Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Det beror sig väl på vad det subjektiva begreppet "vanlig trafik" innebär. Och oavsett var du tycker att min förbrukning "borde" hamna så räknar jag fram med god marginal under 0,60 vid varje tankning.

Vanlig trafik kan väl "mätas" med din snitthastighet. Vad har du för snitthastighet vid vilken förbrukning?

Vanlig trafik kan väl "mätas" med din snitthastighet. Vad har du för snitthastighet vid vilken förbrukning?

Vet inte exakt, har nyss nollställt räkneverket. Ska ge det en vecka och se var snitthastigheten hamnar.

En annan allmän fråga: Någon som har kört mycket V70 D2? Mina föräldrar (70+) funderar på att byta bil och jag funderar på om en sådan skulle kunna passa dem. De kör en hel del långa sträckor, men i väldigt lugn takt. Förnuftet säger att 115 hk är väldigt lite i en V70, men vid en första provkörning kändes den faktiskt inte alls så jobbigt trött som jag hade förväntat mig. Tröttnar man i längden?

Har hittat ett par helt nya extrautrustade V70 D2 Kinetic som står som lagerbilar nämligen, som går att få loss för strax över 250.000:-. Känns som att det är rätt mycket bil för pengarna ändå.

Vet inte exakt, har nyss nollställt räkneverket. Ska ge det en vecka och se var snitthastigheten hamnar.

En annan allmän fråga: Någon som har kört mycket V70 D2? Mina föräldrar (70+) funderar på att byta bil och jag funderar på om en sådan skulle kunna passa dem. De kör en hel del långa sträckor, men i väldigt lugn takt. Förnuftet säger att 115 hk är väldigt lite i en V70, men vid en första provkörning kändes den faktiskt inte alls så jobbigt trött som jag hade förväntat mig. Tröttnar man i längden?

Har hittat ett par helt nya extrautrustade V70 D2 Kinetic som står som lagerbilar nämligen, som går att få loss för strax över 250.000:-. Känns som att det är rätt mycket bil för pengarna ändå.

Jag har levt med en V70 D2 PowerShift i 2 veckor under vintertid i Stockholmstrafik. Tricket som Volvo använder för att få den att känna sig pigg i normalkörning är att gasen är helt icke-linjär. Om du gasar 20% på pedalen så öppnar den fullt spjäll för att "kännas pigg". Om du sen trycker gasen vidare så märks det direkt att det inte händer nåt mer.

Undvik PowerShift - den är ryckig och långsam. Den bilen drog ca 0.6 när jag körde den i min vanliga mix med köer på Essingeleden etc.

Jag tror den kan funka fint för pensionärer - men varningsflagg för att 1.6-motorn är fransk och därmed har partikelfilter som är väldigt dyrt att serva.

Har kört mycket V70 D2 som hyrbil och för mig personligen så kändes den fruktansvärt tokslö och jättehemsk. Men då ska man ha i åtanke att jag är lagd åt det hållet där man gillar tyska bilar med mycket motor och därmed inte riktigt har rätt referensramar för att ge den här bilen en rättvis bedömning ur ett pensionärsperspektiv.

Dock så tror jag att den kan funka utmärkt som pensionärsbil, allt är tydligt och funkar som man förväntar sig, Volvo har dom bästa standardstolar som jag suttit i, den drar säkerligen lite soppa och är troligtvis billig att skatta, saker som man verkar uppskatta om man är gammal ;)

Jag har vissa funderingar angående andrahandsvärdet, jag har fått för mig att stora bilar som Volvo kan vara lite sega att bli av med om dom är snikmotoriserade. Om det verkligen är så eller om det är ett resultat av mitt eget tyckande tål att diskuteras så därför är fler infallsvinklar välkomna. Helt klart är dock att Volvosar över lag är lättsålda i Sverige och om en snikmotoriserad Volvo bara är något mindre lätt att bli av med än en normal Volvo så är det ju ingen fara.

Vad menas med franskt partikelfilter? Är det bara franska Volvomotorer som har partikelfilter eller är det bara extra dyrt att underhålla dessa?

Tack för synpunkterna. Om det blir affär, så blir det en med manuell låda. Min far är envis motståndare till automatlådor.

Gällande partikelfiltret läste jag på lite. Alla Volvo-dieslar har partikelfilter, men på just D2 har Volvo varit envisa med att byta detta vid runt 16.000 mil eller liknande - trots att alla andra biltillverkare som använder samma motor säger att det räcker att tvätta det. Sedan ett par år tillbaka har Volvo slutat med milbundna filterbyten, vilket betyder att servicen kostar ungefär samma som för övriga Volvomotorer.

Körde en 2010 V70 drive, 115hk, som förra bil. Den är ju självfallet inget fartmonster men jag tyckte inte att den var störande slö i vardagskörning. Manuell låda och strax över halvlitern stadskörning, oftast korta sträckor.

Skulle valt D2 i min nuvarande V60 men D3+ var just då på kampanj så D3 blev det istället.

Jag vill minnas att partikelfiltrena till Volvos egna "skövdemotorer" har partikelfilter som bränner bort sotet utan hjälp av additiv. De franska dieslarna 1.6D och tidigare 2.0D använder sig båda av additiv.

Jag vill minnas att partikelfiltrena till Volvos egna "skövdemotorer" har partikelfilter som bränner bort sotet utan hjälp av additiv. De franska dieslarna 1.6D och tidigare 2.0D använder sig båda av additiv.

Additiv slutade man med för ett par år sedan, enligt uppgift när D2 uppgraderades från 109 hk, 240 nm till 115 hk, 270 nm. Partikelfiltret i D2 ska numera vara helt underhållsfritt, liksom övriga dieslar i Volvos modellprogram.

Enda skillnaden verkar vara att D2 vill ha oljebyte med 2000 mils intervall, medan övriga modeller har 3000 mil. Alla ska in en gång om året, så kör man max 2000 mil om året har det ingen betydelse.

Last edited:
Skönt att dom fixat till partikelfällorna. Oljebyten tror jag generellt är viktigare än vad tillverkarna erkänt. På bilar jag bryr mig om byter jag alltid var 1000 mil. Som referens kan nämnas att E250 CDI ska in var 12:e månad eller 2500 mil.

Skönt att dom fixat till partikelfällorna. Oljebyten tror jag generellt är viktigare än vad tillverkarna erkänt. På bilar jag bryr mig om byter jag alltid var 1000 mil. Som referens kan nämnas att E250 CDI ska in var 12:e månad eller 2500 mil.

Hade just idag en oljebytardiskussion med en kollega.
Gjorde första service med oljebyte vid ca 3 800 mil. Om 400 mil är dags igen. Och då har jag kört ca 5 000 mil :)
Tyvärr måste jag för första gången på 5 år betala för en service.

Toppen