Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Köra grus/isväg, dra tungt och lasta mycket. Planen är att ha en sån bil för expeditioner och lite jobb i fält och sen en citybil för vardagskörning i stan.
Har en Honda Cr-V i dag som jag gillar väldigt mycket men den är för vek svag ,låg och ömtålig för en del av det jag vill ha bilen till.

Har två alternativ, antingen köpa en begagnad maffig bil, eller ta ut nått nytt och mindre maffigt som tjänstebil. velar runt lite.

Tror du bara har ett alternativ. V8 ! :D
Lasta och dra tungt har aldrig varit japanernas paradgren precis.
 
En diesel på 3L, som är den största för Hilux, borde väl vara stark nog. I paritet med en bensin V8, som iofs är roligare.

Ingen erfarenhet av denna iofs. Tyckte Navara var en positiv överraskning, men körglädje kanske man inte kan kalla det (o söker man det är det nog en annan bil som gäller)
 
Köra grus/isväg, dra tungt och lasta mycket. Planen är att ha en sån bil för expeditioner och lite jobb i fält och sen en citybil för vardagskörning i stan.
Har en Honda Cr-V i dag som jag gillar väldigt mycket men den är för vek svag ,låg och ömtålig för en del av det jag vill ha bilen till.
Har två alternativ, antingen köpa en begagnad maffig bil, eller ta ut nått nytt och mindre maffigt som tjänstebil. velar runt lite.
Privatimport av F-150? 2015 Ford F-150 Pickup Truck | More Powerful, Capable & Advanced. | Ford.com
Väljer du rätt hytt borde den kunna klassificeras som personbil (10% tull).
KN-nr 8703 32 19 Varuhandboken 2 kap 86-89
 
Måste bara inflika: Det är ingen idé att provköra vare sig Toyota Hilux eller Nissan Navara innan 2016. Nuvarande generationer är på utgående och ersätts snart av helt nya modeller. Här gäller det således att vänta tills efter årsskiftet.

Men om det brådskar och eftersom pickis är helrätt bör du i stället provköra VW Amarok och Ford Ranger. Den sistnämnda var den första pickisen (och är fortfarande) som nått fem stjärnor i Euro NCAPs krocktester. Ranger har jag lite erfarenhet av, men med Amarok åker du bekvämt på landsväg och klättrar över stock och sten med bravur. (Välj dock automatlåda och permanent fyrhjulsdrift i stället för den inkopplingsbara). Med den får du dra släp på 3,2 ton, marknadens bredaste flak och stark 2,0-litersdiesel.
 
Måste bara inflika: Det är ingen idé att provköra vare sig Toyota Hilux eller Nissan Navara innan 2016. Nuvarande generationer är på utgående och ersätts snart av helt nya modeller. Här gäller det således att vänta tills efter årsskiftet.

Men om det brådskar och eftersom pickis är helrätt bör du i stället provköra VW Amarok och Ford Ranger. Den sistnämnda var den första pickisen (och är fortfarande) som nått fem stjärnor i Euro NCAPs krocktester. Ranger har jag lite erfarenhet av, men med Amarok åker du bekvämt på landsväg och klättrar över stock och sten med bravur. (Välj dock automatlåda och permanent fyrhjulsdrift i stället för den inkopplingsbara). Med den får du dra släp på 3,2 ton, marknadens bredaste flak och stark 2,0-litersdiesel.
ok det är därför det är rea. Men en Amarok kostar ju nästan dubbelt av en Navara så de är ju inte direkt jämförbara.
 
Vill man inte få den lastbilsreggad ?
Tullsats 22% om fordon avsedd för godstransport. Den årliga skatten (och försäkring) är kanske lägre för lastbilsregistrerad. Not: tullsatser är en djungel och kan ändras med kort varsel.
Kan man köpa europa-anpassad och i Sverige (läs: Ford Ranger är väl närmast) är det nog smidigast med service, garantier etc.
 
Tullsats 22% om fordon avsedd för godstransport. Den årliga skatten (och försäkring) är kanske lägre för lastbilsregistrerad. Not: tullsatser är en djungel och kan ändras med kort varsel.
Kan man köpa europa-anpassad och i Sverige (läs: Ford Ranger är väl närmast) är det nog smidigast med service, garantier etc.

Om du har ett företag lägger du fordonet i firman med full avdragsrätt för det mesta. Har ingen tanke på att man skall importera den själv. Finns tillräckligt bra begagnade att hitta på hemmaplan
 
Toppen