i denna summa. Drag för 8000kr påverkar förmånsvärdet årligen med 1600kr dvs 800kr för mig netto och 500kr för bolaget i soc. = inte värt att skita ner sig för.

Toppen