Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Ja man skall nog hålla sig borta, jag har dock inget val, men andrahandvärdet räknar iaf autolease, leaseplan etc med är lågt på ecofuel, vilket gör dålig totalkalkyl

Åh, där ser man. Jag är nöjd med vad jag fick för min - fick ut 2/3 av mitt inköpspris när jag gav den i inbyte efter 1,5 år.

Åh, där ser man. Jag är nöjd med vad jag fick för min - fick ut 2/3 av mitt inköpspris när jag gav den i inbyte efter 1,5 år.

Ok, det är väl ok, men de flesta byter väl efter 3 eller 12000 mil typ, sedan är Mondeo en bättre bil på det mesta än Passat, har kört säkert 300 mil i passat som hyrbil och enligt mig är Forden, tystare och bekvämare.

Ok, det är väl ok, men de flesta byter väl efter 3 eller 12000 mil typ, sedan är Mondeo en bättre bil på det mesta än Passat, har kört säkert 300 mil i passat som hyrbil och enligt mig är Forden, tystare och bekvämare.

Ett normalt leasingavtal löper på 36 månader, men större delen av värdeminskningen sker ju det första året.

Där håller jag som du säkert förstår inte heller med dig, eftersom jag köpt två Passat på raken och lika gärna kunde köpt Mondeo för mindre pengar. Mest problem har jag dock med utseendet och framförallt interiören. Men det är väl tur att vi alla har olika smak!

Varken Prius eller Ecofuel är bilig för företaget, det är extremt förlegat att jobba mot basbelopp, utan att titta på faktist månadkostnad för företaget, det är så vi jobbar med det som kallas operationell leasing, min bil leasa från autolease, ni kan se ungefärliga månadskostnader på bilar på autolease.se en bil som kostar 200000 behöver inte vara billigare för företaget än en som kostar 300000, Prius är superdyr för företagen tex.

Naturligtvis måste man titta på en full TCO och i de fallen så ligger en EcoFule eller en Prius Plugin (inte den vanliga) betydligt lägre än en vanlig Passat, Audi A4, A6 eller BMW 520 eller även 3-serien. Jag har inte räknat på Mazda eller liknande men det borde bli liknande resultat då förmånsvärdet och därmed arbetsgivaravgiften på den är den stora skillnaden samt att man på en Prius får 40kkr cash tillbaka ifrån staten.

Något i vår TCO här på BC är att man med en Prius har gratis parkering vid T5 på Arlanda, det sparar ganska många pengar varje månad för mig...

Hade den inte varit så erbarmerligt liten så hade jag förresten tittat närmare på V60 Plug-in hybrid. Får även den en väldigt låg totalkostnad sett till vad man får för sina pengar.

Hade den inte varit så erbarmerligt liten så hade jag förresten tittat närmare på V60 Plug-in hybrid. Får även den en väldigt låg totalkostnad sett till vad man får för sina pengar.

Du behöver inte titta på den mera... Den går mer eller mindre inte att köpa om man inte kan boka den 16-20månader innan leverans. Den är även svindyr då förmånsvärdet (och därmed TCO) är baserat på V60D5.

Du behöver inte titta på den mera... Den går mer eller mindre inte att köpa om man inte kan boka den 16-20månader innan leverans. Den är även svindyr då förmånsvärdet (och därmed TCO) är baserat på V60D5.

Svindyr var en överdrift. Du får en massa mer utrustning med i priset (den har väl Summum och lite mer som standard?) och dessutom är förmånsvärdet nedsatt med 16 000 kr. Så om du köper en utan tillval blir förmånsvärdet 3483. Det är hälften av vad min Audi landar på.

Svindyr var en överdrift. Du får en massa mer utrustning med i priset (den har väl Summum och lite mer som standard?) och dessutom är förmånsvärdet nedsatt med 16 000 kr. Så om du köper en utan tillval blir förmånsvärdet 3483. Det är hälften av vad min Audi landar på.

Frågan är hur många arbetsgivare som inte tittar på TCO och ser de 550kkr-40kkr=510kkr som de måste spendera som ett 'problem' jämfört med 'standard' på 330kkr eller liknande. En Prius landar på lägre TCO än en vanlig Passat för 330kkr, det skulle inte en V60PlugIn göra...

Självklart. Men om man, som jag, redan sitter och tittar på ännu dyrare bilar, så blir den helt plötsligt attraktiv ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Och V60 är en riktigt trevlig bil faktiskt, förvånansvärt bra för att vara en Volvo. Sen är frågan om all extravikt i hybridversionen förstört den - den är ju löjligt tung redan från början.

Naturligtvis måste man titta på en full TCO och i de fallen så ligger en EcoFule eller en Prius Plugin (inte den vanliga) betydligt lägre än en vanlig Passat, Audi A4, A6 eller BMW 520 eller även 3-serien. Jag har inte räknat på Mazda eller liknande men det borde bli liknande resultat då förmånsvärdet och därmed arbetsgivaravgiften på den är den stora skillnaden samt att man på en Prius får 40kkr cash tillbaka ifrån staten.

Något i vår TCO här på BC är att man med en Prius har gratis parkering vid T5 på Arlanda, det sparar ganska många pengar varje månad för mig...

TCO för företaget eller dig som anställd? Det skiljer ofta mycket

Toppen