Senaste nytt

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida

Ska resa i höst så söker resor i slutet av september/början på oktober. Kan det vara så att LH inte släpper Awards så långt fram i tiden?
Du får i så fall vänta till i höst minus 14 dagar innan du kan hitta några Lufthansa First award med Eurobonus.

Ursäkta frågan, men har du sökt överhuvudtaget? Finns en ypperlig tråd om just att boka Lufthansa F med Eurobonus

http://www.businessclass.se/forum/threads/tips-boka-lufthansa-first-med-eurobonus-poäng.36155/

Hej! Jag är rätt grön på detta så kan mycket väl ha missat något, ber om ursäkt i så fall. Jag har läst på om LH F och känner väl till 14-dagarsregeln. Vad jag menar är att inom ramen för sept-okt får jag inte upp några flyg alls med LH, oavsett kabinklass. Jag trodde det var brukligt att först boka LH i C för att sedan boka om till F. På så vis har jag alla feeder flyg och anslutningar "lined up" och finns det inte tillgång i F så nöjer jag mig med LH C. SAS business verkar vara svårt att ordna och min biljett blir ändå en *A biljett (anslutningsflyg med UA krävs om jag väljer SAS) så poängen blir densamma med LH C som med SAS och skatterna skiljer inte jättemycket i och med anslutningsflygen. Kanske gör jag något fel när jag söker men får inte upp några LH flighter.

Hej! Jag är rätt grön på detta så kan mycket väl ha missat något, ber om ursäkt i så fall. Jag har läst på om LH F och känner väl till 14-dagarsregeln. Vad jag menar är att inom ramen för sept-okt får jag inte upp några flyg alls med LH, oavsett kabinklass. Jag trodde det var brukligt att först boka LH i C för att sedan boka om till F. På så vis har jag alla feeder flyg och anslutningar "lined up" och finns det inte tillgång i F så nöjer jag mig med LH C. SAS business verkar vara svårt att ordna och min biljett blir ändå en *A biljett (anslutningsflyg med UA krävs om jag väljer SAS) så poängen blir densamma med LH C som med SAS och skatterna skiljer inte jättemycket i och med anslutningsflygen. Kanske gör jag något fel när jag söker men får inte upp några LH flighter.
Lufthansa Business brukar inte släppas så långt fram i tiden, economy har jag aldrig letat efter så där har jag ingen aning.
Det går lite "rykten" om att business släpps först 3 månader innan, om det stämmer eller itne låter jag vara osagt.
Om du ska till Chicago, boka valfri United flight om du hittar tillgänglighet, behöver inte vara samma flight som du sedan ändrar till.

Är det bara jag som inte hittar några long haul Award flighter med LH från Europa till USA? Verkar som att United just nu tillämpar Starnet blocking vad gäller LH. SAS business är fullbokat långt fram i tiden så just nu är Turkish business det bästa alternativet. Hmm. Skulle hellre lägga till poäng och hoppas på LH F men får som sagt inga träffar alls just nu..
Jag har inte kollat usa men jag har kollat resor till olika länder i Afrika en månad framåt i tiden och då får jag inte upp något lufthansa i Business överhuvdtaget.

Släpper lufthansa väldigt få resor i Business till exempel till Sydafrika?

Lufthansa Business brukar inte släppas så långt fram i tiden, economy har jag aldrig letat efter så där har jag ingen aning.
Det går lite "rykten" om att business släpps först 3 månader innan, om det stämmer eller itne låter jag vara osagt.
Om du ska till Chicago, boka valfri United flight om du hittar tillgänglighet, behöver inte vara samma flight som du sedan ändrar till.

Tack för svar! Misstänkte att LH inte släpper biljetterna så tidigt. Jag ska till ATL, men LH FRA-ATL har inte F. Så jag är rätt flexibel, helst från FRA (ORD/HOU/IAD/EWR) men även från MUC går ju bra. Dock sjukt dålig tillgång på anslutningsflygen just nu, vet att UA släpper rätt sent också. Just nu är TK i C det bästa alternativet men bokar jag den nu har jag inga anslutningsflyg alls (ARN-IST-ATL). Skulle ni råda mig att vänta till LH släpper sina biljetter?

Tack för svar! Misstänkte att LH inte släpper biljetterna så tidigt. Jag ska till ATL, men LH FRA-ATL har inte F. Så jag är rätt flexibel, helst från FRA (ORD/HOU/IAD/EWR) men även från MUC går ju bra. Dock sjukt dålig tillgång på anslutningsflygen just nu, vet att UA släpper rätt sent också. Just nu är TK i C det bästa alternativet men bokar jag den nu har jag inga anslutningsflyg alls (ARN-IST-ATL). Skulle ni råda mig att vänta till LH släpper sina biljetter?
Om du inte hittar något vettigt över pölen skulle jag vänta. Att boka via Istanbul känns onödigt i och med att du inte kommer nyttja någon av de flighterna, om du nu inte kan tänka dig att åka Turkish.
Man vill ofta boka flighter som man potentiellt kan använda för positionering, både till Tyskland och inrikes i USA. United brukar öppna upp award-platserna rätt mycket när det är någon vecka eller månad kvar. Innan dess kan det vara rätt barskrapat på det mesta.

Jag har inte kollat usa men jag har kollat resor till olika länder i Afrika en månad framåt i tiden och då får jag inte upp något lufthansa i Business överhuvdtaget.

Släpper lufthansa väldigt få resor i Business till exempel till Sydafrika?
Det släpps nog väldigt få platser till Sydafrika över huvud taget med Lufthansa, är väl lite som Singapore, San Francisco och Los Angeles, svårt att hitta award dit för det mesta.

• Gilla
Reactions: Gus

Har iaf under minst 1,5 års tid när jag sökt resor från Europa-USA kollat Lufthansa C och ganska konsekvent släpper de C-platser 3-4 månader framåt i tiden. Lufthansa brukar även vara ganska generösa med C-platser nära inpå. Tex fanns det förra sommaren (kollade bla i under Juli BÅDE 2016 och 2015 avresor i juli/aug samma år) massor av platser i C till Boston och Chicago med Lufthansa. Så just för Lufthansa kan det vara läge att vänta in.. Swiss/austrian därmot brukar ha platser långt i förväg. Redan förra hösten fanns det C till USA (för sommaren 2017) med Swiss.

Har Lufthansa strypt tillgången på first från Frankfurt eller är det bara lite IT-trubbel? Kollar via United och trollerilådan men hittar inte en enda first award till Asien de närmaste två veckorna. Brukar ju vara en massa tillgängligt.

Toppen