Senaste nytt

Tipsa om destination i Nord/Central-amerika

Jag var på Curacao i augusti. Betalade $125 per natt på Hilton, enkelt att få plats på KLM dit :cool:

Jul/Nyår är alltid dyrt både i skidbacken och på stranden. Titta bara på Thailand...

Hur var vädret i AUG? Hur är hilton? Kanske ett bra sätt att bränna av mina KLM poäng ....

Efter att ha undersökt mera är toppkandidaten Nicaragua. Andra alternativ jag funderar på är Puerto Rico, Kuba, Hawaii, Costa Rica och Bonaire (verkar dock ha lite för begränsat utbud i form av utflyktsmöjligheter).

Nicaragua har låg prisnivå och vi gillar att tala spanska. Ska läsa på mera.

Cost Rica kan jag starkt rekommendera. Nu var det förvisso några år sedan jag var där och utan barn men det är ett fantastiskt land med oerhört mycket upplevelser i form av natur om man gillar sådant. Om jag inte minns fel så är ca 25 % av landets yta skyddad i form av naturreservat och liknande. Vill man uppleva t.ex riktig djungel så är det enkelt och tillgängligt men samtidigt genuint. Vad gäller destinationerna där så är huvudstaden San Jose ett ställe man förr eller senare passerar då det är navet i hela landets landtransporter, dock är det ingen plats man vill spendera tid på. Man kan köra bil utan allt för stor ansträngning från Atlanten till Stilla Havet på en dag. Jag uppskattade den karibiska sidan mer än Stila havssidan. Mer laid back och mer genuint i mitt tycke. Motsatta sidan är mer riktat mot amerikanska turister upplever jag. Manuel Antonio på Stilla Havssidan är dock väl värt ett besök. Andra ställen man inte skall missa är den aktiva (i högsta grad) vulkanen Arenal. Grymt läckert att i mörkret se och höra lavan välla ur kratern och kombinera det med att bada i varma källor. Puerto Viejo och Cahuita är trevliga ställen nära gränsen till Panama, fina stränder och lugnt och skönt. Molnregnskogen Monteverde är också läcker, riktig djungel, guidade flodturer och canopy tours till vettiga priser. Gillar man fiske kan göra en kustnära turer i mindre båtar på jakt efter yellowfin tuna, spanish mackerel, tarpon, barracuda etc till relativt låga priser på Atlantsidan. Var i Costa Rica 6 veckor för ett antal år sedan så jag hann med en del ställen och jag vill gärna återvända vid tillfälle.

Hej Loffe, tack för ditt tips! Jag har varit i Costa Rica och även besökt Arenal. Det är ett land jag gärna återvänder till, lutar den här gånger mer åt Nicaragua dock beroende på att det är billigare och mer spännande.

Oh sorry, insåg inte att du redan varit där, så informationen jag gav var kanske aningen överflödig.

Nordamerikanska städer som är värda ett besök även under vinterhalvåret är Austin, San Antonio, New Orleans och San Diego. Finns också många mysiga mindre städer, t ex Lafayette, Louisiana och Fort Bragg, California.

Toppen