Cost Rica kan jag starkt rekommendera. Nu var det förvisso några år sedan jag var där och utan barn men det är ett fantastiskt land med oerhört mycket upplevelser i form av natur om man gillar sådant. Om jag inte minns fel så är ca 25 % av landets yta skyddad i form av naturreservat och liknande. Vill man uppleva t.ex riktig djungel så är det enkelt och tillgängligt men samtidigt genuint. Vad gäller destinationerna där så är huvudstaden San Jose ett ställe man förr eller senare passerar då det är navet i hela landets landtransporter, dock är det ingen plats man vill spendera tid på. Man kan köra bil utan allt för stor ansträngning från Atlanten till Stilla Havet på en dag. Jag uppskattade den karibiska sidan mer än Stila havssidan. Mer laid back och mer genuint i mitt tycke. Motsatta sidan är mer riktat mot amerikanska turister upplever jag. Manuel Antonio på Stilla Havssidan är dock väl värt ett besök. Andra ställen man inte skall missa är den aktiva (i högsta grad) vulkanen Arenal. Grymt läckert att i mörkret se och höra lavan välla ur kratern och kombinera det med att bada i varma källor. Puerto Viejo och Cahuita är trevliga ställen nära gränsen till Panama, fina stränder och lugnt och skönt. Molnregnskogen Monteverde är också läcker, riktig djungel, guidade flodturer och canopy tours till vettiga priser. Gillar man fiske kan göra en kustnära turer i mindre båtar på jakt efter yellowfin tuna, spanish mackerel, tarpon, barracuda etc till relativt låga priser på Atlantsidan. Var i Costa Rica 6 veckor för ett antal år sedan så jag hann med en del ställen och jag vill gärna återvända vid tillfälle.